123 hundar omhändertagna i Östergötland
Kennel i Östergötland höll 123 hundar under vidriga förhållanden. Trånga burar, brist på mat och vatten, kiss och bajs. 🤬
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/123-hundar-vanvardades-omhandertagna-fran-kennel/
Hoppas hundarna kan räddas, så de inte avlivas allihop.
- Redigerat 2024-10-09 18:41 av Draken
Nämen paret har ju rätt, huuuuuuuuuur kan det ens lite anses vara vanvård att klämma in över hundra hundar i små burar där de får leva i sin egen avföring?!??! Gör inte alla så med sina hundar, eller?
Fittsvin. Ursäkta språket.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ha ha ha! Nytt kraftord för mig! Jag tror jag lånar det. 😂
Ska kolla på Flashback. De brukar snabbt snoka reda på vilka som är personerna bakom rubrikerna. Kan ju vara intressant iom att det är en kennel.
Jodå. Folk från trakten kanske känner till kenneln? Rör sig tydligen om taxar.
- Redigerat 2024-08-22 16:16 av hemul
Huh… Jag trodde först jag läste fel tal…
Vissa människor är verkligen inte friska. Hur kan man tro att det där vore okej?
#4: Man vet att det inte är okej men pengarna man kan få sig är mer lockande än att se till att djuren inte lider. Är inte ens bara mängden djur. Finns de som har bara en handfull djur som ändå plågas av att få valpar eller kattungar eller vad det nu är på löpande band utan kontroll. Vidrigt beteende.
Citat från Flashbacktråden.
2023 registrerade kenneln +10 kullar redan första halvåret.
Uppfödaren heter Å#a #wen#on och registrerade 19 kullar med 67 taxvalpar 2023 samt hittills i år 6 kullar om tillsammans 25 valpar.
Om de hittat rätt så skulle detta vara hundplågaren själv.
https://www.facebook.com/p/Lilla-Farsbos-100009869521945/?paipv=0&eav=AfYSZ2BRjYfLuVEHAwC6d2cbNUQOfSk0MuUUqEn8BQb_IjHBtq_j07xVGjpfuUyT8MY&_rdr
Går inte ihop med att kenneln skulle ha rgistrerats 2023. FB sidan har inte uppdaterats sedan hösten 2019. Kan den ha upphört och sedan nyregistrerats?
- Redigerat 2024-08-22 16:38 av hemul
Blää! 🤮

Dom har fått många anmälningar under flera år, inget har hänt.
Dom rekommenderas varje gång nån söker Tax. Och när folk försökt lägga ut detta i ras-gruppen raderas inlägget och blockas.
Samma som hände när folk ville varna för Pomeranian uppfödaren med lika många hundar. Där har det heller inte hänt nåt än.
Fy fan! Varför i hela friden försöker hundfolk sopa sånt här under mattan?
Hittade en FB-grupp för folk som har hund från eller på annat sätt har en relation med den här kenneln. Men den är låst, så kan inte se vad de skriver om. Borde gå varmt där idag.
- Redigerat 2024-08-22 17:55 av hemul
De känner väl "rätt" personer inom SKK. 🙄🫣
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fy 🤬!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Helvete vad sjukt. Förstås lika j-a sjukt oavsett vilken typ av hundar, men nu fick jag upp bilden av 100+ taxar och taxvalpar i såna förhållanden i huvudet…herregud.

#9 I f.m kunde man se att det fanns 14 nya inlägg i den gruppen idag.
Nu hittar jag inte ens gruppen. Borttagen eller bara dold undrar man ju då.
Ja jäklar! Kanske var en massa folk som försökte signa upp för att få säga sin mening?

#14 Ja, men dom tar nog bara in folk som har hund därifrån.
Men undrar om dom sluter upp bakom henne och skyddar henne och har dolt gruppen.

Nu är Tax Sverige gruppen också borta. Det var den inläggen raderades. Tydligen har admin hund därifrån.
Här finns en filmsnutt från ingripandet:(
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/123-hundar-vanvardade-i-linkoping-omhandertogs-akut
#15 Jag vet, men det kan ju vara jobbigt att hantera om det blev anstormning.
#16 Fy fan! Jag fattar inte, har folk alltså känt till detta och ändå köpt hundar från henne? Varför?

Och det blir inga riktiga straff för personerna, eller?
"Trots att det i Sverige bevisligen förekommit flera fall av grovt djurplågeri har maxstraffet på två års fängelse för djurplågeri aldrig utdömts. Det vanligaste straffet som utdöms är böter eller villkorlig dom."
Teoretiskt maxstraff är ynka 2 års fängelse, som aldrig hänt. De får väl kanske lite böter efter allt detta på sin höjd. Fy fan.
Det är betydligt hårdare straffskala för ekobrottslighet än för brott mot djurskyddslagen. Fy faan, säger jag också. (Det är löjligt låga straff rent allmänt på våldsbrott också om man jämför med ekonomififfel och annat, totalt vrickat som jag ser det.)
Tror att Å.S plockade hem en stilig utställningsrosett så sent som för en vecka sedan.

#21 Var väl t.om på utställning nu i helgen.
Man får ju värre straff för typ innehav av pyttelite hasch och sånt…
#21 Man hade hon andra hundar också, som hon skötte bättre? Och de här var hennes avelmaskiner liksom? Har svårt att fatta att hundarna man ser på bilderna skulle kunna fixas till i en hast så de kan ställas ut och vinna. Kunde de det är det nåt jävla fel på domarna också.
Ja, utställningshundarna hålls säkerligen i toppkondition med välskött päls och så vidare.
(Sen kan man förstås diskutera om en utställningshund verkligen har "toppkondition" men det är en annan fråga.)
- Redigerat 2024-08-23 15:24 av Lona
#24: För övrigt diskuteras det rätt ofta huruvida domarna dömer efter hunden eller efter den som "håller i snöret".
Helt klart förekommer det att domare dömer fram varandra och andra höjdare och deras uppfödningar, ibland till och med öppet.
(Sen är det naturligtvis så att om man är en toppresterande uppfödare så visar man enbart BRA hundar i utmärkt skick på ett professionellt sätt vilket innebär att man ofta placerar sig. En framgångsrik uppfödare visar inte en halvdan hund och skulle aldrig ställa en som inte var i rätt pälskondition tex. Nu syftar jag alltså inte på personen tråden handlar om utan det där med hur utställningar bedöms.)
Hade inga höga tankar om SKK förut, men nu sjönk de ännu mer.
Nån har begärt ut, eller ivf fått tag i, vet inte om sånt är offentlig handling, länsstyrelsens underlag och lagt ut det på Fejan. Det är ingen rolig läsning. Fy för satan! 👿
I Flashbacktråden berättar någon att han ringt om valp, men att mycket som kvinnan sa var konstigt. Bl.a. skulle han får träffa valpen på annan plats än hennes gård. Tyder ju på att det inte gick att visa upp stället. Men en annan person hade hund från henne köpt för ett antal år sedan. Han hade då besökt kenneln och det var rent och fint och välordnat.
Stämmer båda de här utsagorna låter det ju som nåt om har hänt, man får liksom psyko-vibbar. Urspårad ekonomi, psykisk ohälsa, bla bla bla… Men att båda makarna skulle bli psykiskt sjuka samtidigt, det känns väl inte särskilt troligt va?
- Redigerat 2024-08-24 03:35 av hemul
Jag använder inte FB, bara tjuvläser, men ni som gör det kan väl dela det där inlägget med länsstyrelsens underlag så det får ordenligt spridning!
*En valp från Lilla Farsbo´s
Mamma och valpar bor första tiden i vår sängkammare. När valparna är 6-7 veckor flyttar de till vårt kök. Det är för att valparna ska kunna delta mera i de vardagliga aktiviteterna, samt se och möta vuxna hundar när de är i köket. Alla valpar hanteras individuellt dagligen. De sitter i knät när vi fikar och har race både inne och ute. *
https://web.archive.org/web/20180726091404/http://lillafarsbos.se/index_kenneln.htm
Bah! 🤬
Undrar om det nånsin var så?
#28: Det är helt otroligt hur folk kan behandla sina hundar. Jag blir illamående av läsningen 🤢

20-tal taxar avlivade efter vanvård på kennel
#33: Stackars hundar! 😱😢
Tyvärr förståeligt ändå. Om de var hållna så kasst måste ju många både ha fysiska och psykiska problem. Så hemskt ändå såklart.
#35: Ja, det är det jag menade. Fruktansvärt att det får bli så här för de stackars hundarna. Borde ha stoppats mycket tidigare .
#36: Ja gud ja. Kan inte fatta att det kan gå så långt innan man ingriper.
Hade missat inläggat om avlivningen. Var ju under omständigheterna ändå ganska få hundar som behövde avlivas. Hade befarat att det skulle bli betydligt fler.
Måste ju vara svårt rent administrativt när det är så många som omhändertas också. Folk stod säker i kö för att få ta hand om dem, men antar att det finns regler och förordningar som måste följas för sånt också.
Att SKK inte slängt ut henne för längesedan är under all kritik. Och att ls inte agerat tidigare är skrämmande.
Sen att se hur folk försvarar uppfödaren ger en dålig smak i munnen. Och skam på alla som varit på besök hos dom och inte agerat.
Sånt här borde inte kunna hända. Stackars alla hundar :( när ett så stort antal avlivas är det riktigt illa. Och inget som skett över en natt.
Var har du hittat folk som försvarar uppfödaren? Vill läsa!
I grupper på Facebook och i kommentarer under artiklar. Många trådar raderas efter ett tag då det brukar bli hetskt.
OK. De där grupperna där man måste vara medlem antar jag?
Det är mycket som är märkligt i hundvärlden. Eller jag kanske skulle säga kennelklubbvärlden. Svårt att fatta hur folk tänker ibland.
#42: ja man måste det för att se innehåll.

#43 I 14 år!!😵
#44: ja det är helt ofattbart! Hur kan det hända… Det får en verkligen att tappa all tro på vårt djurskydd.
Jaha, så det var SKK som fick dit länsstyrelsen till slut. Hur illa jag än tycker om dem måste jag säga att det hedrar dem.
Hade ingen aning om att det har inkommit anmälningar under 14 års tid och ingenting har hänt. Det är ju helt absurdt.
Undrar om det kan olika från distrikt till distrikt, vi hade en reptiluppfödare som även hade butik i Linköping för några år sedan. Där hände heller ingenting under flera år med anmälningar. Men när vi skulle söka tillstånd om vår reptilmässa, så var det stenkoll från LS varje gång, och de kom även oanmäld till mässhallen och kollade läget.
Jag, och ett par grannar till, ringde även LS om två katter som for illa här på gatan, och det dröjde inte länge innan LS kom och kollade läget.
- Redigerat 2024-09-12 09:02 av Draken
#47: Det varierar en hel del mellan olika län/regioner. LS i Skåne är till exempel känd för att vara aktiv och har bland annat engagerat sig i aveln vad gäller shar pei och trubbnosraser på hund. Positivt eller negativt, ja det beror väl på vilken sida man hamnar. 😉
#46: fast skk har haft 14 år på sig att göra det. Dom ska göra hembesök hos uppfödare för att se så hundarna har det bra, inte en chans att dom inte sett något medans andra har. Även dom har ju fått in anmälningar om sin största uppfödare. Det hela är misstänkt och frågan är om dom faktiskt låtit det fortsätta.. Vet inte om hennes man varit en av "eliten" hos skk, men någon relation var det.
Uppfödaren är dessutom så gammal att skk enligt reglerna ska göra tätare kontroller. Om det var 2 om året eller något sånt. Detta hände ju inte på en dag.
Jaha. Ja, det stämmer ju bättre med min bild av SKK. 😋
#50: samma här
#48: Ja precis. De är väldigt aktiva här också.

Tydligen är nu 39 hundar avlivade.
Dom här bilderna är fruktansvärda:(
https://djurrattsalliansen.se/2024/09/16/djurplageri-hundkennel/?fbclid=IwY2xjawFXs8NleHRuA2FlbQIxMQABHYbQAedRUTT2yaDh1lxbnAbiV_SvhVvnXfA7R9q284TT3pRQUss_h92CQw_aem_8J1t5MlLup8X9NivGyvvIw
Ibland är det där med öga för öga en lockande tanke. Tänk om man kunde låta käringen och hennes gubbe leva sådär några månader.
#54. Nej, lika länge som hundarna fick leva på det viset!😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Helt otroligt att de kunnat sälja några valpar?!?

Nu är antalet avlivade och ska avlivas uppe i 56 stycken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ytterligare-26-hundar-avlivade-efter-stor-vanvard-pa-kennel-utanfor-linkoping
- Redigerat 2024-09-19 18:59 av UlrikaD
#57: Fy faan rent ut sagt. Vilket fruktansvärt skick de måste vara i när de inte går att rädda.💔
Hälften nästan… 😥
I ett sånt här extremt fall tror jag att de kanske gör det för att det är enklast också. Även om folk är beredda att ta hand om en hund eller fler ska det administreras och medför kostnader. Och de ska ju nånstans vara fram till att de får komma hem till nån. Hemskt, men jag tror det kan vara så krasst.
#59: Ja, det tror jag också faktiskt. Jag tillhör dessutom de som kör med devisen "En död hund lider inte" och i jämförelse med helvetet på kenneln är det förmodligen en välgärning att få somna in.
Bara grundläggande veterinärkostnader för 123 hundar lär bli en hel del pengar. Så behöver en del mer avancerad vård, kanske operationer.
Ägare som köpt hund därifrån uttalar sig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/taxen-sigge-uppfodd-pa-kenneln-som-utreds-for-djurplageri
Det är himla märkligt. Den här tjejen försöker ju inte alls försvara uppfödaren och är kritisk till att det fått pågå så länge. Men när hon besökte kenneln för att köpa sin valp för 7 år sedan fanns inte problemen. Det har ju sagts att de äldsta anmälningar är äldre än så. Hur fasiken har de burit sig åt för att kunna visa upp en välskött kennel när det har behövts?
Men det är ju iofs två fastigheter inblandade, gubben har egen kåk. Kan det vara så att ett av husen tidigare varit det som visats upp, där allt varit tipptopp, och hundfabriken funnits i det andra? Och till slut har det hela brakat ihop?
Kennelklubben försvarar sig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kennelklubben-kritiseras-for-bristande-kontroll-har-inte-tillsynsansvar
#62: Så kan det ha varit.
#61: Munsanering lär ju behöva göras på samtliga, bara där är vi uppe i många tusen. Är det då en gammal hund eller en med annan hälsoproblematik så ja, då kanske inte pengarna finns helt enkelt.
Det är lite skrämmande om de lyckas visa upp en "fin fasad". Då vet de ju att det är rent åt h-vete hur djuren har det. Är det en (eller flera) person(er) som total har tappat greppet om tillvaron så skulle de knappast klara att visa sin fina sida mot valpköpare etc.
Sen tror jag definitivt att SKK väljer att inte se en hel del. Det finns utställningsdomare och kennelinnehavare som har fått anmärkningar eller tom blivit dömda för bristande djurhållning som får fortsätta med sina uppdrag. Det om något säger väl en del om SKK. Även om handlingen i sig inte stridit mot någon av SKKs regler så torde det strida mot någon av grundreglerna att hundarna ska behandlas väl.
Är det så illa? Kanske dags att nån kanal gör ett granskande program om kennelklubben.
Såg ni den där nu rätt gamla dokumentären om engelska kennelklubben? Pedigree Dogs Exposed tror jag den hette. Gjordes en uppföljare också. Den handlade inte om vanvård utan om sjuk avel. Nån trubbnos med massor av skukdomar i generna var i princip far till alla valpar av den rasen t.ex. Massor med sånt. Fina rosetter och sjuka hundar. Jag var så jäkla förbannad när jag sett den.
#66 Det ser likadant ut i kennelvärlden idag (inte bara i UK - det gäller i de allra flesta länder och klubbar!) och Jemima är fortfarande aktiv på internet. Hon drev en blogg som heter Pedigree Dogs Exposed men jag tror hon mest skriver i CRUFFA-gruppen på facebook numer.
Han/honom
Tack. Bloggen kände jag inte till. Ja, hon verkar ha slutat skriva där för snart ett år sen. Synd. Fejjan är ett så jäkla hopplöst format.
#53: Fy fan. Jag hittar inga bättre ord 😭

Undrar varför så många hade taskiga tänder? Sår, sönderstressade o.s.v. fattar man ju, men varför tänderna?
Kanske har de fött dem på smågodis. Läste faktiskt en (positiv!!!) artikel för några år sedan om en bonde som kommit på att hans kossor gillade just smågodis. Så nu köpte han skadat sådant från en närliggande godisfabrik, eller om han t.o.m. fick det. Billigt och bra foder minsann och så himla cirkulärt också (stön!). Arma kossor! Illa nog att de får kraftfoder när de är skapta för gräs. Men smågodis…
#71: Många av hundarna satt väl i burar? Gallertuggning/bitning/slitning kan skada både tänder, mun och käke fruktansvärt illa och vad annat finns det att göra om man sitter hela livet i små burar där det knappt går att vända sig om?
En växande hund som biter, tuggar och hänger i burgaller för att det inte finns något annat att göra eller bita på kan förstöra hela munnen, inklusive tänderna.
Det stod i artikeln i #0 att "Några hundar var så stressade att de bet och hängde i burgallret" och jag gissar att det var ett vanligt beteende för dom stackarna.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#72 Jo, men de lär inte få tandsten av det.
#73 Oj. Men varför i hela friden var hunden där? Utlånad avelshanne?
#74: Tandsten får alla hundar vars tand och munhälsa inte sköts om eller hålls efter regelbundet i någon form. Hur mycket, hur snabbt och hur illa varierar mellan raser och individer.
Dessa "uppfödare" prioriterade knappast tandhälsa eller tandvård i sin avel och hantering av hundarna så jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att flera av dom stackarna drabbades av svår tandsten.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

#75 När jag läst lite mer fattar jag det som att det är en uppfödare som sålt dit. Men läser man runt på polska sidor handlar det mindre om vanvården och mer om Sverige och myndigheter som avlivar hundar. Enligt många borde typ alla få en chans att omplaceras. Men om 3 hundar dör innan dom hinner till veterinären känns det väl inte som att alla skulle kunna flytta.
Fanns en lista upplagd på avlivade hundar och hundar som stod på tur. En del var inte gamla.
#71: Låter som ett kossornas Vipeholm. 🙁😡
Ja, precis!!!
Hittade inte den gamla artikeln jag läst, men en annan. I Östergötland kör man med kexchoklad.
https://www.expressen.se/gt/ko-och-glad/

Det sprids just nu inlägg i Polen bl.a om att man inte ska sälja hund till Sverige.
https://www.facebook.com/share/r/oAYDGfpvsdPKhSXd/
Ack ja. Sverige är inte värt mycket i världens ögon längre. Bränner koraner, plågar taxar och horder av barn som skjuter och kastar bomber vilt omkring sig. ☹
Just ja, våra äldre vanvårdas och våldtas av hemtjänstpersonalen också.
Brave new world…
- Redigerat 2024-09-24 15:13 av hemul

Läste också det. Hoppas de kommer till bra hem allihopa 🥰
Tråden är snart full. Vi kan fortsätta här: https://hundar.ifokus.se/discussion/1595896/123-hundar-omhandertagna-i-ostergotland-forts
Låser tråden.