Hundar iFokus

Hundar

Läst 345 ggr
Hornslandet
0

Erat bästa hundgodis?

Vore kul att höra om vad ni gör. Jag tycker det känns rätt onödigt att köpa färdigt hundgodis (förutom typ torkad vom/lunga jag köper ibland) som ofta har rätt kasst innehåll, och dyrt som sjutton per kilo. Samt att det oftast är helt torrt så hunden blir extra törstig.

Det jag oftast gör är att köpa hjärta, lever, njure på mataffären och helt enkelt slänga ner allt i en gryta och koka det lagom mycket, sen låter jag det kallna av och skär det i så små kuber jag bara kan. Lägger det i påsar i frysen, så kan man enkelt ta av det sen, det tinar fort i fickan och är fortfarande då lite saftigt liksom.

Ibland när jag velat ha det extra gott har jag blandat i blodpulver i påsen.

Upplever att min hund och numera min valp älskar detta mer än vilket hundgodis som helst jag kan köpa, och det är en ingrediens vilket är svenskt kött/organ.

[Leifsdotra]
1

Vi har tillgång till slaktavfall från lamm, så allt som skärs bort och inte räknas som biprodukter tas tillvara på till hundarna. Det blir antingen färskfoder eller godis. Vi torkar inte så hårt som det man kan köpa på butik.

Hornslandet
0

#1: Låter perfekt. Ska ta tillvara på rens från vinterns kommande jakter helt klart. Hundar äter välan gladeligen mellangärde och allt möjligt sånt. För att inte tala om ben med köttrester då.

• Redigerat 2024-08-22 08:53 av Hornslandet
[Leifsdotra]
1

Ja, vi maler mellangärde och andra "slamsor" som skurits bort till färs och fryser in till färskfoder åt både katt och hundar. Smaskigt värre!

hemul
1

Mellangärde äter gladeligen jag också! 😄

Finns faktiskt att köpa på City Gross (från nöt då). På engelska kallas detaljen Skirt Steak. En av de s.k. butcher's cuts, bitarna slaktarn sas spara till sig själv. Som biff, fast godare. Man måste skiva det åt rätt håll bara, annars blir det skosula.

• Redigerat 2024-08-22 16:08 av hemul
Hornslandet
0

#4: Huj. Det hade jag faktiskt inte koll på. Nog för att jag tänker det är ätligt, men att det vore en styckdetalj som säljs så visste jag ej! Aldrig sett en jägare hittills som tar ur och sparar mellangärdet till mat. Iofs, det kanske inte blir så bra vid jakt eftersom det i princip alltid blir totalt nerblodat..

Men bra info iaf!

hemul
0

Skicka alla mellangärden till mig! 😁

När CG började med det för kanske 5 år sen var det ingen som köpte. Priset blev lägre och lägre. När det var nere 19:90 insåg jag att jag borde åka dit och bunkra. Då hade det gått upp. 😪

Idioterna säljer det som "mellangärde". Hade de kallat det Skirt Steak hade det nog gått som smör i solsken.

Från älg eller hjort är säkert supergott. Det är väldigt grova fibrer, men mört om man bara ser till att skära upp det tvärs fibrerna, vilket inte alltid är så lätt. Tycker det blir godast att steka hela bitar kort och sen skiva upp dem. Blodigt ska det vara! Ingen bra idé att lägga en hel bit på tallriken. Då skär man garanterat fel. Så det blir att servera som stora strimlor, kan man väl säga. 🤤

Krullibull
0

Jag hade gärna gett hjärta eller annat gott som jag torkar själv, men eftersom jag inte har hittat färskt någonstans och de inte tar in på närbutiken här så får jag nöja mig med främst det torkade istället och även kokt kycklingfilé ibland. Lever köper jag inte pga risken för överdos av A-vitamin, för det går åt en hel del godis :)

hemul
0

Vad synd. Bor du på en väldigt liten ort? Här tar de hem vad som helst. Torkat hjärta är väldigt popolärt. Och faktiskt gott det med. Jag borde nog ha blivit hund. 😄

• Redigerat 2024-08-22 23:57 av hemul
Hornslandet
0

#6: Blodigt i den bemärkelsen "rare" och inte överstekt menar du nu eller? Det jag menar är att själva styckbiten blir helt nerblodad från allt blod inuti djuret vid jakt (som oftast skjuts i lungorna) och att jag funderade på om det "förstörde" köttet för människoförtäring. Självklart inte förstört på det viset att det vore farligt eller nått, men rent smakmässigt. Man vill ju inte ha en massa blod på övriga styckdetaljer, då det pajar smaken.. Men jag ska inte säga att jag vet här. Vore kul att pröva ta ut mellangärdet och tillaga själv.

#7 Citygross här där jag är har alltid hjärta, lever, njure och sånt. Men i mindre butiker är det ju inte samma..

hemul
0

Ja, rare. Very rare. 🤤
Men det är jag det. Jag gillar blodigt. Man ska ivf steka det kort även om man vill ha det genomstekt.

Vad märkligt att blodet förstör smaken. Det kände jag inte till. Kan man inte bara skölja bort det då? Ingen erfarenhet av jakt eller slakt, så det kanske var en dum fråga.

• Redigerat 2024-08-23 15:15 av hemul
Hornslandet
0

#10: Det är skillnad på "blodigt" som i rare, dvs det som så att säga finns inuti muskeln/köttet, och de litervis med blod som samlas i slaktkroppen efter skott. Jag är inte rätt person att förklara exakt hur blod förstör köttsmak, men det gör det. Blod koagulerar fort också och blir mer en geleartad konsistens som man kan ta bort/skära bort delvis än att skölja bort. Smaken ja..nu har jag inte ätit en massa blod från djurkroppar, men det är väl just…blodsmaken. Järn och metall sådär. På en större köttbit skär man bara bort ytan där blodet ansamlats. Men mellangärdet är ju så tunnt redan.

Märker att jag svarar dåligt. Men ja, ta det för vad det är :P Kan bara tänka mig att mellangärdet blir bättre vid slakt (där man inte skjuter genom lungor och allt blod hamnar där i bröstkorgen). Men för hund spelar det garanterat ingen roll…

hemul
0

Jo, det fattar jag att det är skillnad. Men att det blev så där hade jag inte en aning om. Det du säger att man skär bort ytan på köttet, det låter ju nästan som om blodet tränger in i köttet på nåt sätt?

På mellangärde lär det ju inte gå att skära bort det yttersta iom att biten är så tunn.

Är så klart skillnad på vilt och tamdjur. När man slaktar en ko går det väl fort från avlivning till styckning, eller ivf kort tid tills kroppen är urtagen och avblodad. Antar att det tar betydligt längre tid med vilt.

Intressant. Tack för förklaringen. 😀

• Redigerat 2024-08-23 17:22 av hemul
Hornslandet
0

#12: Nja tränger in och tränger in, men det går inte att bara spola av helt, och det "fastnar" definitivt i ytan. Allt beror ju på hur mycket det är, men ja. Blod som legat en liten stund sådär koagulerar fort och blir klibbigt och klumpigt, inte alls lättflytande..

Precis.. och när man slaktar en ko skjuter man den ju inte genom lungorna så det blir fullt av blod där inuti kroppen (där mellangärdet också sitter), så det blir ju helt annorlunda.

hemul
0

Det har du rätt i! Du får börja strypa älgarna istället för att skjuta dem. 😂

Krullibull
0

#8 Nej, faktiskt inte! Jag tror att det kanske var du som hade skrivit om att be en butik ta in, så jag prövade att fråga men det var inget de gjorde. Det kanske beror på att närbutiken är liten, men det är vanligtvis svårt för mig att ta mig till de andra butikerna pga tidsbrist.

Arken Zoo ligger precis där så jag är ju där för hundmat iallafall 2 gånger i månaden, men jag vet inte hur länge de skulle vilja ha en leverans liggandes eftersom jag bara kan gå dit en dag i veckan utan hjälp.

Jag har kollat på slakteriers hemsidor (de som har), men de ligger i utkanten och jag har inget sätt att ta mig dit. Jag vet inte om de skulle kunna tänka sig att köra ut eller om det skulle gå att fixa ett litet undantag ifall de ändå ska in med sitt kött till butikerna. Det är ju inte så särskilt långt tror jag, men inga bussar eller så går dit.

#9 Vi har inget Citygross här, men jag har läst om andras erfarenheter och är minst sagt avundsjuk! Jag tror att Maxi brukade ha kycklinghjärtan, men det går inte att köpa online längre sedan länge så jag hann aldrig pröva :/

hemul
0

Ja, alltså, det är ju om de har manuell charkdisk. Om det bara är en närbutik kanske det blir för bökigt för dem och de kanske inte ens har kontakt med den typen av grossister..

Fast City Gross har blivit sämre. Först var det de eländiga köttförpackningarna. Det är liksom platta paket med all luft ursugen. Kanterna är hopsvetsade och jättevassa så de skär sönder andra förpackningar och kassen med. Hade hela cykelväskan full med blod från lever en gång. Sen gör förpackningen att man inte kan bedöma hur köttet ser ut, om karrén är melerad o.s.v. Och när det gäller mellangärde - är det stora, fina bitar eller en massa småslams? Men ser helt enkelt inte när allt är hoptrycket så där. Sen tycker jag sortimented har ändrats en del sen Axfood köpte in sig.

Krullibull
0

#16 Lite konstigt tycker jag ändå att det är då de maler egen färs och säljer STORA beställningar av saker, såsom 10-20 kg av vissa varor. Jag kan ju alltid fråga lite nästa gång för att se om det finns några möjligheter :) Annars kanske jag kan be det stora ICA ta in något som jag kan få med i hemleveransen som jag brukar göra varje månad. Tror mig ha sett tunga där iallafall.

Åh ja, vassa kanter är enormt störande. Jag brukar klippa plasthörnen på osten så att den ska gå att lägga i en fryspåse i kylen. Vad tråkigt att de gör så! Det kanske har sina förklaringar.

hemul
0

Ja, längre hållbarhet… Tycker inte alls om det det där. Tror på nåt sätt inte att det är bra att köttet ligger och mojar i paketet även om det inte kan bildas bakterier. Om inte annat rinner det ju ut mer köttsaft ju längre det ligger. Leven som är förpackad så där är så äcklig, så fullt av blod i paketet, att jag inte vill köpa den. Går till charkdisken istället och får fräsch lever - till samma pris! Och jag hatar att nästan alla köttförpackningar nu luktar bajs när man öppnar dem. Hur ska man kunna avgöra om köttet är fräscht när allt kött stinker?

Kolla priset noga. Det verkar vara dagspris på allting. Jag beställde hem en hel fläsksida på min ICA. Priset var OK. Några veckor senare beställde jag en till - utan att fråga om priset. Typ 50% upp. Så bara för att det är ett visst pris när du ringer och frågar så kan det vara ett helt annat pris när du beställer ett par dagar senare.

Har du ingen CG på rimligt avstånd? Tänkte om du ändå besöker den staden nån gång kan du ju passa på att bunkra. Med en stor kylväska kommer man långt. 😉

• Redigerat 2024-08-25 19:41 av hemul
Hornslandet
0

#14: Får se om det går hem hos folket i jaktlaget…^_^

Och ja.. Citygross har kanske blivit lite sämre. Förr brukade de även sälja lever som "hundgodis/hundmat", då i förpackningar med "fula" bitar.

• Redigerat 2024-08-26 08:00 av Hornslandet
hemul
1

En grej jag sett att de har är biffsenor. Jättestora tjocka senor. Jag frågade faktiskt vad man skulle ha det till. Svaret var hundmat. Fast jag skulle ju även slänga ner sånt i buljongkoket, men kanske inte köpa speciellt.

Hornslandet
0

#20: Såna har jag köpt förut till hundgodis också. Segt, inte lika lättfördelat men det fungerar ju såklart. Funkar ju förstås också både som människo- och hundmat. Det är ju inte så mycket kött på dem dock! …för buljong är det säkert toppen! :)

Njure också. Det är väl inte gemene man som sitter och äter det ofta numera.. Jag växte upp med att äta det ibland, men ganska sällan. Inget fel på det, men lite speciellt.

Kul att fundera lite på hur man kan göra nått extra-super-gott. Det enda jag kan tänka mig rakt av är blodpulver man kan blanda i. Men annars? Vad blir hundar helt galna över? :P Vet att vissa kör kattmat och sånt, men det är oftast femhundra ingredienser liksom.. Konstigt nog dansade min förra hund på tassarna om han trodde han skulle få äta kokt ris.. så det kan väl iofs vara lite vad som helst beroende på individ.

[alrik]
1

För min ena hund har jordgubbar blivit det bästa godiset. Han gör nog allt för en jordgubbe.

hemul
1

Sånt där är så lustigt. Mina hundar har gärna ätit frukt/bär om de blev matade, men skulle inte ha ätit det i skål, om det inte var p.g.a. törst då. Men vissa är helt galna i det! Kände en hund som gjorde vad som helst för ett (1!) av mina torkade blåbär.

Hornslandet
0

#23: hahaha!!

En jag tränade med hade lite problem i brukssöket med att hennes hund kunde ta pauser i söket med att ligga och smaska blåbär i skogen… Den sökte iofs vidare sen och kom fram helt rödblå om nosen.

[Leifsdotra]
1

#24: Vår leonberger älskade krusbär och smultron, hon åt direkt från krusbärsbuskarna så fort hon fick chansen!

Hornslandet
0

#25: Vad härligt med en stor leonberger-bjässe som myser i krusbärsbusken! Min briard gillade det som liten, sen växte han upp och tappade smaken för dem!

Draken
0

Dotterns ena hund dyker ner i min smultronbädd så fort han får möjlighet. Fast iår är han sur på mig för jag har flyttat smultronplantorna till ett annat ställe så det kom i stort sett inga bär detta år 🤣

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Krullibull
1

#18 Prishöjning var en bra sak att tänka på! Jag får vara noggrann med att fråga :)

Nej tyvärr har jag långt till en sådan butik och jag är en sådan som veeerkligen drar mig för att resa någonstans, även till grannstaden för läkarbesök.

Det där med bärsuget känner man igen. Varje gång vi plockar blåbär så äter han KONSTANT och plockar själv i en timme eller två. Jag brukar alltid säga att han inte behöver någon middag eftersom han kommer att vara mätt redan :D

Frukt, bär och grönsaker går alltid hem. Nu när vi har köpt melon i sommar så har vi delat på den. Annars så är gul paprika en favorit.

Men du, Hornslandet. Vad sägs om äggula? Det är ju ungefär lika krångligt som ägg om man pratar om att blanda i maten. Min hund kommer springandes om han råkar höra mig lyfta locket på äggkartongen. Han får 1-2 ägg i veckan på sin mat och det är högst uppskattat.

Hornslandet
0

#28: jodå, både min förra hund och denna äter gärna ägg. men det var nått jag aldrig tänkt på som ren belöning, kanske pga slafset haha! Vore jävla roligt att ge några råa ägg till figuranter i söket och ba "varsågod, knäck ett till min hund när hon hittar dig". :D:D:D

Jag ska nog ge mer så när min hund är mer vuxen, osäker på om det blir jättebra för valpmagen.. Men hon får lite överblivet kokt ägg om jag äter, gillar inte riktigt att äta enbart äggvitan tex..

Krullibull
0

#29 LOL. Det skulle jag velat se.. Något som jag körde när min var liten liten var just köttfärs med ägg i som sedan kokades, så små köttbullar helt enkelt! Det är superduperbra muta när man ska resa till veterinären i grannstaden. Det må vara lite kletigt och fett men funkar väldigt bra att ha i en godisbag eller påse i fickan. Inte alls så besvärligt som man kan tro, faktiskt. Det går dessutom att frysa och ha i kylen utan att oroa sig för att sprida bakterier till sin egen mat.

Ägg finns i Vom og Hundemats valpfoder och det hade vi aldrig något problem med. Däremot så kan han bli lite dålig av just kokt ägg, precis som en själv.

hemul
1

Ägg är ett himla märkligt livmedel. Jag tål ägg i alla former och äter det dagligen, men blir lätt äcklad av bara hårdkokt ägg. Skivat hårdkokt på macka eller i en sallad är en helt annan sak. I omelett kan jag också äta hur många som helst.

Förresten, det var prat om rått ägg tidigare i tråden. Rå äggvita är inte så bra. Det innhåller ett ämne som heter avidin och som förstörs vid upvärmning. Avidin binder till biotin (ett B-vitamin) i kroppen och kan därmed orsaka brist. Det finns t.o.m. en tillstånd som kallas egg white injury syndrome (vet inte vad det heter på svenska). Symptomen är inte jättekul: "Thinning hair, often with loss of hair color. Skin rash described as seborrheic and eczematous. Depression, lethargy, hallucination, and paresthesias of extremities.".

Jag vet inte om samma gäller hundar, men det är väl troligt. För att få den där läskiga sjukdomen krävs förstås rätt stort och regelbundet intag av råa vitor. Nån gång ibland gör säker ingen skada, men ändå onödigt om man ger ägg regelbundet.

Äggvita är bra protein, men ge gulan rå och stek vitan. Koka går så klart också bra, men lite mer problematiskt när den väl är ur skalet. 😂

• Redigerat 2024-09-04 20:09 av hemul
guppytjej
0

Är inga problem o ge rå äggvita ihop med gulan. Är så pass mycket b vitamin i gulan så det väger upp förlusten.. Naturen är smart så.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
hemul
0

#32 Det är ju ett sätt att se det. Men är det inte bättre att man kan tillgodogöra sig allt?

• Redigerat 2024-09-05 15:26 av hemul
guppytjej
0

Du tror vargen eller räven delar på de ägg de hittar o tillagar vitan?
Det mest naturliga är att de äter hela rått o det är så de flesta som ger råfoder ger ägg med.

Krullibull
0

#31 Jag tycker att tillagad, speciellt kokt, äggula kan kännas väldigt mäktig att äta. Jag brukade mest lämna den när jag var liten ;)

Oj, var det så illa. Jag trodde mest att det var att de har lite problem att ta upp B-vitamin. Det där har jag ju hört lite om för längesen och när jag provade BARF gav jag endast äggulan och körde äggvitan i mikron.

Nu var det mest tänkt som hjälp när han var i väldigt dåligt hull, men det kan vara bra att vara försiktig med det igen eftersom han får det regelbundet. Kanske hjälper det hans hälsa lite!

hemul
0

Den där sjukdomen? Det kräver nog rätt stort och regelbundet intag.

Jag tycker stekt ägg på macka är jättegott. Men stekt ägg till mat, t.ex. pytt, tycker jag är uräckligt. Tar en rå äggula istället. Det är gott. Blir som sås till.