Bra foder för valp?
Min jaktgolden-valp är kräsen med maten (ja…förvånad jag med, trodde retrievers slukade allt, men det finns tydligen individer). Hon åt först Eukanuba large puppy, sen testade jag försöka byta till Orijen puppy large, sen Monster puppy large (tydligen ska även goldens äta stor-valps-foder).
Har hört om detta med calcium/fosforkvot som ska vara låg, osv osv..
Men summa summarum: Jag bryr mig inte om kostnaden på fodret då hon ändå äter typ hälften mot min förra hund. Jag vill ha det som är bästa möjliga kvalitet, men hon måste ju fortfarande äta. Hon är pigg och glad tycker jag, inga konstigheter.. spinkig dock. Vill förstås inte att hon ska vara tjock eller nått, bra att vara slank, men skulle vilja ha ett foder jag slapp truga på henne. Det är stört omöjligt med detta "äta 4 ggr per dag" utan man får liksom försöka få i henne dagsransonen utspritt på hela dagen. Det är som hon inte behöver äta så mycket, fattar inte helt.. på paketet står att hon borde äta ca 300g om dagen. Jag har tur om jag får i henne 200-250g, och det är ett jobb typ. Skippar jag ge henne halva dagen så blir hon ju hungrig, men hon kan inte äta allt på en gång liksom.
Oavsett, funderar på om nått som inte är kycklingbaserat kan falla henne i smaken mer. Vad finns det, ge tips?
Färskfoder skulle jag också vara OK med, testade lite förut och det slukar hon såklart med hull och hår. Men jag blir tveksam på hur bra det är när man läser om dessa kvoter hit å dit. Det är ju helt annorlunda på dem, mycket högre andel calcium.. jag är lite nojig för det kanske.
Färskfoder är jättebra. Fodax tex är bra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Färskfoder eller BARF är ju oftast det bästa du kan ge en hund. Lite beroende på hund, men generellt.
Vad menar du med kvoter och att det är mycket högre andel kalcium i Färskfoder?
Om det inte är tillsatt extra kalcium i Färskfoder så är det inte mer kalcium i det än i torrfoder.
Ger man Färskfoder så får dom i sig kalcium främst från ben.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag kör Pondus färskfoder , Junior just nu, på beardisen, han fungerar jättebra på det. Fin i hull och päls.
Vavvorna får MUSH vaisto köttbullar. Alla hundarna har ätit färskfoder sedan jag fick hem dom.
Det är dock inte alla hundar som klarar av färskfoder. Flera av mina tidigare hundar har inte klarat av färskfoder utan jag har varit tvungen att ge torrfoder. Då har jag gett Wolf of Wilderness eller nutrima
#2: Läser man på näringsinnehåll så är det det. Jag är ingen expert på vad en valp ska ha, men rent faktamässigt skiljer det sig på det viset. De flesta färskfoder har tillsatta vitaminer och mineraler (förutom Mush som är färdig-barf). I övrigt har ju färskfoder ben, malda ben osv i sig, så visst kan det vara "tillsatt mer kalcium" just pga mer ben. Säger inte att det i sig är dåligt för det vet jag ingenting om.
Finns gott om bra både färskfoder och torrfoder tror jag. Letade mest efter tips på bra torrfoder just nu, som kanske inte är kycklingbaserade (för att jag kan hoppas min valp kan gilla foder mer som smakar annat än kyckling.).
Jag har kört färskfoder här hemma sedan han var en liten snuttis då hans mage var katastrof på det torrfodret (Eukanuba) som han fick med sig.
Han har aldrig funkat på något torrfoder, men om jag skulle ha gett hade det antagligen ha varit Magnussons.
Det var väldigt längesen jag kollade på torrfoder, men jag skulle också ha kikat närmre på Orijen, Acana, Canagan och Pure Natural.
Idag när vi fick hem torkat godis så fick vi också med en liten provpåse på deras eget torrfoder. TassaFritt heter det märket. Likt Magnussons med kort ingredienslista och ugnsbakat. Ugnsbakat ska vara snällt mot magen :)
Du kan även göra det mer aptitligt med blodpulver, kycklingspad, någon blötmat eller annat. Hur länge har hon bott hos dig? Min pojk blev ganska så ledsen dag 2 eller 3 när han hade flyttat in och det som funkade var 5-minutersmetoden där man ger dem 5 minuter på sig att äta maten som sen tas bort, så att de återfår lite konkurrens som försvinner i och med flytten ifrån syskonen. Det kändes ju jättehemskt och jag hade nog inte gjort samma i förstahand idag, men funkade iallafall.
#5: Vad körde du för färskfoder sen han var valp? Det var en curly om jag minns rätt?
Har testat olika saker. Nu är hon 13 veckor så det har gått en stund sen hon kom vid 8v. Hon åt i början men sen började hon bli kräsen. Pigg och glad och helt galen i köttbitar(godis) osv, så det är inget fel på henne. Men hon älskar inte torrfodret. Har gått över nu till Monsters Lamm/Anka som hon hittills gillar nog att äta. Får se om hon lessnar där också eller om det funkar. Tycker dagsgivan verkar ganska stor enl paketet, men det är väl individuellt också.
5-minutersmetoden funkar inget vidare, haha. Hon blir ju förstås hungrig då senare på dagen och äter, men kan inte äta hela dagsgivan i en stöt ändå, så det är ingen höjdare. Har ätit bättre när jag ger mat under "träning" än bara i skålen, så försöker med det.
Jag hade gärna gett Orijen men det ville hon knappt alls äta, fy och blä typ.
Såna som är mer baserade på fisk verkar gott när hon har smakat iaf. Men vem vet hur det är efter en veckas ätande..
#6 Det är curly! Jag började med Vom og Hundemat Puppy och tyckte att det funkade super! Lite längre fram så prövade jag Mush Puppy men den fick han några märkliga svarta prickar på magen av, så jag bytte till något annat.
Efter det så har han ätit Halla både vom och kött och potatis, Vom og Hundemat Active just för viktökningen, Mush grön, SMAAK med lax, gris och kyckling. Just nu äter han Mush grön och Magnussons blötmat med kyckling.
Har du prövat några blötfoder? Magnussons finns på vanliga mataffärer såsom ICA Maxi och Coop. Det ligger dessutom bra i pris och korvarna är större än vanligt med sina 650 g istället för det vanliga 500 g.
Om hon gillar fisk så finns TassaFritt med fisk, men det luktar verkligen inte så mycket så det kanske blir tråkigt då, men de finns iallafall som provpåsar á 100 g och som 2-kilosförpackningar. Eller vad sägs som lite laxolja? Då kanske du också kan minska lite grann på hennes giva.
Zooplus brukar vara bra med provpåsar och Granngården har smakgaranti för 3 olika foder förutsatt att det är 75% kvar i påsen :)