Sitta innan maten
Någon som har lite tips på hur man kan lära hunden att sitta fint innan den får börja äta? Jag har provat att ta upp matskålen så fort Jolly ställer sig upp utan att jag har sagt varsågod. Men det funkar inte. Tycker ni att jag ska fortsätta försöka med det eller har ni några tips?
Vi gjorde som dig, fick Aramis att sätta sig först, satte ner matskålen och sen ska han ta ögonkontakt med den som håller i matskålen innan vi säger varsågod.
Började han resa sig innan vi sagt varsågod sa vi nej och fick honom att sitta igen.

Vi börjar med att sätta Viggo, ställer ner matskålen, ögonkontakt och varsågod. Då han var valp så höll vi han bara på bröstkorgen om han reste dig. Gick jättefort att lära :)

Tack så mycket! Ska prova :)
Jag ställer ner maten först.. för brukar fixa vattnet sålänge.. och medans jag fyller på vatten så sitter han och väntar.. sen när jag ställer ner vattnet igen säger jag varsegod och han får börja äta.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jag gör som lis
Har alltid gjort precis som Vargnatt :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag säger sitt och så ska hon tacka, dvs jag säger tack och hon ska då ta upp tassen så vi kan skaka tass ;) och sen ögonkontakt och sen varsågod =) Ibland så bara varsågod efter ögonkontakt. =)
Vi har gjort så ända från början, det var lätt för oss. Hon lärde sig fort, ingen mat förräns man gjort det man ska =P
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Min golden tar alltid maten direkt, om jag inte säger sitt, då väntar hon på varsågod. Cora och Freja sätter vi bara ner skålarna till och går vidare. Skulle vi krångla hoppar de hellre över att äta… Vi får helt enkelt inte göra nån grej av det. Maten ska stå på rätt ställe, och så säger vi deras namn när vi ställer den där.
Vidar studsar ivrigt till sin plats, och sätter sig, väntar på frikommando, men ibland är han för ivrig, behöver en harkling för att komma ihåg, sen väntar han på sitt varsågod.
När vi har kommit så långt, sitter Piro ivrigt väntande på sin plats, men stressar inte, utan väntar lugnt på sitt "varsågod". Lilla Drífa sittar oxå och väntar. Hon får ju sist, och vet att det kommer till henne iom hon bara väntar. Hon lärde sig oxå snabbt att det smartaste är att sitta och vänta.
Vi lärde hundarna detta genom att vi satt eller stod på knä framför hunden, på platsen den ska äta. Vi höll skålen, kommenderade sitt (eller om valpen inte kunde, höll skålen ovanför, så att de satte sig), satte ner skålen, och tog genast upp den utan ett ord, om hunden tänkte resa sig. Efter någon gång fattar de att det inte är smart att resa sig, och kastar ett snabbt ögonkast på en för att undra vad det handlar om. Just den millisekunden säger man varsågod och går därfifrån. Efter några gånger börjar de fatta att de ska sitta kvar och titta upp på den som har skålen, och snart går det att dra ut på det hela mer och mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Med Nagli har jag alltid sagt "Sitt" innan hon får sin mat, tagit ögonkontakt och sen sagt "Varsågod", har gjort det så länge så nu när man kommer med matskålen sätter hon sig direkt framför den! ^^ Om hon ställer sig när jag har ställt ner matskålen så står hon bara och har ögonkontakt med mig, men då får hon alltid tänka själv och sen när hon kommer på att hon ska sätta sig får hon börja äta! ^^

Har aldrig fattat varför hunden skall sitta och vänta på sin mat… Visst gör dom det om jag vill, efter kommandot, men jag vill inte kräva det. Det är onödigt, och nästan kriminellt - tortyr för hunden.
Visst, så brukar man ju göra. Men jag har andra saker jag vill att mina hundar lyder mig på!
#10 Hahaha, tortyr ;) Hundar ska arbeta för maten, det gillar dom, så att sitta innan de får gå fram är väl det minsta man kan begära!!!
Vi andra har också ANDRA saker som vi vill att hundarna lyder. Det ena utesluter inte det andra.
Rätt kul att du skriver att det skulle vara kriminellt eller tortyr hahahha :)

;)
Njäh, jag vet, och menar verkligen inte på allvar 
Okey :)

ja, jag gjorde så att jag höll i matskålen sa "sitt" sen la jag ner den, han skulle sitta kvar, om han rörde sig så tog jag upp den igen. lärde sig på engång :)
Med min äldsta hund så retas jag ofta med att han måste göra runt 5-10 konster innan, men de gör inte honom så mkt, heh. Men oftast så väntar han bara på ett "varsågod", han får inte röra den fast vi inte sagt ngt.
En gång glömde vi att säga ngt sen gick jag från rummet och kollade på TV, sen kom en förtvivlad Szwintoh och pep och sprang fram och tebax till mig och matskålen tills jag gick och kollade, då hade han inte rört maten på säkert 15 min, stackars vovve hah! men duktigt ;)