Kantarellsök
Hej! Jag och min 10 mån valp har tränat på att leta kantareller och vi har gjort NW förut så hon fattade fort och hon tycker det är mycket kul.
Vi har tränat med olika kantareller i olika miljöer och idag gick vi till ett kantarellställe för att träna mer ”på riktigt” med kantareller som jag inte lagt ut.
Vi började enkelt med lite typ ”uppvärmning” med en kantarell som jag plockade så hon var med på vad hon skulle göra och ha nosen påkopplad, sedan ställde vi oss bara några få meter bort från ett stort parti med kantareller och jag skickade iväg henne och hon började leta direkt, men hon sprang rakt över kantarellerna medans hon letade, flera gånger om.
Först och främst förstår jag inte vad hon letade efter om inte kantareller? Sedan begriper jag inte varför det inte funkade, hon kan omöjligt inte ha känt eller sätt de? Vet inte vad mer jag ska göra för att detta faktist ska funka? Börja om från början fast i skogen med kantareller jag inte lagt ut? Någon som har någon idé? Tar tacksamt emot alla tips!
Hade du tagit i kanterellerna ni övade med? Tänker om det kan vara så att hon letar efter din doft snarere än kantarelldoft.
#1: Ja när vi har övat hemma har jag tagit i de, så kanske letar hon efter fel lukt!
Fick tyvärr aldrig möjlighet att omsätta det i praktiken, men jag läste Hallgrens bok om kantarellsök. Han säger att det är superviktigt att inte hantera svamparna med händerna. Plasthandskar eller plastpåsar.
Men det borde väl var lätt att lära valpen nu när den förstår principen. Om du plockar några på det där stället med plasthandskar och kör igenom övningarna du började med så fattar den nog!
Det var en grej jag aldrig fick klart för mig när jag försökte sätta mig in i det där, men jag startar en ny tråd istället för att kidnappa din! 😉

#1 Jag tror också att hon letade efter en kombination av din lukt+kantarell.
Gick en kurs i kantarellsök med min leonberger för jättelängesen. Var väldigt roligt. Dock sittmarkerade han alltid på kantarellerna vilket var mindre lyckat.😉
Men eliminera alla andra dofter (vi använde engångs plasthandskar) så går det nog bättre. Verkar ju som om du har en hund som har lätt att lära.
Min noseworkinstruktör som vi träffade nyligen sa tvärtom, att man inte ska vara så försiktig vid hantering med dofter och att det kan förvaras i samma skåp och lite hur som och att man brukade använda handskar. Fast det låter här som att din hund kan behöva lite större försiktighet vid målmedveten träning. Du kan ju alltid pröva med och utan plockade kantareller för att utesluta att det är din doft som hunden letar efter och sedan använda handskar eller liknande i början.
Fast jag tycker att du helt enkelt ska skippa hela proceduren eftersom din hund är så duktig och köra klicker med något jättegott godis och superberöm. Blanda inte in några plockade kantareller, utan gå helt enkelt i skogen och bli jätteglad och klicka varje gång din hund nosar på en kantarell så kommer hon att koppla ihop det galant!
Jag tränade rejält med min hund och det var både tesil och plockade kantareller med ost som belöning på gräsmattan. Det fastnade INTE och inget var speciellt intressant. När jag helt enkelt körde "Wow! Vad DUK-TIG du var nu! Vad har DU hittat?!" varje gång han nosade på en kantarell själv i skogen så fattade han och nu går han och letar helt själv på eget bevåg, men jag frågar också "Kan du hitta någonting?" om jag vill att han ska börja leta när han gör annat. Svansen går när jag blir glad och stolt och det är hans största belöning, även om han får godis också :)
Så, lita mer på din hund och gör det inte så komplicerat är min åsikt. Hunden SKA kunna diskriminera med störningsdofter!