Skaffa Dalmatiner?
Hej. Jag vill gärna ha en Dalmatin, nej inte för alla filmer det finns om dem även om de är dem som fick mig intresserad från början.
Jag undrar lite om vad de som har kunskap och erfarenhet av rasen tycker. Jag är väldigt intresserad av lydnad och agillity och älskar att utforska och ta långa promenader. Jag är också mycket i stall så den får såklart följa med på ridturer och hänga runt hästar. Det enda som får mig lite tveksam är att jag är borta 6 h om dagen vardagar. Dock har jag tid att komma hem på lunchen men bara en liten stund och bara för en kort promenad, hunden skulle såklart få en promenad på morgonen då kanske 20-30 min. Min mamma jobbar hemma 2 dagar/vecka så då kan den ju vara med henne. Skulle detta funka för en Dalmatiner eller behöver den mer tid med mig? Den skulle såklart få pussel och tänke saker varje gång jag lämnade huset.
Såklart har jag läst på mycket och vet om hälsoproblemen, hur mycket de hårar och motionen de behöver mm
Då är min fråga om jag borde satsa på någon annan ras och om Dalmantiner funkar hur gör man då på ridturer? Kan den gå lös utan att springa framför hästen, såklart släpper vi inte den lös första gångerna den träffar hästar men endå.
Snälla håll en god ton i kommentarerna!
Vet inte mycket om just Dalmatiner, men det där med att lämna dem ensamma kan man aldrig vara säker på om det kommer att fungera, oavsett ras. Sen kan det vara mer eller mindre vanligt att det blir problem i olika raser.
Många hundar skulle klara det du beskriver fint, men den del hundar klarar inte alls att vara ensamma. Så man måste alltid ha en backup-plan ifall det inte skulle gå. Dagmatte/-husse eller hunddagis. Och även om hunden skulle klara det jättebra som vuxen kan man inte lämna en valp ensam alls, så du måste ha backup i början.
Det där med hästar kan andra svara bättre på, men jag tror ju att de fattar att de ska hålla sig unden för hovarna, även om man så klart måste vara vaksam i början.
- Redigerat 2024-07-06 06:15 av hemul