Hundar iFokus

Hundar

Etikettervalparaktiveringhundsport-och-aktiviteter
Läst 123 ggr
Magnete
0

Träning i värmen

Hej! Jag om min hund ska springa Muddy Paws i september (kanske någon annan här som också ska dit?) och måste då självklart träna. Men hur ska man kunna springa när det är så varmt? Är det tidiga mornar eller sena kvällar som gäller? Finns det något sätt att ta reda på om/ när det är för vart för att springa, finns det riktlinjer, eller är det bara att gå på känsla?
Tar gladeligen emot alla tips om allt som har med löpning med hund att göra!

Heddiz
1

"Muddy paws" är inte det en hinder-löpbana?

Alltså en bana fullt med olika hinder på vägen som man ska springa över/genom/under med hunden..
Jag har aldrig varit med själv, men hört talas om det.

I vilket fall så hur man ska träna och när man kan träna en hund beror på själva hunden, åldern, rasen, pälsen (spec i värme) osv..

Det finns ju dom som tränar hundar just för att dom ska klara av att jobba när det är varmt, eller t.o.m riktigt hett..Tex brukshundar som militären har som åkt till Afghanistan och andra varma länder för att jobba..(och på sommaren kan temperaturen där vara upp till 50 grader)
Men har du inte en hund som ska klara av att jobba i 30-50 graders värme så behöver du kanske inte träna på just det så mycket..

Hur reagerar din hund på värme?
Bryr hon sig inte, blir hon helt slut eller något mittemellan?

Att börja träna när det är svalt så som du själv har skrivit på kvällar/mornar, osv är väl det bästa och sen kolla hur hon reagerar/agerar i värmen mitt på dagen under promenader tex är väl ett jätte bra första steg..

Om du märker att hon klarar värmen bra så kan du ju sakta öka på att även springa med henne så småningom också- även i värmen..

Det finns inga riktlinjer vad jag vet gällande när man inte ska/får springa med sin hund. Men samtidigt så gäller det ju att ha sunt förnuft.
Gå efter hur hon mår i värmen, osv..

Sen skulle du ju kunna blanda in simträning till löpningen..Då får hunden motion, kondition, samtidigt som hon/ni kan svalka av er genom en simtur (spec om det är varmt ute)

Som sagt vissa hundar klarar värme jättebra så dom kan träna mer o mer, medans andra klarar det mindre bra.. Sen så kan ju en hund klara mer värme med träning också, men kolla på din hund först och främst skulle jag säga iaf..🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Krullibull
1

Jag håller med #1 och vill tillägga att du skulle kunna kolla på kyltäcken som hjälper till att svalka hunden under träningen. Jag brukar duscha av min hund rejält innan vi går ut när det är väldigt varmt ute om vi ska gå en längre promenad.