Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhundblandras
Läst 183 ggr
Anonymanvändare
0

Hund på moppe tips!!

Tjenare! Snart får jag ta moppe körkort och jag skulle gärna ta med hunden på säkraste sätt. Hunden är rätt så liten, en maltes blandat med lapso. Lägger in en bild för storlelsräfferens 1000019162.jpg han är väldigt snäll och går med på allt men lite rädd för höga ljud. Så jag kommer inte ta med honom ut på långa sträckor eller en mycket trafikerad väg. Hur som helst har någon en smart idé på vad man kan göra? Vill helst inte ha väska. Tror han kommer vilja sitta nära mig så om det hade gått hade han nog helst velat sitta där framm innanför styret. Kan man sätta dit nogåt där finns det plats för det? Kom gärna med tips och idéer samt bild inspo! (Postar även detta på moped ifokus)

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

hemul
3

Är den inte rädd för moppens motorljud då? Korg på pakethållaren är det enda jag kan tänka mig.

Jag har cyklat med en liten hund i korg och hade en modell liknande den här. "Buren" gjorde att det kändes väldigt säkert även om jag inte kunde ha händerna på hunden, så att säga.

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundsport_hundtraning/cykelkorgar/cykelkorg_hund/249933?variantId=249933.0

Handla Aumüller cykelkorg med skyddsgaller för pakethållare idag hos zooplus ✓ Fri frakt från 499 kr ✓ Läs produktrecensioner ✓ Pressade priser ✓ Kostnadsfria returer
[Flodbis]
1

Ibland kan man montera en sidovagn men vet inte hur det är med olika moppe-modeller

Anonymanvändare
0

Ja den ser väldigt säker ut. Men hade känns tryggast för mig om jag kunnat se honom för då vet jag om han blir rädd eller annat. Jag vet inte om han kommer bli rädd för ljudet dock. En moppe låter ju inte jätte mycket men får se och testa, cykel åkar han utan problem fram i korgen.

Anonymanvändare
0

#2: har också tänkt på det! Känns bara lite krångligt att köra runt med en sido vagn, men absolut det känns ju väldigt säkert med sidovagn.

hemul
1

Jag tänkte också så, att jag inte skulle ha kontroll. Det här var en daghund som jag inte kände så bra än, gammal och sjuk också. Men det gick jättebra. Jag har en backspegel och det lär väl du också ha. Jag kunde vinkla den så jag såg henne när jag ville kolla och jag kunde sticka in fingrarna genom "buren" då och så så vi fick lite kontakt.

Ska du ha nåt innanför styret blir det nog något specialgjort eller om du kan modda nåt befintligt. Men då känns ju en väska lättast. Nu vet jag ju inte hur din moppe ser ut, men får det ens rum nåt vettigt där?

• Redigerat 2024-06-17 20:03 av hemul
[anarki]
1

#4: Ska du ha sidovagn måste du göra en besiktning av den sen efter montering, och du måste själv bygga eller be någon bygga en sådan. Minns jag rätt får sidovagnen max väga hälften av tjänstevikten på mopeden.

Exakta regler får du hos bilbesiktningen.

Vixxen
3

Ryggsäck på din mage?

Heddiz
0

#0: Det finns ju olika alternativ..Där du kan se hunden lättare.
Ett ex är flakmoppe. Det går ju bygga ett eget flak på en vanlig moppe..Då kan hunden både sitta och ligga i olika ställningar. Så hunden slipper känna sig så "fast"
Ett "flak" kan ju också vara/bli som en låda eller att du sätter fast en låda med högre kanter (eller liknande) på själva flaket..Med ett ett säkerhetsbälte för hund, så voila..
Kan kanske vara lite svårt att bygga, men inte omöjligt.

Sen finns det ju korgar, eller hårdare väskor (tex fyrkantiga i läder) du kan sätta fast på styret..Antingen en korg som är vänd bort från dig eller mot dig om det finns plats mellan styret och dig..

Annars så finns det ju såna här typ "babyselar" som man kan sätta små hundar i (där benen sticker ut) och ha hunden på ryggen eller magen..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"