Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 121 ggr
Pinnsvets
2024-06-02 08:38
0

Varande prickar pointer

Hej, våran pointer fick små prickar i fredagen på ryggen och var lite öm. Han är ej bekymrad men tycker det är obehaglig om man klappar. Nu rakade vi ryggen och det ser ut som små finnar som varar. Vad kan detta vara?? Han badade lite på torsdagen och det har ju varit extremt varmt.IMG_5765.jpeg

Nephi
2024-06-02 08:55
0

Ring telefon veterinär för rådgivning, det där ser inte helt bra ut

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
2024-06-02 08:56
1

Håller med ovanstående. Ring och få hjälp via telefonveterinär.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
2024-06-02 09:16
0

Antar att det inte är insektsbett, för ni borde väl ha märkt om det var mycket flygfän.

Håller med. Det är ju stora märken, som sår närmast. Bra bild, skicka den till veterinären!

Krullibull
2024-06-02 12:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag tycker också att du ska ringa veterinären. Det skadar inte att bara ringa och fråga! Dessutom så ingår rådgivning via Firstvet i många försäkringar. För Folksam är det 3 stycken gratis och 300 kr rabatt på självrisken om man blir remitterad till veterinär efter det.

Det kanske är hotspots? Fast det vet jag inte hur vanligt det är att korthåriga hundar drabbas.

Min hund får sådana utslag när han får allergiska reaktioner. Dock så mår han väldigt dåligt och både spyr, svullnar upp, blir röd i tassarna, kliar fruktansvärt och blir orolig på nätterna. Hans ögonvitor kan också svullna upp. Det tar ca 3 dagar för det att försvinna..

Jag trodde först att han hade blivit biten av rödmyror eftersom han fick sådana utslag på magen, rumpan, insidan benen och här och där på ryggen också. Vi pratade med veterinären och fick kortisol och antihistaminer utskrivna att ta vid behov. Som tur är har vi sluppit använda det hittills, men det är jätteskönt att veta att vi har det hemma så att han slipper må så dåligt :)

Bifogar lite bilder som kan vara obehagliga att se. Jag själv blir fortfarande ledsen varje gång jag ser dem :(

Jag trodde först att det var mygg som han reagerade på eftersom de var fruktansvärt många och aggressiva förra året i och med allt regn, men han har blivit myggbiten och bara fått vanliga småkliande myggbett flera gånger detta året så jag vet faktiskt inte vad det är. Möjligtvis en annan art av mygg. Jag har uteslutit rödmyror och tror inte heller att det är knott.

I vilket fall som helst så hoppas jag att ni får fram vad som besvärar er vovve! Vi använde på vets rekommendation xylocainsalva för bedövning den första gången min hund blev drabbad. Er hunds utslag sitter ju bra så att han inte kan slicka i sig också, men prata med vet först eftersom ni inte vet vad det är :)

Krullibull
2024-06-02 12:53
0

#4 Jag vet inte om bilderna försvann vid redigering så jag lägger det som ny kommentar istället eftersom de ligger lite huller om buller.

Det är alltså med Folksam 3 gratis rådgivningar (ej beteenderådgivning) och oavsett vid vilken av dem så är det 300 kr rabatt på den fasta självrisken ifall man behöver åka in på remiss efter rådgivningen.