Rävskabb - karantän?
Hej! Min hund har fått rävskabb och behandlas nu med Stronghold spot on. Han ska få 2 doser med 2v mellanrum, fick första för 6 dagar sen. Enligt veterinären var det bra om hunden inte träffade andra hundar på 1v från första dosen för att inte smittas, men när jag googlar lite verkar det vara olika bud på detta, dock hittar jag mest äldre information (10 år gammalt). Någon som hört något annorlunda nyligen när de behandlat sin hund mot rävskabb?
Bättre at tha karantän, finns ingen anledning att träffa andra hundar under tiden
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #1, ser gärna att ägare med smittsamma problem håller sina djur så isolerade som möjligt under hela behandlingen 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Tack, var nog lite otydlig i inlägget, tänker att man borde vänta mer än 1v men frågan är hur länge isåfall. Vill ju absolut inte smitta andra hundar med detta, särskilt inte efter att jag sett hur jobbigt det är för min lilla vovve. Men vill heller inte ha honom i karantän i tex 4v om det inte är nödvändigt.
#2: Förstår vad du menar! Se mitt svar till #1, var som sagt lite otydlig i mitt inlägg 🙈 Vill undvika onödig karantän om möjligt men hellre det säkra före det osäkra. Tycker som sagt att 1v lät lite kort. Men får ringa dem imorgon och dubbelkolla, kanske är det en annan veterinär på plats som har en annan åsikt
Jag har aldrig själv behandlat mina hundar mot rävskabb, men känner andra som har gjort det..Nu kommer jag inte ihåg med vilken medicin dom behandlade sina hundar med, men skulle tro att det fungerar på liknande sätt vad det än är för medel.
Rävskabb är ju väldigt smittsamt och sprids vid direktkontakt med smittat djur, men kan också smitta via en plats där tex en räv eller smittad hund varit en tid efteråt (något dygn eller så tror jag kvalsterna överlevde).
1 veckas karantän låter som för kort tid. Tror det är minst 3 veckor som brukar rekommenderas efter hela behandlingen är klar (om jag minns rätt)
Hunden får ju 2 doser för att den första dosen dödar bara dom vuxna skabbdjuren, men äggen dör inte vid första dosen. Så då får hunden en dos till för att döda dom resterande skabben som kläckts..
Så det låter lite konstigt att veterinären sa att vänta 1 vecka innan du låter hunden träffa andra hundar!? När den inte ens är färdigbehandlad efter 1 gång eller efter en vecka och får sista dosen 2 v senare!? ..🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: Hunden klarar sig någon vecka extra utan att få träffa andra hundar, vad säger samvetet om du skulle ta ut den för tidigt och sprida skabben till de hundar ni träffar?
Jag skulle inte vilja vara ansvarig för att sprida skabb genom mitt bostadsområde 🙈
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#5: Tack, jag tycker också det, får ringa dem imorgon och kolla igen.
#6: Ja såklart att hunden klarar sig! 😅 Orkade bara inte skriva ut allt men jag har en planerad operation om 1v (samt jobbsaker som är svåra att ändra datum på men det är sekundärt) och ingen som vill passa min hund om han är smittsam (vilket jag förstår). Vill helst inte behöva boka om min operation, så därför tänkte jag kolla här om det var allmänt känt/vedertaget att hunden är smittfri efter en vecka för jag vill heller inte smitta ner någon annans hund. Ett litet dilemma med andra ord, men som sagt hellre det säkra före det osäkra. Är det oklart, vilket det är hittills, så får jag såklart boka om operationen. När jag har googlat har budet varit att hunden ska vara i karantän i flera veckor men detta var från över 10 år sedan och det stod i samma info att behandlingen var av annan sort än den min hund får, så därför kan det ju ha ändrats sedan dess, eller inte.
Svårgooglat detta. Hittade denna tråd (obs gammal!) där påstådd veterinär rekommenderar längre karantän. Det gäller behandling med Stronghold ivf.
https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/41958-har-veterin%C3%A4ren-f%C3%A5tt-fnatt/
Så länge hunden är under behandling tycker jag den skall vara i karantän och inte träffa andra hundar eller andra djur.
Ut måste den ju, men se till så den inte får hälsa på andra hundar under promenaden.
Enligt SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) kan behandling med selamektin/Stronghold behöva användas två gånger med två veckors intervall för att komma tillrätta med rävskabb.
Rimligtvis bör hunden hållas i karantän under den perioden.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com