Sommar och salta bad
Hej! Sommaren är på ingång och jag och min valp (9 mån, min första hund någonsin) kommer spendera hela sommaren på västkusten och behöver era tips, tricks, tankar, åsikter och information om allt som kan tänkas vara relevant och nödvändigt att veta runt allt som har med havet och sommaren att göra! Något man behöver tänka på vid salta bad? Simträning? Päls och hud? Sandstränder och steniga havsbottnar? Fiskar och maneter? SUP/paddling med hund? Åka båt? Risker och faror, vad ska man passa sig för?
Vill veta allt och vara så väl förberedd inför sommaren som det bara går!!
Du kan ju spola av hunden ibland om det finns möjlighet, men jag tror inte det är nåt större problem med slatvattnet på det viset.
Däremot ska du se till att hunden dricker ordentligt, så den inte frestas att dicka saltvatten. Lite lapar den säker i sig ändå, men stötte mängder kan vara farligt.
Sen är det ju det här med algblomning.
Och en flytväst kan vara en bra grej om ni ska ut med små farkoster.
Långlina om hunden vill simma längre ut. Det kan finnas strömmar som du inte ser och som lätt kan svepa med sig en liten valp.
- Redigerat 2024-05-28 07:44 av Draken
Angående vattnet skulle jag säga det beror lite på vad för typ av päls hunden har. Vår labbe spolade vi aldrig av efter bad. Hennes päls blev ofta väldigt fin under sommaren (dock var hon lite otypisk labbe så hon badade inte jättemycket i just havet utan mer i gyttjiga pölar uppe i bergen och då spolade vi av henne så hon inte släpa in så mycket skit).
Vår Pudel däremot sköljer vi av om hon gått i vattnet då hennes päls blir klibbig av saltet och tovar säg lättare (hon gillar dock inte att bada så blir inte så ofta).
Blir det mycket bad så se till att inte ha halsband/sele eller liknande på för länge om de är blöta/fuktiga (risk för hotspot).
Oavsett hur bra hunden simmar är flytväst alltid bra, speciellt om ni ska ut och i farkost (trillar hunden i kan den slå sig medvetslös eller hamna under vattnet och få kallsup så den inte kan simma/hålla sig över ytan plus att man har ett handtag så det är lätt att fiska tillbaka dem igen). Har haft två hundar som trillat i från båt, den ena satt och balansera på relingen och plumsa i (lätt att plocka upp i flytvästens handtag) och den andra trilla i då hon försökte hoppa av båten upp på en brant klippa när vi ankrat (alla satt och fika och tror hon fick för sig hon skulle gå av för att kissa), hon tog sig upp själv på berget men hade som tur är även flytväst som gav stötdämpning mot berget och flyt hjälp nere i vattnet). Men även om hunden vill ner och bada kan flytväst vara bra speciellt om det är en del tång.
På sina håll kan det finnas väldigt mycket japanska ostron som är vassa som rakblad så håll koll på trampdynorna om hunden springer runt mycket i strandkanten. Även havstulpanen (växer ofta på stenar precis i vattenbrynet) kan vara riktigt vassa (och det svarta på bergen ner mot vattnet är halt som tusan om det blir lite blött).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu