MH eller BPH?
Det här har säkert diskuterats en hel del, men det är svårt att söka fram med tanke på att sökningen tar i princip allt som innehåller "MH", så jag gör en ny tråd för enkelhetens skull :)
Jag vill mentalbeskriva min curly coated retriever. Han ska inte gå i avel eller bli utbildad till något, utan det är något som jag alltid har velat göra med anledning att det är väldigt spännande och ska bli väldigt kul för oss båda, samtidigt som vi bidrar till rasens kartläggning och statistik.
Såvitt jag vet så är MH tänkt som något främst för brukshundar och BPH för övriga, men hur omfattande är de om man jämför dem?
Min hane uppfattar jag som väldigt stabil och han avreagerar sig i princip omedelbart, innan jag ens har hunnit tänka igenom vad som hände. Ofta rör det sig om att jag själv råkar göra ett plötsligt ljud när vi går ute, såsom att råka sparka till lite grus, men ibland är det väl monster i mörkret eller något. Han sprätter till/hoppar iväg och 0,25 sekunder senare nosar han vidare utan en enda tanke på vad han reagerat på medan jag går som ett frågetecken.
Jag vill verkligen testa hans förmåga att avreagera sig överlag eftersom jag verkligen vill utreda hans stabilitet utan bias. Förutom det så är jag mest intresserad av överraskningsmomenten och hot eftersom jag inte har någon aning om hur han skulle reagera på något som faktiskt agerar mot honom (spökena).
Vi hade fått plats på ett MH-tillfälle inte för långt bort, så det verkar inte vara omöjligt att få till det, men det känns ändå som en bra idé att reda ut BPH som plan B. Vi fick ställa in pga hans nuvarande hälsa.
Vad är era tankar och erfarenheter om MH jämfört med BPH?
Ja det är väl som du skriver..MH är främst för brukshundar.
BPH är för övriga hundar..
Skillnaden är väl att BPH är gjort för lite mer normala situationer som händer/kan hända mer till vardags och MH är gjort mer för typ tjänstehundar och situationer som en tjänstehund kan råka ut för..Som att ett spöke kommer framglidande.
Det händer säkert jätte ofta att polishundar får möta spöken som hotar dom..😄
Nej men skämt åsido.. MH är ju främst framtagen för uppfödare av brukshundar för att dom ska se vilka dom ska avla vidare på..En brukshund som springer och gömmer sig när spökena kommer, kedjan rasslar, skottet brinner av eller när dockan flyger upp, blir ingen bra brukshund..
Dom måste klara av att både bli hanterade av andra människor OCH vilja skydda sin ägare utan att bli rädda..
Sen tittar dom väl mer på hundens skärpa, dådkraft och jaktlust (genom lek, tex) också på MH..än på BPH, tror jag..
Men exakt vad det är för skillnad vet jag inte..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Precis som Heddiz skriver så är BPH mer för "normala" situationer. Jag tror att det dessutom är några fler moment i BPH än det är i MH.
Jag skall göra BPH med min beardis när han blir lite äldre. Båda föräldrarna har godkänt BPH med skott.
Åh, intressant! Det var en jättebra beskrivning att det handlar mer om vanliga situationer, för jag hoppas att vi inte kommer att bli omringade av spöken någon dag.. Men då låter MH helt rätt för mina önskemål :)
Där jag tänkte gå fanns inte kvar, men det finns två till i länet till den 17:e augusti som vi förhoppningsvis kan gå på! Om nu den här jäkla magen ordnar sig någon gång. Jag kan inte precis ta dit ett 0 musklat vandrande skelett :/ Det är redan väldigt sent då han har fyllt 7 så jag kan inte räkna med att delta nästa år ifall han blir skruttig tills dess.
Jag vet att Heddiz har gått MH. Har du gått något sådant, Draken? Jag är jättenervös inför att inte fatta instruktionerna och göra fel. Kommer de att säga precis hur man ska göra, dvs "om detta händer, släpp/håll i kopplet" och så vidare? Är de jättetydliga? Jag tänkte säga det i förväg att jag behöver tydlighet och detaljer, för säkerhets skull.
Jag glömde också att fråga. Hur funkar det med filmning? Man får ju filma MH, men får verkligen de som hundarna känner vara med på så nära håll? Jag läste att det finns anvisad plats för åskådare och vet att det är en grupp människor med för testet också och så antar jag att par som är uppfödare tillsammans deltar med en som förare fastän den andre är med.
- Redigerat 2024-05-26 13:05 av Krullibull
Man vet ju aldrig..En dag kanske det kommer fram riktiga spöken eller folk utklädda till ett 👻 ;)
Jag tyckte iaf att dom hade tydliga och väldigt enkla instruktioner..
Så du behöver inte vara ett dugg nervös för att du inte kommer förstå vad dom menar..
Sen är det inte DIG dom kollar/testar i första hand..Det är hunden som ska göra ett prov…och som "testas"..Även om dom kollar på samarbetet mellan hund och ägare också, så är hundens reaktioner det dom kollar allra mest på..Iaf på MH.
Eller rättare så kollar dom hundens reaktioner mot allt och förmåga/vilja till att samarbeta med dig och andra.
Även fast du inte får säga ett ord till hunden under ett MH så ska hunden vilja samarbeta med dig, vakta dig-mot tex spökena-utan att varken överdriva eller bli rädd.
Samtidigt så ska den vara så pass mentalt stabil att en tävlingledare ska kunna ta hundens koppel ifrån dig (utan ett ord!) gå ifrån dig med din hund--utan att hunden visar något agg eller protesterar för mycket mot tävlingsledaren..
Det kan vara svårt för vissa hundar som är väldigt beskyddande och mattiga att en främmande karl kommer fram och tar kopplet från dig och går iväg med hunden..Våra Lakkar har klarat det, men en malle vi hade förut klarade inte av MH, t just pga att han vägrade att följa med en främmande karl..Vilket jag kan förstå samtidigt..
Ang om folk som hunden känner får vara i närheten av hunden under ett MH (förutom föraren) så fick iaf jag gå ensam med våra hundar, min man, uppfödare och andra fick hålla sig i bakgrunden som publik… och inte vara nära..
Bara dom som är med i själva testet får vara nära hunden, förutom föraren..
Det är lite som när man tävlar med hund så går man in själv med hunden på banan, osv, men publiken kan se det mesta..
Nu är det ju i skogen man gör MH, men dom har iaf oftast gjort så att publiken kan följa med-vid sidan om- under testet..
Sen kan det kanske skilja sig lite från klubb till klubb, var man gör MH, osv, men jag tror inte det är omöjligt att filma iaf..
Kanske den som filmar kan få dispans (och få gå närmare) om ni pratar med dom som håller i det..😉
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Just det där momentet att nån går iväg med hunden tycker jag är lite märkligt. Jag menar, är det verkligen önskvärt att hunden följer med en främling utan vidare? Själv skulle jag nog vara glad om min hund INTE gjorde det - om inte jag uppmanade den att göra det, så klart.
#3: Ja jag har gått MH med två av mina beardisar. Jag vill minnas att man får vissa instruktioner, men inte tydliga hela vägen. Det är en del överaskningsmoment.
Jag kan minnas fel dock, det är över 10 år sedan jag gick sist.
#4 Jag hoppas det!
Det är sant. Så man får inte prata med hunden överhuvudtaget, förutom för inkallning när de ber en? Röra den får man väl? Jag försökte friska upp mitt minne med MH genom att börja titta på videor och då belönades hunden mycket med klappningar lite då och då, både precis efter moment och precis innan.
Min hund kan slicka på kissfläckar, dra mycket i kopplet och även äta gräs om man inte är på honom. Får jag inte säga till honom då eller hur funkar det? Och får de kissa och bajsa lite hur som eller måste man gå iväg då? När jag såg andra hundar göra det under MH:n gick de iväg till det höga gräset själva då de stod på bra ställen, men annars då? Det kan bli jobbigt om andra hundar går före oss.
Jag hoppas verkligen att personen som ska hålla i vårt MH är stark för min hund vill INTE följa med andra om jag är i närheten och han är stark som attan.
Han ÄLSKAR vår granne men trots att jag satt på en bänk och hon gick iväg 2-3 meter släpade han henne med sig när han drog tillbaka till mig och hon är ändå ganska stark. Han vet att han kan det med de som inte har etablerat att de bestämmer så om testledaren är en liten gullig dam kan det bli problematiskt..
De kanske släpper då, men de måste ju kunna utföra hanteringen, vilket inte går med honom om han drar för kung och fosterland och är helt fokuserad på mig.
Det sa faktiskt uppfödaren på vårt första besök när valparna var 4 veckor, att en labbe följer med vem som helst och en curly inte gör det. Nu så har jag bara erfarenhet med att min hund har blivit passad ett par gånger av bekanta som vi träffat ett fåtal gånger eller hans kompisar som han ser ofta och det går ju bra även om de tar honom ifrån lägenheten, men om någon försökte utanför en affär eller något så vettesjutton. Det skulle ha varit spännande att iscensätta med någon som är jätteduktig på hundspråk, för jag vet inte alls hur han skulle reagera.. Bits gör han nog inte, men jag räknar inte bort morr.
Låter helt logiskt med publiken. Jag kan säkert få hjälp med att få filmat av någon som han inte känner så väl. Jag skulle kunna fråga en granne som fotograferar mycket som han fortfarande inte har hälsat på och inte är crazy över, så det kanske funkar :) Det löser sig säkert annars!
#5 Jag känner att det beror på rasen. En verksam hund inom någon form av arbete bör ju vara mer medgörlig än en vakthund.
MH är ju heller i slutändan inget test som går att få godkänt eller underkänt på. Med undantag att ingen hund bör vara skotträdd, rädd eller överdrivet exalterad och att det finns oacceptabla beteenden.
Jag tror däremot att MT är lite annorlunda? Jag har aldrig läst in mig på det och vet inte hur det funkar, mer än att det handlar om siffror, tror 1-5.
#6 Åh, vad kul! Var det lätt att få plats för er? Jag får väl helt enkelt be dem vara övertydliga så att jag inte gör fel. Jag vet inte hur noggranna de är med det :)
Jag kom på också, hur är det med passivitetsmomentet? Finns det kvar? Jag minns att jag läste för ett par år sen att det hade tagits bort, men jag har inte hittat något 100%-igt svar.
Jag kommer säkert att komma på fler saker för det är så mycket som jag funderar över!
#5: Jag håller med, det är det momentet som jag förut tyckte var allra märkligaste under ett MH som ska testa brukshundars mentalitet, samarbete, dådkraft, skärpa, osv. Hundar som tex ska bli polis/väktarhundar..
Skulle det vara bra om en polishund gärna följde med en främmande människa som kom fram och tog kopplet från föraren? Om dom var lite som en Golden retriever (som är känd för att släppa in tjuven för att den tror gott om alla och vill leka) 😂 NJaeee! Kanske inte det mest önskvärda beteendet att en brukshund agerar som om den är överlycklig att en främling kommer och för bort den..Men den får inte heller överreagera av att bli bortförd ngr meter (kommer inte ihåg hur långt bort dom går med hunden, men jag tror det var precis utom synhåll)..
Det är inte önskvärt att en brukshund reagerar innan dom VERKLIGEN behöver heller..Man vill inte ha en stark brukshund som tex biter vid minsta lilla.
Samtidigt som det är ett moment som kollar hur hunden reagerar mot andra människor så är det också ett moment som kollar den "ljudlösa" kommunikationen mellan förare och hund..Har man en stabil brukshund, ett bra förhållande med sin hund, och en hund som kan/lärt sig att "läsa av" sin ägare utan ord..Så kommer hunden veta/känna på sig att tävlingsledaren inte är farlig på ett MH bara genom att titta på sin ägare..
Och med andra ord så kommer en bra brukshund även veta/känna av om det skulle komma fram en "farlig" främling och då skulle dom absolut inte följa med den personen å andra sidan..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: Jag kanske var lite otydlig.. som vanligt.😄
Det går som en röd tråd genom hela tråden här..Jag har svårt att förklara på ett tydligt sätt, uppenbarligen..men jag jobbar på det, nu. ;)
I ett MH så är det olika hinder/moment som man gör och just när/efter momentet påbörjats så ska man tex inte röra eller prata med hunden (eller ge något typ av kommando) Om du inte har blivit instruerad att säga (eller att du kan säga) något till hunden, då är det ju ok..
Så i princip under ett pågående moment så ska man inte röra/prata med hunden..Sen EMELLAN statitionerna/momentet så är det ok att röra hunden/prata med hunden, osv..(om inget annat sägs)
Gällande om din hund följer med en främmande person eller inte så gör det inget om han protesterar lite..Det gör dom flesta hundar..Eller iaf dom flesta brukshundar.
Stor skillnad på tex en Beardis som vi också har haft och gjort MH med och som älskar alla människor och en Belgare som inte älskar alla människor haha.
Det dom inte bör göra är att överreagera och "hoppa utför stupet" innan dom vet vad som pågår.. och tex göra som min malle gjorde. Han reagerade "för snabbt"
Innan han, tävlingsledaren eller jag ens hann blinka till så satt han fast i tävlingsledarens arm med käften bara för att han tog tag i kopplet och började DRA med honom (fysiskt, med kopplet) bort från mig..
Även om jag tycker att tävlingsledaren var lite väl hård mot min hund där som tog i lite väl hårt. Så måste jag ju även erkänna att jag inte hade riktigt, riktigt lika bra relation med honom just då som med mina andra hundar..
Så det kan mycket väl bara ha varit mitt fel.. 😢🤔 Han litade inte på mig tillräckligt som unghund. För när han väl började lita på mig som vuxen så blev han en helt annan hund..Och då skulle han klarat Mh med bravur..❤️
Så tillit är superviktigt skulle jag säga..Inte bra på MH givetvis utan gällande allt som har med hund att göra..
Så länge din hund inte biter personen så blir det nog inga problem..Om hunden protesterar bara så är det inte samma sak som om dom agerar aggressivt..
Sen vad jag vet iaf så finns det väl något som heter "godkänt eller genomgått MH" eller Avbrytande av MH
Det kanske inte är ett "officiellt" test? Men Uppfödare går ju bla efter hundens MH resultat och om MH har blivit "godkänt" eller inte.
Sen kanske det kan skilja på vad vissa uppfödare tycker är "godkänt" eller inte beroende på deras avel.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: Det var jättessvårt att få plats för beardisarna eftersom de är av "fel " ras. Att jag fick gå beror på att de fick återbud i sista minuten och jag kunde ta mig dit snabbt, med båda.
#8 Den enda situationen som jag kan tänka på att det är fördelaktigt på rak arm är att andra hundförare ska kunna hantera hunden vid behov, speciellt i skarpt läge då det helt enkelt inte finns någon tid att lirka och bråka.
#9 Jag tycker snarare att det är ett bra exempel på att jag verkligen behöver veta allt in i minsta detalj! Stackars testledaren.. Det är faktiskt kanske den största anledningen till att jag är rädd för att tävla och avstår, för att jag helt ärligt tror att jag skulle glömma bort instruktionerna eller inte förstå och sen dö av panik där och då.
När man har gått MH så vet man ju mer hur det faktiskt ser ut även om de specifika platserna/klubbarna skiljer sig. Då har man ett par självklarheter med sig, så det är inte konstigt att man inte tänker på att någon verkligen har NOLL koll. Jag vet inte ens hur området ser ut på ett hum, eller vad testledaren kommer att säga.
Jättebra att veta att man får pyssla lite med hunden mellan momenten. Jag är liksom inte säker på vad som faller under "detta får inte göras för det påverkar testet", vilket jag kan tänka mig att "sluta äta gräs nu för sjuttioelfte gången, din jäkla hund!" kan göra.
Problemet är väl att han inte kommer att enbart protestera lite, för igår när vi skulle till veterinären och jag skulle lägga in hans fäll i bilen stod han en halv meter ifrån mig medan någon annan höll och han tog i för kung och fosterland som om jag just hade ropat "hejdå!"och sprungit iväg. Och han är som sagt vrålstark. Han var i och för sig uppe i varv sedan innan vi lämnade lägenheten eftersom jag hade väskan = ska iväg och var stressad själv.
Men snäll är han! Bara personen orkar hålla så ska det gå bra även om han kommer känna att han dör för att han går med någon annan :D
Blev MH:t avbrutet pga oacceptabelt beteende då? De ska väl snarare locka med hunden än släpa den, även om de får leda dem lite med lite styrka bakom, så det känns som en provocerad reaktion även om de kanske inte ska komma upp till en 100 (bett) sådär.
Nog för att MH:n ska göras på samma sätt, varje gång, med alla hundar enligt instruktionerna, men de borde väl veta bättre än att DRA med vissa typer av hundar. Skulle de ha gjort detsamma med en extremt stark och tuff vakthund, undrar jag.
Unghundar är ju knäppa, så jag tycker inte att du ska ta skulden :) Sen så är ju mallar knappast de enklaste hundarna heller.
Ja, det finns vissa oacceptabla beteenden, men önskvärda siffror ligger mest på rasklubben utöver de sakerna som inte är bra för någon hund, såsom skotträdsla. Sedan så beror det ju också på uppfödaren som du säger. Vissa kanske avlar mer mot tävling och sport än främst trevliga aktiva familjehundar.
Jag har inte läst mig in på vad som ingår, men attacker som kommer ifrån aggression ingår säkert. När jag kollade på tror beauceron fanns det en hund som ganska så nyligen (tror 2023) hade blivit spärrad ifrån både tävling, utställning och har ett avbrutet MH.
Det är ju lite annat för mig som inte kommer att varken använda honom i avel eller utställning. Jag vill bara ha en trevlig hund som passar för mitt liv. Då spelar det ingen roll att han är osäker med människor som jag ändå inte ska ha i mitt liv, utan kanske bara kommer att se en gång någonsin.
#10 Det var det jag funderade på! Nu kom jag i och för sig på att du verkar bo i ett mycket större område än vad jag gör, för på klubben i länet bredvid hade vi faktiskt fått en plats och hade den 2 veckor innan.
Jag hade till och med glömt att jag faktiskt hade lagt en anmälan med senare betalning vald eftersom jag bara ville testa hur det gick till, så jag fick skämmas lite och avböja för nu.
Vad jag har läst mig till så verkar många åka LÅÅÅNGT och boka flera olika för att göra sitt MH med tanke på platsbristen när man har låg prio.
Är det därför du planerar att göra BPH istället för MH med honom?
#11: Vi avbröt själva MH.t. Uppfödaren tyckte vi skulle avbryta..Så med samråd från uppfödaren så avbröt vi och tänkte att det var bättre att göra ett nytt MH. Så vi blev inte avstängda..Men vi gjorde aldrig ett nytt MH med honom..
Även om Belgare inte väger så jättemycket så är dom vakthundar och mycket starkare än dom ser ut och dom biter riktigt hårt. Jag lovar! Mina Belgare är den enda rasen som har bitit mig tills det knakat i benen i armarna 😂 (fast då var dom valp/unghundar bara) Jag har aldrig blivit biten av en vuxen Belgare, men jag vet andra som har (min man tex haha) och det gör extremt ont..
Dom kanske inte biter lika hårt som tex en Bullmastiff i PSI, men det kompenserar Belgaren upp genom att dom är så snabbtänkta, har supersnabba reflexer och är smidiga
Dom attackerar "förövaren" genom att överrumpla dom med sin snabbhet, styrka och smidighet.
En Belgare som är en polishund tex attackerar bovarna på ett annat sätt än tex schäfer (som inte alls är lika smidig och snabb) Belgaren tar liksom sats och Flyger på boven så boven tappar balansen (och helst ramlar).
Medans större vakthundar mer har sin styrka, men är långsammare och mindre smidiga.
Så länge din hund bara vägrar att gå med tävlingsledaren så ska det väl inte vara någon fara..Det dom/du ska kolla är ju hundens reaktion..Om din hund reagerar med att vägra flytta på sig så är det ju den reaktionen som dom skriver ner i pappret..Förstår du vad jag menar?
Alltså eftersom det är därför man gör MH. För att se hur hunden reagerar och alla hundar är olika så det finns inget rätt eller fel på MH..Det är ingen tävling med specifika regler..
Så egentligen kan inte din hund (eller du) göra fel alls..Se det som en kul grej. Något som antagligen stärker er relation ännu mer på sikt också..😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-05-29 16:14 av Heddiz
Tycker väl inte alls själv det är ett konstigt moment att testledaren ska gå en vända med hunden. Det är ju helt enkelt för att se hur "hanterbar" hunden är av främmande människor. Därefter kommer ju direkt själva fysiska hanteringen också, och direkt innan har man hälsat på "främlingen" och pratat med dem.
Nu är inte MH ett facit över en hund på nått moment alls, mer en indikation som bör läsas i kontext.. Men just det momentet är oavsett jättebra IMHO. Brukshund betyder ju inte = polis/väktarhund heller. Och även om det önskvärda man vore ute efter i aveln av en viss ras eller sektion inom rasen vore att hunden INTE ska engagera sig och gå med främmande människor - så ger ju momentet en indikation om just det också.
#11: Jo det är ganska stort här jag bor. Jag har 4 brukshundsklubbar inom 2-3 mil från hemmet.
Jag hade planerat att försöka få MH med honom, men uppfödaren rekommenderade BPH istället, det är en lämpligare testmetod just för beardisen. Och jag vet att jag får gå om jag anmäler.
På MH kan jag anmäla, men om det blir platsbrist och en brukshund inte får plats, så ryker min plats.
#12 Vad tråkigt :( Vad syftar du på när du nämner avstängning?
Jag tror dig! Även min munniga retriever kan allt råka bita till ibland så att han får höra mig svära en ramsa, fast han vet som tur är att det inte är honom jag är arg på då. Han var extremt duktig på att inte bitas som liten också, så det skulle nog bli annat med en belgare då det verkar som att många av dem och många valpar generellt kan vara riktiga monster med tänderna.
Jag förstår precis! Det är ju ingen tävling, men jag hoppas som sagt att det inte är en liten gullig dam som blir medsläpad när herr krull protesterar, för gör han inte det så blir jag väldigt förvånad. Han lär följa med ett par meter innan han får för sig att han ska bli bortrövad föralltid.
Det ska bli jättekul med MH, så jag hoppas verkligen att det blir av!
#14 Det kanske bara är jag som är knäpp, men jag tänker väl att "ju svårare desto bättre", vilket det känns som att MH är, men samtidigt skulle det nog inte ge en rättvis bild av raser som inte riktigt "ska" tåla vissa tuffa moment. Det kanske skulle se knasigt ut i "resultaten".
Förstår. Det är jättetrist att vi har så låg prio, men förståeligt ändå eftersom det främst är tänkt för uppfödare och ja, brukshundar. Jag tänkte anmäla mig till 2 stycken och se hur det går.
#15: Ja med avstängning så menar jag att om man blir avstängd har man ingen chans att göra ett nytt MH. (man blir utesluten helt enkelt)
Tex en Hund som vid tre tillfällen tilldelats 0 pris, på grund av att den visat aggressivitet eller tydligt flyktbeteende får inte delta på ngr mer MH. så den blir avstängd.
Så man har flera chanser på sig om man vill..
Men för våran del, gällande våran malle som inte klarade 1a MH´t så var inte ett nytt MH test det bästa för honom alls enligt MIG iaf… Andra kan tycka annat, men han var min hund och jag kände honom bäst…Enligt andra så skulle han klara att göra ett nytt test.. ja jag tror också att han skulle ha klarat det, men jag ville inte utsätta honom för det traumat..Igen.. Eftersom han reagerade så himla starkt när dom försökte leda bort honom från mig när han var unghund..Så ville jag inte återskapa det traumat för min hund heller. Nej..så mycket är inte ett MH-test värt..Om hunden kommer må dåligt efteråt så tycker iaf inte jag att MH är bra.
Om man däremot gör det för att man tex är nyfiken på sin hunds kapacitet, man vill lära sig mer om sin hund, osv och man vet att hunden klarar av andra människor utan att lida allt för mycket --ja precis som du… 😂
Då kan det självklart vara värt och vara jätte roligt att göra ett MH test.
Så absolut gör ett MH..Du kommer inte ångra dig iaf..
Det skulle nog bara ha varit dumt av mig om jag hade låtit min malle gå ytterligare ett MH. Som dom ville, men jag ville inte det..
Han visade på så många andra vis att han mådde bra. Och det är väl det viktigaste..att hunden mår bra, eller att både hunden och matte mår bra är väl det optimala.
Men att prova på/gå ett första MH med sin hund skulle jag ju inte säga nej till alls. Så att jag tex har tackat nej till MH har ju berott på andra saker.
Alltså jag tror att du är lite som mig 😂 Rätta mig om jag har fel! Du målar upp (hemska) saker som kan hända..Ifall det händer, men dom hemska sakerna händer aldrig i verkligheten..Eller i varje fall väldigt sällan. Känner du igen dig?
Tror att det kallas katastroftankar..Jag har ganska ofta katastroftankar faktiskt, även om jag vet att dom tankarna är ju helt absurda så kan jag inte låta bli att tänka.haha…
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#16 Jaha, jag fattar! Vad bra att man kan få göra fler försök. Man måste göra sin egen bedömning av hunden så jag förstår dig. Däremot så hade han säkert klarat ett nytt försök utan några men, för som du säger så är vi nog lite lika där med att vi tror att det kommer att gå fel ;) Du har rätt om att det heter katastroftankar och sådana har jag väldigt ofta.
Fast jag är också väldigt osäker socialt och har ett behov av att veta hur saker ska gå till i förväg för annars så klarar jag helt enkelt inte att ta mig iväg eftersom det blir alldeles för överväldigande till den graden att jag blir paralyserad av rädsla. Veterinär är ett undantag för där är det bara att bita ihop, fast då är ju också min hund med som stöd :)
Det ligger flera MH:n på OK avstånd uppe så jag får få tummen ur och anmäla oss till ett par! Även fast det är flera månader kvar. Jag kommer säkert att komma på fler frågor och fylla på ;)
Jag mejlade igår fysioterapeuten angående MH då jag stötte på ett stycke i reglerna:
"7. Doping och andra otillbörliga förhållanden
Deltagande hund får inte vara skadad eller sjuk. Den får inte heller vara påverkad på otillbörligt sätt, det vill säga den får inte vara utsatt för åtgärd som otillbörligt kan påverka utseende, prestation, reaktion eller yttring av skada eller sjukdom.
Det åligger den som är ansvarig för hunden att vid behandling eller annan åtgärd förvissa sig om vad detta kan innebära i fråga om hundens rätt att delta vid utställning, prov, tävling eller beskrivning."
Hon sa att hon hade avvaktat och att jag kunde kolla på BPH ifall de momenten där skulle vara annorlunda, vilket jag också tror? Jag får kolla lite mer på det då jag är mer inläst på MH.
Så jag tänker att jag ska göra ett BPH så snart som möjligt om momenten där är skonsammare för just min hund och göra ett MH längre fram om han faktiskt blir bra nog.
Det han ska undvika är kast, hopp, kryp, snäva svängar i högt tempo. I MH finns det mycket sådan belastning som han definitivt skulle göra då han ÄLSKAR att leka, ÄLSKAR dragkamp och kommer att springa för kung och fosterland.
Han får genast symptom efter sådan överansträngning, så beskrivaren skulle reagera på det :/ Han ska ju heller inte gå i avel, utan det är för skojs skull och för att bidra till att utvärdera rasen, så jag tror inte att det skulle vara försvarbart för arrangören.