Kommando på andra språk
Någon här som använder kommando på andra språk till sin hund, tex "hit", "stanna", "ligg" osv?
Ni får jättegärna skriva vilka kommandon ni har och på vilket språk det är 😊
Kan vara kul för alla att kanske få lite inspiration 😊
Har du använt eller funderat på att använda teckenspråk?
Bra i bullrig omgivning.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#0: Jag använder mest kroppsspråket, min blick och mina energier när jag vill att hundarna ska göra något..
Alltså med energier så menar jag om jag känner mig bestämd, glad, lugn,stressad, osv så märker hundarna det direkt. Så ord behövs oftast inte mycket av (iaf inte när dom blir äldre).
Även OM jag säger något som tex sitt ner och ta det lugnt, men så är jag själv inte lugn..så lyssnar dom ändå inte riktigt..
Men jag antar att du mer menade ord man använder/kan använda för att det är kul kanske..Och inte i rent uppfostringssyfte..
Ja men det är väl alltid roligt att lära hundarna lite olika språk faktiskt..Vanliga språk eller annat är väl bara bra om dom kan mer av..
Jag har lärt hundarna både svenska och engelska ord när jag har lärt dom det mesta faktiskt..Utan att direkt tänka på det så har jag hela tiden pratat svengelska med stackarna. Så dom kan faktiskt ganska bra engelska också iaf. 😂
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag blandar engelska och svenska, men har mest på engelska (pratar mest engelska med mina djur 😆). Har även några handtecken som jag hittat på själv…vilket var otroligt användbart vid några tillfällen då jag i princip helt tappade rösten.
Jag använder en blandning av vanliga kommandon och teckenspråk på mina hundar.
"Hit", "Ligg", Stanna", "Stå", "Framåt" etc
#1: Jag använder teckenspråk också men tänkte att det kunde vara praktiskt (och kul) med andra ord än de vanliga på vissa kommandon :)
#2: Ja jag tänkte mer på faktiskta ord :) Kroppspråk och sånt använder jag dagligen då det är naturligt att kommunicera så :)
Har ingen egen hund just nu, men har tidigare använt en blandning av polska (språket vi mest talar hemma), svenska och engelska kommandon.
Exempel på polska:
Do nogi - Fot
Zostań - Stanna
Waruj - Ligg/vakta
Siad - Sitt
Annars kan jag använda engelska ord som Stay, Fetch.. helt enkelt för att de är snabba, korta och bekväma att använda.:)
#6: Vad roligt med ett lite annorlunda språk. Brukar mest vara tyska folk använder tycker jag 😊
#7: Det var också intressant, jag har faktiskt aldrig hört någon använda tyska kommandon. Är det personer från tyskland som använder det eller helt enkelt någon som tycker att det låter bättre?:)
Hade egentligen varit kul att blanda lite olika språk. Så slipper man missförstånd om hunden är lyhörd för andras kommandon. XD
Spanska har några bra ord också. Jag gillar lätet på dom, det är liksom lite sprätt på orden t.ex.:
Hit – Aquí
Nu går vi – ¡Vamos!
Vänta – Espera / Esperate
Släpp – Súeltalo
Kom här – ¡Ven a mi!
Lämna – Déjalo
Hämta – Tráelo
Sök – Buscálo
Ta – Tómalo
Min hund går på svenska, norska och visslingar i vallningen. Det går att blanda kommandon hejvilt, hon förstår dom lika bra.
#8: Jag är med i många internationella sidor på fb och där ser jag många som använder Tyska inom lydnad och bitsport.
Vet inte om det är för att det låter coolt eller för att folk vill ha det lite mer snärtigt med vissa kommando