Kupering
Finns det (oetiska) veterinärer i Sverige som utför kupering enkom för utseendet idag? Kupering av hundar är ju inte tillåtet längre, så länge det inte är medicinskt.
Jag letar självklart inte själv någon som kuperar, men jag har en vän som planerar skaffa en dobbis och vill kupera både öron och svans på valpen. Uppfödaren han varit i kontakt med sa det inte görs, men min vän vill absolut att hans dobbis ska få det där häftiga utseendet han drömmer om på sin hund.
Är lite rädd han ska hitta nån, veterinär eller annan, som gör det ändå så snart han har fått hem en valp. Vad fasen gör jag åt de här? Om jag ens kan göra något?
Ja du..hm svårt. Vad du skulle kunna säga!? 🤔
Är hundens lidande av någon betydelse för honom så kan du ju fråga om/tala om att hunden lider av både ingreppet och efter ingreppet..Mer eller mindre då, men alla lider ju av ett ingrepp..
Och det kan ju mycket väl hända att valpen får xtra ont eller får andra problem efteråt pga en totalt onödigt ingrepp.. och då är det nog inte så kul längre..
Himla stor skillnad om det är ett ingrepp som görs för att rädda hundens liv eller dylik, men pga utseendet bara..Nej!
Sen kan du ju säga att det finns andra sätt att få öronen att stå upp på en dobberman, förutom att kupera öronen på dom..Som har använts förut när dom velat ha en doberman med ståöron pga utseendet. Som påbörjas när dom är valpar..och det är inget dom lider av..
Dom kuperade bara öronen på doberman (förr iaf) OM hunden skulle ut i arbete.. som tex hundar som fångade råttor kuperade dom öronen på för att inte råttorna lika lätt skulle kunna bita tag i deras öron typ..😂..
Så ska han inte ha hunden som råttjägare eller dylikt så finns ingen anledning till att kupera öronen.
Fråga honom om han inte vill att hans hund ska kunna kommunicera med människor och andra hundar på ett enkelt sätt genom svansen eller? Han kan få problem med andra hundar om inte hunden har en svans..(eller öron)
Ja det var det jag kom på just nu, jag kanske kommer på något mer sen..
Och du kan väl inte göra så mycket mer än säga vad du tycker, typ, men jag förstår verkligen din frustration!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Om du inte kan övertala din "vän" att inte kupera så ta reda på vem som ev kan tänka sig att göra det.
Ta reda på vilken kennel som skall sälja valpen. Ta kontakt med kenneln och berätta. Ta kontakt med Jordbruksverket och berätta vilken veterinär (eller i värsta fall klåpare) som kan tänka sig att utföra kupering.
Den där personen skall INTE ha någon hund alls. Man har inte hund för att ha någon som är ställföreträdande häftig. Fy, så upprörd jag blir.
Nu vet jag att det inte är lika lätt när man är i situationen själv, men visst kan du väl anmäla din vän till Länsstyrelsen om han går igenom med detta på något sätt?
#0: Hundar skall inte användas som förlängare …av ett eller annat. En sådan person skall inte ha hund alls.
Jag hoppas verkligen inte att det finns veterinärer i Sverige som kuperar, fast det vet man aldrig.
Håller med Sindri. Ta reda på vilken kennel din vän skall köpa hunden från och berätta om planerna. En seriös uppfödare säljer ingen hund till din kompis.
Ta även reda på om det finns någon veterinär i närheten som kan tänka sig utföra en kupering och anmäl, den veterinären skall bli av med sin legitimation tycker jag.
Tack alla! Jag ska prata med uppfödaren, det är nog inte så svårt att få honom att berätta för mig vilken det är, och om denne är seriös så får han nog inte köpa någon hund av dem. De har ju redan sagt till honom att det inte görs längre. Det är ju t o m olagligt.
Min vän har bott i USA en tid och där kuperas både öron och svans hos flera raser som standard, så han har ju sett resultatet på utseendet live så att säga. Jag ska göra som Heddiz säger och berätat om lidandet hudnen utsätts för, helt i onödan.
Och om han skaffar hund och ändå kuperar trots det olagliga i det hela, så ska jag kontakta Länsstyrelsen och iaf höra vad som kan göras.
Fast jag tror inte att det kommer gå att få en hunds öron och svans kuperade i dagens Sverige, eller jag hoppas det! Det syns ju liksom så väl om det gjorts och det är ju som sagt olagligt.
Jag har inte hört talas om någon veterinär som gör ingreppet, annat än i veterinärmedicinskt syfte och hoppas att det stämmer.
Får han tag i en hund kan han ta den utomlands och kupera. Hade varnat alla dobbis uppfödare.

#5 Det finns tydligen folk som kuperat i Sverige fortfarande. Dock vet jag inte om dom är veterinärer. Var en diskussion på något Facebook forum för ett tag sen. Handlade om en kennel som "importerade" sina kuperade hundar. Det är ju lagligt. Dock visade det sig att hundarna aldrig lämnat Sverige. Så kuperade här. Var ett tag sen så kommer inte alls ihåg vart det var men det fanns bevis och allt. Så tyvärr görs det i smyg fortfarande.
#6: Jag har faktiskt redan mailat uppfödaren han har kontakt med och berättat vad han vill få gjort, får se om hen svarar och vad hen säger om det.
#7: Usch! Det är vansinne! Det lär knappast ha varit en veterinär, tror/hoppas jag, som kuperade. Blir ledsen av att läsa det där.
Alltså visst, prata med uppfödaren, men kan vi även gå direkt till själva kokpunkten här…
Det hjälper alltså inget om du pratar med din vän och frågar vad fan han vill misshandla sin hund för? Förutom att du berättar att det är olagligt då?
Vad mer ska han göra? Slå hunden? Tvinga den att slåss med andra hundar för pengar? Inte ge den mat?
Hur kan någon ens vara kompis med en person som vill misshandla sin egen hund och skära av kroppsdelar från den pga att de gillar ett stympat utseende?
Blir förbannad av att höra om såna alltså. En normalt funtad människa får en klump i magen om hunden börjar halta eller se ut att må dåligt på nått vis. Det är rent psykopatbeteende att aktivt tänka ba "jamen fan jag ska skära av svansen på min hund så den ser lite coolare ut!"
- Redigerat 2024-05-13 10:38 av Hornslandet

#8 Har du fått något svar från uppfödaren?
#9: Jag har pratat med honom och jag har även blivit riktigt förbannad på honom över de här. Jag tycker han är dum i hela huvudet som vill göra det. Jag tror inte att han i övrigt skulle misshandla sin hund, han har bara för mycket så kallat "tufft utseende" i huvudet. Jag tror inte han kommer få köpa hund om han fortsätter fårnga uppfödare om kupering. Han vet det är olagligt och att det blir böter eller fängelse om det görs ändå. Jag hoppas ju innerligt att han fattar det allvarliga i det hela.
#10: Ja, jag fick svar och hen hade redan dragit öronen åt sig när han vid deras första möte tagit upp kupering. Nu får han absolut inte köpa valp därifrån iaf.

#11 Bra gjort av dig att ifrågasätta.
Han måste ju förstå att detta ÄR misshandel. Det är liksom inte fråga om han skulle misshandla sin hund ännu mer än att få kroppsdelar bortskurna från hunden - det i sig är mer än illa nog.
Ja, alltså, antingen förstår han det eller så är han en djurmisshandlare.
Nåväl, har sagt min åsikt.
#11: Kan hans uppfödare varna andra uppfödare, tro?
Skulle han bli bannad från alla Dobermann uppfödare finns dock risken att han köper någon "dobbis utan stamtavla" på blocket… hoppas att han inte får för sig det åtminstone.
#12: Tack. Jag kan bara inte stå bredvid och låta det ske.
#14: Det kan hen säkert göra och det skulle inte förvåna mig om det redan är gjort.
Det är väl tyvärr inte helt omöjligt att han köper hund från en tvivelaktig "uppfödare", men jag ska försöka få honom på rädd köl. Han är faktiskt så pass insatt in hund att han aldrig har pratat om att köpa en "blockethund."
Det finns ju också en viss risk att han köper dobbis från USA, som då kommer färdigkuperad till Sverige. Får han förresten ens tävla då? Han vill köra IPO med sin hund.
#15: Vi håller tassar och tummar att alla uppfödare får information om honom
IPO kan du köra om du har brukshund med stamtavla. Är ganska säker på att en kuperad hund inte får lov att ställas ut men om den blir importerad och får köra IPO vet jag faktiskt inte
#15: Man får inte ställa ut en kuperad hund även fast den är importerad och du kan bevisa det.
Hur det är med tävlingar vet jag inte säkert men jag TROR man kan tävla med en kuperad hund, om du kan bevisa att den är importerad och att du har godkänd utländsk stamtavla på den. Men just den frågan tror jag kanske du kan få bättre svar på inne på Brukshundsraser
- Redigerat 2024-05-14 08:59 av Draken
#16: och #17: Ja, ställas ut vet jag att de inte får om de är kuperade, men IPO och sånt hittar jag ingen information om när jag söker. Jag kanske söker för dåligt.
Om det bara går att tävla med importarad kuperad hund, så är ju risken att han importerar från USA. Deras dobbisar skiljer sig dock en del från de Europeiska, men det är väl en annan historia.
Jag får ställa frågan där, tack.
Här går det fort minsann!
Eftersom han inte skulle få tävla med en svensk kuperad hund, så kollade han upp hur det skulle gå till att importera en valp från USA. Tydligen tycker han det verkar väldigt krångligt och jävligt dyrt, dvs det kostar mer än det smakar.
Uppfödaren som hans rumskompis i USA köpte dobbis från tar 2000 USD för en valp och ska den kuperas där så kostar det ca 600 USD, vilket läggs på inköpspriset. Sen tillkommer ju en massa veterinärkosnader och dyr frakt, plus moms som ska betalas när valpen landat i Sverige. Tydligen är han inte beredd att genomgå detta krångel och betala minst 50 000 kr totalt för en valp.
Antingen kommer han inte skaffa dobbis alls, eller så byter han ras för sitt mål. Dobbis är dock en drömras för honom, så förhoppningsvis släpper han kuperingstankarna och tävlar med en intakt svensk hund.
Det känns just nu lite som att det här kan komma gå bra. Dobbisar är ju jättefina utan hemsk kupering, det är ju det enda vi ser här i Sverige. Han tycker ju själv de är fina oavsett, men har av någon anledning fått i huvudet att kuperingsstandarden i USA är läcker.
Tycker han 50k för en valp är för dyrt så kanske han borde byta ras iomed hälsan på dobbisarna. De är inte billiga när det kommer till vetvård!
Han/honom
#20: Jag tror inte han tänkt igenom det här öht, så veterinärvård har han nog inte tagit med alls i beräkningen i löpande kostnader för sin planerade dobbis. Han har mycket att fundera på.
#21: Ja kanske han borde fundera på om han ens ska ha en hund överhuvudtaget.. Vad vill han ha hunden till? Träningskompis eller ett objekt?
Om han gillar djur med små öron och svansar så finns ju det ju faktiskt minigrisar numera som han kan köpa istället.
Dom har ju ungefär dom öronen och svans han verkar vara ute efter i ett djur i vilket fall. så ingen gris behöver ju bli stympad åtm. 🤔
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Tycker det mest låter som om personen i fråga vill ha ett objekt, eller en förlängning på vissa kroppsdelar, om man nu föredrar den termen, om jag skall vara ärlig.
Personligen tycker jag att han, förutom det här med den hemska kuperingen, har en rätt sund hundinställning och vill ha en träningskompis. Jag förstår inte varför han fått det så hårt i sin skalle med kupering bara. Det blir ju alldeles för mycket objekt-tänk av det och som Draken säger så är det kanske en slags förlängning XD
Vi pratade för några dagar sedan om hund och han vet ju nu att det är olagligt med kupering, så det är inget han skulle göra om han köper svensk dobbis. Såpass smart är han iaf, men han kanske tycker det i slutändan är värt mycket pengar för att få en kuperad hund lagligt och köper en från USA. Jag tror inte det dock, men han vill ju hemskt gärna ha sin älskade dobbis.
(Den ras jag själv förmodligen kanske skaffar om ett år eller så, pinscher, kuperas också i USA. Helt jävla galet!)
Jag visade faktiskt honom det ni skrivit här och han blev lite ledsen av det. Han ser inte sig själv som en djurplågare, men kupering är ju faktiskt en slags misshandel om det inte sker av veterinärmedicinska anledningar. Jag tror att vi kanske fått honom på andra tankar, hoppas jag.
Ni ska alla ha ett stort tack som engarerar er!
#24: Om han fortfarande är lite sugen på kuperad hund kan du ju be honom läsa avsnittet som börjar på sida 27 i denna uppsats https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1118151/fulltext01.pdf
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#25 Usch.. Man mår ju illa.
#25: Tackar för detta! Jag har läst hela uppsatsen och ska se till att han också gör det, då främst sidan 27-28. Tar inte detta skruv hos honom är han jävligt dum!
#25: Det är ju mycket hemskare än vad jag först trodde..eller hade föreställt mig ens..
Dels att man själv-som ägare- kan "klippa av öronen"/kupera valpen utan någon anastesia eller nåt liknande låter ju helt sjukt..Det kanske inte är så i Sverige (förhoppningsvis) men ändå..
Sen tar det ju LÅNG tid innan det är läkt och under den tiden så måste man ju tvätta såren varenda dag- det är ju som att strö salt i ett sår….DET gör ONT att tvätta ett sår..Det vet jag själv gör fruktansvärt ont och inget jag skulle göra mot min valp..Om jag kunde undvika det..
Och det var bara 2 saker av allt som stod..Summa summarum valpen lider av ett ingrepp och kanske speciellt efter ett ingrepp..Och sköter man inte såren ordentligt varje dag - medans valpen grinar av smärta varenda gång så kan det bli infektioner eller att öronen blir "fula"
Så gör man det inte för att att tex rädda hunden från cancer eller dylikt så är det inte ens moraliskt försvarbart att göra så mot en stackars valp…😢
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Tänkte jag skulle uppdatera lite här, då min kompis nu har skaffat sig en dobbis. Han åkte till Tyskland och köpte hund, då han hittade en uppfödare med valpar från bra linjer där. Skönt nog är ju kupering förbjudet även i Tyskland.
Jag sa till honom att jag tänker anmäla om han kuperar, men jag vet inte om han skulle göra det. Jag tror det är viktigare för honom att ha en sund hund med vilken han kan köra IPO (eller heter det IGP nu?), än att ha en hund som "se cool ut".
Ni ska ha tack ni som skrivit här, jag tror faktiskt det har hjälpt :)
#29: Tack för att du uppdaterar, vad skönt att din vän till slut köpte en icke kuperad hund! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vad bra att der blev en icke kuperad hund. Och att han tydligen köpte grån en seriös uppfödare 🙂