Valpbilder
Ni som har valpar upp till 1 år. kan inte ni visa bilder på era småttingar, så man får njuta lite av alla sötnosar 😊
Självklart får ni lägga upp valpbilder på era vuxna hundar också. Så länge bilden är tagen innan valpen fyllde 1 år 😊
- Redigerat 2024-05-18 09:38 av Draken
Gizmo. Långhårig Chihuahua. 5,5 månader
Chevy. Bearded Collie. 10 veckor
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3: Men vilken sötnos 😍 Hur gammal 😊
#4 Troligen ett av de första korten jag tog, så hon är nog c:a 8 veckor.
Kolla tråden så ser du hur hon var den första tiden.
Nu är hon en stor hund. Det har inte blivit så mycket varken i den tråden eller någon annanstans.
Tyvärr orkar jag alldeles för lite numera.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#5: Ska kolla in det 🙂
Klart att Chevy skall åka Cheva 😉
Zanza blir 1 år nästa vecka.
Efter att nyligen fått en stroke som efterlämnat en enorm hjärntrötthet har jag stängt av omvärlden och mest ägnat mig åt mig själv och hundarna.
Men hjärnan behöver motioneras för att komma igen.
Min gamla dator hade jag en urgammal version av Photoshop.
Till min nya dator har jag nu skaffat en prenumeration av Adobe Fotografi, som innehåller Lightroom och Photoshop.
Lightroom är nytt för mig och nya versionen av Photoshop är väldigt annorlunda mot den gamla. Så nu leker jag med programmen, dels för att jag behöver lära mig men också för att sätta igång hjärnan igen.
Här har jag roat mig med att ta ett inte allt för roligt foto av Zanza där hon hoppar genom grindöppningen mellan 2 rastgårdar, med en massa rastgårdsnät, och jordig mark som bakgrund.
Använde Photoshops webversion för att ta bort bakgrunden och sen låta deras AI generera en ny, min prompter var nåt i stil med att låta hunden hoppa över en stock i en skog.
Så här blev det :-)
Man kan göra mycket med programmen nu men det är lite sorgligt samtidigt för nu kan man aldrig någonsin lita på ett foto igen. Det kan vara hur manipulerat som helst, vem som helst kan göra det med dagens program.
Åhhhh…visst är det en Borzoi 😍
Min profilbild är på när min labbe var bebis, detta var 7 år sen. Nu är han en senior bebis 💕
#11: Den rasen känner jag inte till. men vilka fina 😍
#12: Jag introducerade rasen till Europa 1998, nu finns det omkring ett 100-tal i Sverige.
Rasen erkänns nu i fler och fler länder inom FCI, i ursprungslandet USA är de erkända av UKC men ej av AKC
#13: Har du fått rasen FCI godkänt i Sverige, eller är det på g ?
- Redigerat 2024-05-18 09:37 av Draken
#14: Rasen är inte erkänd av FCI, i så fall hade det varit enkelt.
Det ligger en ansökan hos FCI just nu, blir rasen erkänd av FCI så blir dom erkända av SKK sen.
Det har både för- och nackdelar med att en ras är erkänd här och där i några länder men inte överallt. Som t ex att man då bara kan para med hundar som har "godkänd stamtavla", d v s hundar som är erkända i några få länder vars stamtavlor godtas av SKK och andra FCI-anslutna klubbar.
Det är en numerärt liten ras redan från början, under en period på ett antal år (kan ju bli många…) så krymper då hela den globala avelsbasen som är tillgänglig till kanske bara ett par hundra hundar. Och då pratar vi hundar i alla åldrar, av alla kvaliteer, d v s en stor del är hundar som aldrig ändå kommer att gå i avel av olika anledningar. Som t ex att ägaren har en sällskapshund och inte är intresserad av avel alls. Eller att hunden är gammal. Och så vidare.
Det antal hundar som då faktiskt finns som kan och kommer att gå i avel är då försvinnande liten.
Det är en orsak till att vi i Europa inte börjat pressa på om erkännande tidigare, det kostar raspopulationen mer än det smakar.
Men nu har vågen av erkännanden börjat, ju fler länder som erkänner, desto fler hundar med "rätt" papper kommer det att finnas.
Så det kommer nog ett erkännande hos SKK också. Men det är mycket som måste fixas innan. Den gamla avsomnade klubben måste väckas till liv, mycket dokumentation som behöver vara på plats innan man ansöker.
Men visst, säger FCI ja, då går det ganska fort sen.
#15: Intressant. Måste vara jobbigt att avelsbasen är såpass liten ändå. Men nu blev det lite O-T i denna tråd (till stor del mitt fel 😊) Vi kanskle skall återgå till trpådens huvudämne 😉