Hundar iFokus

Hundar

Läst 264 ggr
[Flodbis]
0

Den perfekta hunden

Säg att du hittar den absolut perfekta hunden för dig som passar in på din livsstil, ser ut precis som din ideala hund, har ett perfekt lynne osv. Allt stämmer och allt känns jättebra.

Hur långt skulle du vara villig för att åka och hämta den?

Krullibull
0

Om jag utgår ifrån att jag håller fast vid att jag vill ha en 8 veckors valp så är det nog Sverige eller Norge som gäller. Förutsatt att jag kan ordna resan så skulle jag åka över hela de länderna. Jag är redan nu beredd på att åka så långt som jag behöver eftersom raserna jag kollar på inte är alls vanliga och inte har så många uppfödare :)

Heddiz
1

Jag skulle vara villig att åka långt..t.o.m utomlands om jag hade hittat den rätta hunden och allt kändes bra..

Jag skulle ha gått efter vad min intuition sa till mig.. Vilket jag alltid gjort när det gällt alla mina hundar…
Skulle min intuition säga att jag ska åka över halva jorden för en hund så skulle jag göra det..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

Jag skulle åka väldigt långt för den rätta hunden. Chevy hade jag tur, han fanns nära med sina 47 mil enkel resa 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

Jag har en fysisk funktionsnedsättning som orsakar smärtor osv. vilket dessvärre gör det allt annat än trevligt att resa (även korta sträckor gör ont) men har ändå åkt ganska många timmar (buss/tåg) då jag hämtade nuvarande jyckar.

Jag skulle nog inte kunna åka superlångt tyvärr, även om jag hittade den perfekta hunden i framtiden men…ändå villig att åka ganska långt men…inom Sverige i alla fall.

Garm
0

Jag hade turen att bara behöva åka ca 1 mil för min förra hund, hon var perfekt för mig då. För nästa perfekta hund skulle jag lätt åka hela genom hela Sverige, Norge och även Danmark

Heddiz
1

#3: Nära och nära, ja beroende på hur man räknar..Jämfört med ett annat land så är det kanske nära..😄

Det var ungefär samma sträcka för oss (50 mil) mellan oss och våran Beardis/o Barbara..och tog ca 5-7 timmar enkel resa (tror jag- det var ju 100 år sen)..
Plus stopptid/rastning, speciellt när vår Beardis var med som valp.

När vi hämtade honom så hade vi redan varit där 1g, en månad tidigare.

Sen åkte vi dit på kullträff senare också och var där en hel dag.
Vi var dom enda som hade åkt så långt och blev bjudna på middag av Barbara bara för det. ;)
men då stannade vi och sov i bilen på vägen hem sen..Min man orkade inte köra så långt och jag har inget körkort.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#6: För mig som bor i Norrland är det nära 😉 Är van att sitta och åka ganska långt på utställning och när jag skall hem till Norge. Så 47 mil är nära tycker jag 😊
Vi var också nere 3 veckor tidigare och tittade på honom, sen blir det kennelträff där nere framöver, vet inte när dock.

Åkte till Kristianstad ( 92 mil enkel resa). När jag skulle hämta hem Speedy, min förra beardis 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Vad spännande med olika svar och rätt förvånad över hur långt folk ändå är villiga att åka 😀 Vet vissa som bara håller sig inom länet, men å andra verkar de inte riktigt passionerad för hundar. Själv, om jag hade ekonomin, hade jag också kunnat resa över hela världen om jag visste att den perfekta hunden för mig fanns där ute 🥰

Krullibull
0

#8 Att hålla sig till länet låter jättesvårt, ifall man inte bor i ex. Stockholm eller ett annat stort område, samt inte letar efter en ovanligare ras.

Jag hade ju supertur med allt när jag letade efter en curlyvalp, trots att det är en numerärt liten ras. Uppfödare i länet (Värmland) och bara två bussresor bort, parad tik, en hane till mig!

Draken
1

#8: Det finns en hel del beardiskennlar som också har/hade valpar nu på bra mycket närmare håll än där jag hämtade Chevy. Men jag ville inte ha vilken beardis som helst, jag ville ha en hane med rätt stam och hundar som är hälsotestade på alla fronter där beardisen bör testas. Så det blev en lite längre tripp för mig 😊

Att det sen blev en Old Smuggler var bara en bonus 😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Krullibull
0

#10 Det är helt rätt inställning! Jag kommer också att vara hård på hur det ser ut med nästa valp.

Om det blir en lakke eller en ännu ovanligare ras lär jag inte kunna vara hur petig som helst, men jag byter hellre ras än tar en ohälsosam hund. Utan tvekan! Jag har redan valt bort raser av den anledningen.

[Flodbis]
0

#9: Tyvärr är dessa människor jag känner såna som nöjt sig med en blocket-hund utan tanke på vilka raser som finns i hunden. Vilken tur du hade ändå ju 😁

De flesta av mina hundar har varit vuxna omplaceringar men valpen jag köpte för många år sen så körde jag 30 mil för att hämta

Draken
0

#11: Jag håller med, hellre byter jag rase än att ta en ohälsosam hund. Och vill jag inte byta ras, ja då får jag vänta tills rätt hund dyker upp.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis