Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 550 ggr
[Theriss]
0

Kastrering av ung tik

Vad tycker ni om att kastrera en ung tik för att undvika livmoderinflammation? Jag känner att om jag skaffar en tik skulle jag fundera på det, men det finns ju en del saker som kan hända då. Är det värt risken? Någon som gjort så?

AnneN
0

Nu var inte min tik som jag hade då så jätte ung men jag kastrerade henne för att undvika oönskade valpar, livmoderinflammation och andra hormonella sjukdommar, + att hon alltid fick en jobbig skendräktighet efter varje löp. Så eftersom hon inte skulle användas mer till avel så kastrerade jag henne.

Om du inte vill använda din tik till avel så tycker iaf jag att det är ett bra beslut att kastrera =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Men innan man kastrerar så bör man vara medveten om alla risker och bieffekter.

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Min första hund en tik fick vi operera bort livmodern på när hon var 10 år. Efter det så blev hon jättetjock och fick tjock päls. Vet inte om det berodde på det. Men hon levde iaf i 4 år till.

AnneN
0

En av bieffekterna är att de får betydligt lägre ämnesomsättning och därmed har extremt mkt lättare för att gå upp i vikt, har också hört många som sagt att deras tik fått tjockare päls.

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Ja, jag har för mig att det var så också. Men ville inte skriva det utifall om det var fel. Men min tik var född -69 så detta hände -79 man kommer kanske inte ihåg alla detaljer då. *ler*

Men hon blev väldigt tjock och tung med pälsen och allt. Inte kunde man raka henne heller. Eftersom hon var långhårig. Hon var en blandning av spets och collie.

Misimurf
0

Jag har också funderat mycket på att låta operera min tik fasten hon är frisk. Anledningen till det är att jag inte får avla på henne och att hon mår dåligt vid löp och skendräktighet. Dessutom är det väldigt vanligt med livmoderinflammation hos hennes ras.

Har diskuterat om det med veterinär och hon sa att nackdelarna är att hunden oftast ökar i vikt, pälsen kan bli ullig och de kan få inkontinensproblem.

AnneN
0

Vikten kan man ju reglera med rätt sorts foder och foder mängd i kombination med motion.

Pälsen kanske man inte kan göra så mkt åt men jag tror inte att hunden lider av det.

Inkontinensproblemen vet jag inget om då jag inte känner någon som råkat ut för det.

_**/Mvh Anne

Zebben
0

Jag skulle personligen inte kastrera en tik så länge den är frisk och ej har ett överdrivet skendräktighetsbeteende. Det finns många nackdelar med en kastrering och att riskera det när chansen att få livmodersinflammation är relativt liten skulle jag inte i alla fall inte göra.

Men här får man ju själv avgöra och väga fördelar med nackdelar.

Misimurf
0

#7 veterinären jag pratade med rekomenderade att man direkt bytte det vanliga fodret mot ett lightfoder efter en sådan operation för att direkt motverka viktuppgång. Hon sa även att inkontinensproblem kunde komma men att det fanns bra medicin mot det.

#8 Veterinären jag kontaktade tyckte att hos min hund så fanns det bra skäl till att välja en operation, detta med tanke på de problem hon har och hennes ras. 

Hade jag haft en tik som jag fick avla på och som inte hade problem vid löp och var skendräktig så skulle jag nog inte ha tänkt på operation.

Jag kommer förmodligen låta operera henne när jag har lyckats spara undan pengar till det.