Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 882 ggr
trollet85
0

hoppa

När får hunden börja hoppa hinder och upp i bilen och så? vid vilken ålder?

var på hundkus idag ihop med min kompis och deras 20 veckors rottisvapl. Efter en stund på kursen skulle alla hundar hoppa över ett lydnadshinder. Dock bara dom två lägsta plankorna. Alla skrattade åt rottisen då han inte alls förstod hur kan skulle bära sig åt.

min fråga är nu, vid vilken ålder kan man börja låta/lära hunden att själv hoppa över/upp på/ner från saker?

Karmatarerskanise
0

Vet inte. Men på valpkursen vi gick på var valparna från 9 veckor och uppåt. De fick också prova hopp

AnneN
0

Så länge det inte är för höga hopp så är det inga problem man märker ju själv om valpen klarar tex att hoppa in i billen själv och så…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SoffanM
0

vid ett års ålder kan man börja träna på allvar till dess ska man vara försiktig för ryggskador

SparklingTindra
0

Naturligt så leker ju valparna ganska mycket och det där med att dom inte ska få hoppa före en viss ålder på grund av skador är rent svammel. Det säger veterinärerna där jag bor. Man får ju såklart anpassa höjden på hindret så att det inte blir för högt ändå.

marinelady
0

Håller med att mycket är svammel om hoppning och trappor med valpar…våra hundar (obs min mors uppfödning) Har alltid varit mycket aktiva som valpar och just mastiffer ringer ju varnings klockan för hela tiden om ansträngning…Jag säger så här om du har en hund som är frisk i höfter och armbågar så ska inte sånt vara ett problem…Självklart begär du inte max av din hund men lite skadar aldrig…

Vi har haft unghundar/valpar som utan jämn träning aldrig hade blivit så bra och fina hundar som dom blev.

Pappan till den hund jag nu ev ska överta kom från skottland till oss hade nog aldrig gått på annat än planmark…såg ut som en get i bakstället och inga muskler alls…

Det var på gränsen när vi såg han att den hunden aldrig hade gått i avel,men med mycket träning och långa promenader med bla backe, djup snö osv så blev han sveriges mest vinstrika hane på mastiff sidan ett år. (utställning) Så träna med måtta säger jag men överdriv inte…

PumiTerror
0

Klart hundvalpen kan få hoppa, bara inte för ofta eller för mkt..

PumiTerror
0

Hinder kanske den inte behöver, men över på stenar och i bilen tkr jag är Ok ;)