Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 638 ggr
Klasson
0

Hjälp....

Nu vet jag inte alls  va jag ska göra..

Jag har två hanhundar hemma,dom kan ryka ihop å slåss rätt som de är..

Kan de hjälpa dom om jag kastrerar båda två? Ingen av dom är kastrerad just nu..

Ena är 5år.

andra 10mån..

Sen har jag en tik oxå på 6år

Nore
0

Jaha du de konkurerar om tiken, o det kommer inte hjälpa med kastrering.  Rangordningen hemma hoss dej är tiken står högst sen kommer 5 åringen o sen valpen som försöker att ta över reviret.   Men det är du som är flockledaren, o du skall vara den starkaste o visa att du högst i rang.

MVH nore

Klasson
0

Tiken vill inte veta av valpen..

Kan jag få ordning på detta på något vis? Kan de bli bättre om vi tar över rangen?

Det är inte kul, Min 5åring, han fåt stryk hela tiden.. Han haltar nu pga valpen farit fram..

Nore
0

Det kan bero på att valparna har så vassa tänder så varken tiken o femåringen klarar av detta. Men den yngre hunden går bra eftersom den har mer valptag i sig.

du kanske får sära på dem en stund så de äldre hundarna får lite ro.

Zebben
0

#2 Visst kan Du ta över rangen hemma, men det är ändå inte rätt för någon av hundarna. Dessutom så även om Du, hoppas jag är ranghögst, så har ju hundarna en egen rangordning sins emellan. Jag anser att alla hundar som bor under samma tak måste känna sig trygga och kunna koppla av. Det ska vara lugnt i gruppen annars blir det otroligt slitsamt för den som hela tiden inte kan lägga sig i lugn och ro och koppla av.

En kastrering kan Du ju fundera på, men det är inte alls säkert att det är något som hjälper. När slåss de? Är de resurser de försvarar och i så fall vad är det för resurser?

Hur ofta slåss de?

paivi
0

Är dom av samma ras eller av ungefär samma storlek?

Skulle i så fall låta kastrera en yngre, och dessutom låta göra det snabbt. Nästa vecka, om inte i morgon. - Det ger den äldre en möjlighet att bli alfahanen.

Fast som Nore sa det kanske hjälper inte, ungkillen kan redan ha lärt sig att slåssas. Min gamla hane fick testosteron"kick" ut av fighting, kastrering hjälpte inte särskilt mycket på så sätt.