Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 579 ggr
[Vargnatt-]
0

Tips? Helt still i hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni tips på vad jag kan lära Aramis för tricks när vi tränar inomhus? Det står verkligen still i hjärnan nu.. Vet att det  finns hur mycket som helst man kan inte komma på en enda ny sak.

Ni får gärna skriva hur man ska lära det också :)

LillMalin
0

hmm…kanske " rulla" ? " spela död" fast, jag vet inte hur man lär tricken då..=)

SaraC
0

Har du kollat på hattifnatt.se ?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Moonstrike
0

vad kan han?

Om han kan ligg så kan du lära honom rulla runt. När han ligger ned så tar du armen ungefär vid hans hals, från det hållet du vill att han ska rulla åt, sen har du en godis i handen vid nosen så att han följer med handen och rullar runt.. svårt att förklara^^

Buga (stå med bakbenen, ligga med framdelen)

sitt vackert (sitta med framtassar i luften) 

vinka

give-me-five

slalom mellan benen medans man går
(ha en godis i varje hand och locka hon att gå "tunnel" mellan dina ben, sen går du ett steg, "tunnel" igen osv)

Hoppas du kommer på nåt! :)

[Vargnatt-]
0

Rulla runt kan han, när han vill :P Slalom kan han också, och give me figh fast jag high five :)

Men buga lät kul, något tips på hur man lär det?

[Vargnatt-]
0

#2 Ska kika på den sidan också :)

wiskas84
0

det finns många roliga trick… tex om du blåser på hundens nos o det nyser kan du fråga om den e förkyld… eller om hunden tar tassen över nosen så kan du fråga om den e blyg.

Skrattande

[Vargnatt-]
0

Blyg har jag velat lära honom men inte kommit på nå sätt att göra det bra :)

KajsaM
0

Vinka, give me foot, hoppa upp på ryggen, hoppa igenom armarna :)

[Vargnatt-]
0

SkrattandeFår bli husses rygg i så fall, hoppar han upp på min knäcker han mig

Elna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tkr du ska lära honom "Plattfisk", att han ligger stilla på rygg! ^^

http://youtube.com/watch?v=rPhStAx_lLk

Det gick ganska fort för mig att lära Nagli det, men om hunden kan rulla går det ännu fortare! ^^ Jag gjorde med Nagli att jag satt med ena benet utsträckt bredvid henne, sa inget utan visade bara som om hon skulle rulla, när hon gjorde det så "stoppades" hon av mitt ben när hon låg på rygg. Sen fortsatte jag med att ta bort benet mer och mer, sen ha benet lite på avstånd och sen bara hjälpa till med händerna ibland, nu kan Nagli det klockrent! :)

Säg till om du inte förstår, kan filma isf! ^^

[Vargnatt-]
0

Ja du får gärna filma om du orkar :D Det vore jättebra att ha instruktionsvideo ^^

wiskas84
0

blyg: du kan ju blåsa på nosen o se om han tar tassen över nosen… om han gör det så ge du han komandot du vill ha i samma sek som han är på väg att tassen över nosen.

du kan även ta en liten tejpbit o sätta på nosen. gör samma sak där.. ge komandot när han e på väg med tassen..

Elna
0

Lägger in en snabbisfilm på hur jag lärde Nagli plattfisk. På filmen ökade jag kraven ganska fort eftersom hon redan kan detta trick, men det tar ju längre tid för en nybörjare, men för mig tog det inte alls lång tid att få det klart! ;) Tränade 3 korta pass, kanske 2 min, om dagen, morgon, eftermiddag och kväll! ;)

http://youtube.com/watch?v=cfddb_NPRIY

Undulaten Sven som jag passar sitter och pratar lite sött i bakgrunden! ^^

LillMalin
0

Va duktig! :D

[Vargnatt-]
0

#12 Tack för tipsen :D Ska testa

#13 Tack så mycket, jag tror jag ska skaffa mig en klicker och sedan testa :)

KajsaM
0

#9 Hehe ;)

PumiTerror
0

hah, synns värkligen inte att Nagli är 9 år på filmen elin! X)

PumiTerror
0

Finns huur många freestyletrick som hellst du kan lära in :) Backa är en sån konst som jag tycker är den mest användbara och bästa.

http://www.youtube.com/watch?v=QMG1yBd9KpI

Min hund Szwintoh backar :)

Du kan lära hunden att Ducka, kanske viska dig i örat, morra, lyfta bakbenet. osv :)

StuteriQveiar
0

#2 Gick inte att gå in på den sidan…

parsley
0

Prata, ställa sig med frambenen på en pall och sedan kunna förflytta sig runt pallen, sitt vackert, fånga svansen. Sortera tvätt. Rulla en boll på golvet med nosen.

När man ska lära hunden prata så börjar man med "sitt" och ser till att man har hundens uppmärksamhet och något som hunden gärna vill ha, t ex godis eller någon leksak som fungerar som belöning. När hunden ger ljud ifrån sig (ej skall) så får den belöningen. Lättast om man har en hund som gillar att ge ljud ifrån sig. Min hund brukar vara auktionist och leka auktion. Hon ligger på golvet, slår med tassen och låter/pratar. Denna lite udda konst har hon själv kommit på.

Sortera tvätt. Ta t ex ett par strumpor, låt hunden ta dem i munnen och ge dem till dig, alt lägga dem där de ska vara. 

Rulla en boll på golvet lär man hunden genom lägga en liten godis under bollen. För att komma åt bollen puttar hunden undan bollen med nosen.