Hundar iFokus

Hundar

Läst 79 ggr
Freydas
0

Fågelhund jakt när?

Hej! Jag har börjat bli intresserad av fågeljakt och spår och har börjat studera till jägarexamen. Jag undrar när man tidigast kan börja träna spår och jakt med sin valp och när är en hund för gammal för att lära sig jaga?

• Redigerat 2024-04-11 07:58 av Freydas
Draken
1

#0: Jag tror man kan börja rätt tidigt att träna valpen. Jag brukar börja med lekträning redan dag ett, har kört spår, sök och liknande när valpen har fått 13 veckors vaccinet och jag vågar ha den där mycket hundar vistas.

Tror inte det finns någon "övre ålder" för att lära en hund som är avlad för jakt att jaga, de har det i blodet så att säga. Dock kan man ju inte förvänta sig att en gammal hund skall orka ett långdrev eller liknande ansträngande jaktsession.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
5

#0: Vilken typ av fågeljakt tänker du på? 🙂
Man kan väl egentligen inte börja "för tidigt" men man kan börja "fel" och då kan det bli rätt jobbigt att rätta till i efterhand. Bättre att inte träna än att träna fel, så att säga. (Att ställa sig och slänga dummies till en retrievervalp bygger förmodligen massa stress som är svårt att få bort senare, det hade varit bättre att träna fokus och stadga tex.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-04-11 08:55 av Lona