Problemhund?
Våran hund, Noah. Han är nog lite av en problemhund. Han skäller jämt när det knackar på dörren, hur får man bort det beteendet?
Han skäller på andra hanhundar, rycker och drar i kopplet, hur får man bort det beteendet? Har för mig att man kan ge dom östrogen?
Han kommer inte direkt när man ropar ute, han kommer efter någon minut. Hur ska vi göra honom lydigare?
Vi har försökt med rätt mycket, han drar i kopplet när man är ute och går, inte med mig dock, bara med mamma. Är mamma inte tillräckligt bestämd? Han drar ibland med mig, alltså inte alltid, vissa promenader är han underbar och vissa inte. Hur kan man få bort dessa beteenden och bättra på lydnaden?
Tacksam för svar!
/Erica
*Puttar upp*
Få honom fokuserad på annat, när han är lös ute. Se till att du är roligare än omgivningarna, gör honom lite osäker på vart du är, spring och göm dig när han går för långt bort, eller spring åt andra hållet. Han ska hålla koll på dig, inte tvärtom.
När han skäller vid dörren, börja inte skrika på honom, för honom låter det bara som du också skäller. Gå fram till honom och säg åt honom i lugn ton att gå och lägga sig. Låt honom inte vara framme när du tar imot gästerna. Se till att han inte tycker det är spännande när det ringer på dörren. Ni kan ju öva genom att låta nån knacka då å då, utan att dörren öppnas. knacka i bordet, och sen hindra honom innan han skäller. Och belöna när han inte bryr sig.
Samma när han gör utfall mot andra hundar, gör dig själv roligare än den andra hunden, ha en leksak och lek med honom medan du går förbi, stanna inte och spänn kopplet vid möte, utan bara gå förbi, i vissa fall kan det funka bättre att jogga förbi möten. Då är han upptagen med att springa.

Tkr absolut inte du kan kalla de problemhund.. det är bara uppfostran som du missat. Du kanske borde träffa en riktig problemhund innan du säger så :S

#2 Kul att få lite andra infallsvinklar på hur man kan hantera skälliga hundar. Vi har också en liten "näbbgädda" som är totalt underbar, men vill skälla ut alla innan de ens kommit in, eller utan att någon finns där…
#3 Problemhund är ett subjektivt begrepp efter hur besvärande man själv upplever det.
Jag tycker att detär rätt att #0 vågar fråga innan det blir ett oöverstigligt problem som gör att de kanske upplever att de inte kan leva ihop. (#0 inte specifikt menat om dig) men jag vill bara betona hur viktigt det är att få möjligheten att ställa "dumma" frågor och få svar som gör att man ser saker från ett annat håll.