Hundar iFokus

Hundar

Läst 194 ggr
Hundlycka
0

Vilken hundras passar mig?

Jag är inne på att skaffa en hund, men jag har inte hittat rasen jag vill ha ännu. Snälla hjälp mig att hitta rätt ras.

Hunden ska mest användas som familjehund och behöver vara barnvänlig samt kunna leka med barnen. Den ska kunna ligga i soffan och mysa med familjen. Jag vill att den ska vara social och älska att mysa. Jag vill helst att den ska vara lite mindre så att man kan bära in den i bilen och sånt men stor går förstås bra också.

Det skulle också vara bra om den var aktiv så att den kan följa med på joggingrundor och promenader och utflykter i skogen. Jag kommer kunna erbjuda den aktivering och utflykter och möjligtvis någon form av agility och apportering men agility är inget jag kommer satsa på.

Hunden ska inte ha någon vaktinstingt eller behov av jakt eller spårning. Det är också bra om den inte skäller så mycket ( då och då går bra) samt att den är lite lättare att uppfostra då det blir första hunden. Jag har ändå hundvana sen innan.

I början blir jag nog hemma lite mer men sedan jobbar vi nog hemma fyra dagar i veckan så vi får nog lösa hunddagis en dag i veckan eller så får vi springa hem på lunchen.

Ett problem jag gärna vill undvika är hälsoproblem för jag har sett att många hundraser inte är särskilt friska.

Hoppas ni kan hjälpa mig, det skulle betyda väldigt mycket men jag vet att det blir svårt då det är mycket som måste passa.

Nephi
1

Hur tänker ni med pälsvård och liknande?

De flesta hundar har någon typ av vakt/jakt instinkt, bara så ni har det i åtanke 😁 Så ni vill ha en ras med generellt låg jakt och vakt instinkt?

Rasgrupp 9 på SKK är raser som avlats mer mot sällskap än något annat, så de flesta där ligger lägre i jakt och vakt.

https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Här hittar du alla hundraser som finns i Sverige och är registrerade i Svenska Kennelklubben. Läs mer om hundrasernas utseende, karaktärsdrag m.m.
Hundlycka
0

Tack!

Vi vill gärna ha en hund med kort och len päls eller lång och mjuk möjligtvis skulle även vågig päls fungera men lockig och sträv är vi inte så inne på.

Jag skulle kunna sköta om pälsen 1- 3 dagar i veckan och torka av och borsta bort smuts när den blivit smutsig.

Lite jaktinstinkt är ju lite roligt för då kan man göra lite " hitta godis" lekar

Men tack så jättemycket för ditt svar

Hundlycka
0

Jag har fortfarande lite svårt att hitta en ras som stämmer in. Har ni något förslag?

Hundlycka
0

Jag har tittat på Russkiy toy, Dvärgpinsher och prazky kysharek( vet inte riktigt hur man stavar den sista) . När jag läser om de verkar de jättesnälla och aktiva och passar för allt jag vill ha, men jag har träffat en prazky kysharek som skäller, är aggressiv och vaktar och är kaxig även om den är hemma hos oss. Dess ägare behöver hålla koll på den hela tiden då den morrar och inte kan vara nära andra än dess familj. Jag vill inte att min hund ska bli så, det funkar inte med barn.
Russkiy toy verkar väldigt energisk, men då får man bara leka med den mer.

Vad tycker ni? Passar raserna i en barnfamilj?

Hundlycka
0

Har också tittat på Shetland sheepdog. De verkar vara jättebra men de vill tyvärr vara ute även om det regnar i stället för att mysa i soffan har jag läst. Men någon här kanske har en och den kanske älskar att mysa. Berätta gärna i så fall

Kalli
0

Jag skulle kolla på bichon raserna, löwchen, kanske papillion.

De raserna du tittat på i #4 upplever jag generellt som skälliga och att det finns en del mentala problem, ex. osäkerhet. De är inte heller särskilt robusta hundar vilket skulle oroa mig om jag hade små barn.

Sheltie skulle kunna fungera men även där har vissa lätt till skall och stress. Men jag har även träffat riktigt trevliga hundar, inte överdrivet sociala.

Draken
0

#4: Dessa tre raser är lite mer "stissiga" och kräver endel aktivering. Jag har ingen egen erfarenhet men har hört att dvärgpinchern inte lämpar sig riktigt med barn då det är en utpräglat enmanshund, fast det kan jag inte gå ed på.

Jag skulle inte rekommendera någon av de tre ovannämda raserna i en barnfamilj, just med tanke på att de är lite mer stissiga.

Sen funderar jag lite på vad du menar med att barnen skall kunna leka med hunden ? Hur gamla är barnen och kommer de förstå att hunden inte är en leksak som de kan hålla på med hur som helst och när som helst ?

Jag har haft barn oh hundar i alla år, men om barnen har velat "leka med hunden" så har det varit helt och hållet på hundens premisser, både som valp och vuxen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#5: Jag är uppväxt med flera shetlands sheepdogs och dom vill göra allt som du vill göra..när du vill. Dom älskar att mysa, så till den grad att vill inte matte mysa så kan dom börja mysa med någon snäll som kommer på besök 😂

Om du vill ligga i soffan en dag eller ut och springa spelar ingen roll för dom.
Det allra viktigaste för shelties är att dom får vara med familjen, vad man än hittar på för aktiviteter (eller inte hittar på).

Självklart så gillar dom att göra saker/aktiviteter med sin ägare, men det går utmärkt att inte göra någonting då och då också med shelties..Utan att dom börjar må dåligt eller utan att dom blir stressiga som en del andra raser kan bli av att "slappa" lite för länge.

Sheltie passar in på allt det du önskade av en ras/ skrev ovanför i TS..
Förutom möjligen att dom inte är ngr hundar som apporterar rent naturligt, som många andra raser gör..Men dom är lättlärda så det är ju inte svårt att lära dom att apportera om man vill det.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"