Det hände nåt 😝
Tja vad ska man säga 😉
- Redigerat 2024-04-05 08:05 av Draken
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Va!? Det är ju en Beardis? SÖT! ❤️💕💕
Har ni skaffat ännu en till, eller? 😃🤔
Kunde du inte låta bli trots allt.. 😂
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-04-04 16:07 av Heddiz
#2: Han är bara 5 veckor ;)
Men ja, han kommer görmodligen flytta hem till mig 25 April 😊
Det är ju som jag sagt hela tiden sen vi förlorade Speedy, hittar jag rätt uppfödare som har hundar ned rätt stam, så blir det Beardis igen 😊
Vad roligt 🥳
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Mer bilder kommer 🙂
#3: Vad roligt!
Nu blev man ju själv lite sugen på en till Beardis ju
Har man haft en Beardis så är dom svåra att glömma, eller snarare dom är omöjliga att glömma..Dom har sån stor personlighet och är som (små) söta clowner. 🤡
Även om dom KAN vara rent gräsliga under viss tid av valp/unghundsperioden..
Men det glömmer man ju bort när man ser en sån söt valp..Jag tror du har glömt bort att du velat sälja dina förra Beardisar på blocket iaf en gång.. 😂
Men var kommer charmtrollet ifrån då, om man får fråga? Nyfiken..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#6: Det är inte bara en gång mina valpar har varit på väg ut på blocket, vissa perioder brukar jag hota dem typ 5 gånger pm dagen att de hamnar på blocket för en femma och en fimp 🥴😎🙈
Men jag vet inte vad det är för fel på mig, de blir kvar allihopa 😉🤣
Han kommer från Old Smugglers ….låter det bekant 😉😁
- Redigerat 2024-04-04 21:15 av Draken
Så fin och gullig!😍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7: Jaha. Jättekul ju! Min gamla hunds släkting antagligen..❤️😢😊
Jag tänkte faktiskt att det kunde ju vara en valp från Old smugglers.
Som är vår gamla Beardis uppfödares dotter. Barbara..Nu kommer jag inte ihåg vad dottern heter i förnamn, men heter hon inte Vrethammar i efternamn ff?
Det var ju den kenneln som jag hade tänkt kontakta om/när vi skulle skaffa en till Beardis iaf..Stod först på listan av alla Beardis uppfödare.
Dom verkar ha både fina och mentalt stabila Beardisar..Hon fokuserar inte enbart på utställning utan även på andra saker, hur hunden är mentalt, hur den jobbar, osv..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Hon heter Chatlotte Laning Vrethammar :)
Hon har 6 vuxna hundar hemma nu, och valpkullen på 10.
Hon har en sandfärgad hane hemma också, en på 8 år. Helt underbar i temperamentet 😊
Hon hade även två äldre syskon, samma mamma, till valpkullen hemma. En hane och en tik med otroligt bra teperamente och dessutom med lite storlek, så det känns verkligen bra med den här kullen. Mamman är också jättemysig.
- Redigerat 2024-04-05 07:57 av Draken
Grattis till tillökningen! 💐
#9: Ja hon fokuserar mycket på det mentala på sina hundar och flera av hundarna från kenneln har godkänt BPH med skott. Mamman har dessutom godkänt anlagsprov på viltspår. Det känns jättebra för mig då jag gärna vill kunna arbeta med min Beardis, även fast utställning är det största intresset.
Jag har tingat en svart hane, men om det inte ser bra ut på besiktningen, så blir det en av de andra två som hon vill skall gå till utställning 🙂

Blå hane.
Denna blev jag också riktigt sugen på, men den svarta ligger snäppet före😉
- Redigerat 2024-04-05 08:06 av Draken
#12: Dom är ju faktiskt farligt söta som valpar 😍🥰
Finns det sötare valpar..Ja alla valpar är ju söta, men en Beardisvalp ser ut som ett riktigt levande gosdjur haha.
Sen är dom så lika min gamla Beardis så man får flashbacks 😉
Ja hon verkar vara en bra uppfödare! Som sin mamma..en uppfödare som bryr sig om sina valpar och valpköpare..Även om jag inte minns att Barbara höll på med BPH eller liknande som sin dotter riktigt (om jag som sagt inte minns fel) så brydde hon sig ju om hundarna ändå..o inte enbart utseende..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Grattis 🥰
Old Smugglers Spectacular Bid .
Som jag längtar ☺️
Det där är en riktig liten äkta tjuv! En liten hjärte-tjuv! Vilken gullegris!
#16: Ja visst är han. Lilla Chevy.😊🥰
#15: Blev det en annan valp än den på första bilderna?
Det kan väl inte vara samma, dom har lite olika teckning, Och den här har mer "intensiva" ögon (det man ser)..Det ser iaf ut som om han har tjocka sotsvarta ögonbryn typ… En riktig farlig tjejtjusare.. (men det kan ju vara ljuset också)
Jaså en liten Chevy Chase… Ska ni kalla honom "ett päron till hund" eller det kan ni ju ha som ett smeknamn när han blir lite jobbig. 😂
Han var ju den sötaste..ja alla är ju görsöta, men Chevy tar priset..
Så där söta valpar borde man inte få visa här ens. Man blir ju så valpsugen då ju..🫠
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Ja det blev den andra svarta. Den jag tittade på först har väldigt rak skuldra och kortare kropp. Denna är mer lämpad för utställning 😉
#19: Vad roligt det måste kännas! och känns det bra att "byta" valp så är han ju den rätta för just dig..
Jag måste säga att jag är lite avundsjuk på dig faktiskt..😊 Men jag tycker du är värd det, du verkar vara en riktigt bra hundägare och efter allt ni har varit med om, gällande allt hemskt som hänt era andra andra fina hundar..Så det är inte så att jag missunnar dig detta, absolut inte!
Det är mer att du gjorde något åt saken helt enkelt! Och jag gör inget åt saken riktigt än, jag förhalar saker istället..Så det jag egentligen är avundsjuk på är att du tar tag i saker som jag själv borde ta tag i! ..😂
Som att skaffa ny hund som jag har tänkt i 2 år, men jag kan liksom aldrig bestämma mig för någon ras.. jag pendlar mellan Beardis, Pudel, Belgare eller en liten hund. Som en av mina favorit småhundar Yorksire Terrier-jag vet inte varför, men jag älskar just den rasen när det gäller småhundar. Annars så har jag alltid varit lite anti mot småhundar pga att dom kan ju inte skydda mig om det kommer en våldtäktsman. 😄Vilket större hundraser kan göra och har gjort..
Men mina gamla Belgares bästa kompisar var just små Chihuahuor som hade bra ägare..Så jag tycker inte illa om Chihuahuor..Som jag vet att du också har.
Även om jag har stött på många dåligt uppfostrade Chihuahuor också så har det varit på ställen som mitt i stkh city på östermalm..Där hunden inte får gå naturligt för att ägaren envisas med att bära hunden i en jäkla väska??. Och sen släpper dom ner hunden och tror att hunden ska interagera normalt med andra hundar.Nej dom kan inte "hundspråk" ens..
Hur ska man veta liksom vilken ras (eller blandras, som jag också skulle kunna vara ok med) är den rätta egentligen?
Jag tycker ju att jag BORDE veta det vid det här laget efter över 50 år med olika hundar o raser, men det tycks som om man aldrig blir helt fullärd.
Ok nu kanske det blev lite för mycket OT här. då ber jag om ursäkt, men i värsta fall så kan du ju ta bort mitt inlägg helt istället
Jag tycker bara att det är kul att du ska skaffa/få en ny Beardis..Som är en av dom bästa hundraserna på jorden, enligt mig..❤️
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#20: Ingen fara, lite OT är kul ibland 😊
Och tack för ditt omdöme av mig som hundägare, det gjorde mig glad 😃
Jag kollade på alla de tre hanvalparna som var kvar när jag var dit. Jag sa att jag ville ställa ut, vi pratade en hel del när jag var dit, och jag fastnade ju främst för blicken på den andra svarta hanen, men jag tyckte att den här var bättre i kroppen.
Vi kom överens om att jag skulle ta den som jag fastnade för om den såg bra ut vid 6 veckors bedömningen som skulle göras av hanhundsägaren som har Goonies kennel och som har fött upp rasen i över 40 år. Uppfödaren själv är ju internationell domare på Bearded Collie och har fött upp rasen i över 50 år. Så jag sa att jag går på vad hon och hanhundsägaren tycker vad gäller valp åt mig.
När uppfödaren ringde i går så sa hon att bägge de två svarta hanarna är bra och båda två har bägge testiklarna nere.
Den jag hade fastnat för har dock rakare skuldra och kortare kropp än den andra, så hon rekommenderade den andra åt mig eftersom jag ville ställa ut.
Så vi bestämde tillsammans att det blir den andra.
När det väl var bestämt att jag skulle ta honom, fick jag reda på en annan sak också, en sak som jag tyckte var jätteroligt och jag kände att hon verkligen har förtroende för mig.
Det är ju sex hanar i kullen, tre (fyra med min) är nu tingade, men just min hane har hon hållit tillbaka från de andra valpköparna eftersom hon ville ha ut honom till någon som är utställningsintresserad. Han är den som är bäst av hanarna.
Vad gäller hund till dig, hon har kvar en tik och två hanar som inte är tingade än 😉
Nu är han hemma lilla Chevy. Första natten gick hyfsat bra, han var dock olycklig och orolig, så det slutade med att han blev upplyft i sängen, och det verkade han vara väldigt nöjd med 😝
Imorse fick han en ordentlig åthutning på morgonpromenaden av min andra hund, Troll var inte så lycklig över att Chevy klaskade till honom i huvudet med tassen. 🙈
#22: Lika bra att de små sätter lite gränser nu innan han är dubbelt så stor som dem 😂
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#22: Det låter precis som våran beardis första natt hemma, han låg i en korg bredvid sängen tills han började grina efter mamma. 😭
Då kan man ju inte annat än ta upp dom i sängen…
Risken är dock att dom alltid kommer vilja sova där sen. haha..
Men du glömde lägga in en ny bild på charmknutten.. och det är ju bra att börja öva han redan nu på att "stå snyggt" framför kameran och inför kommande utställningar..😉
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#23: Han är nästan dubbelt så stor som dem redan nu 🤣 Men han är väldigt lyhörd för de vuxna hundarnas tillsägelser, åtminstone än så länge 😉
#24: Har tagit lite bilder men har inte lyft fram dem ur telefonen än, ska göra det idag tänkte jag 😉 Uppfödaren har redan börjat ställa upp dem för 2 veckor sedan, så lite vana har han redan nu, men jag måste jobba vidare med honom 😉

Lite kusligt ändå. Chevy är en kopia av Speedy som jag fiock ta bort förra sommaren. Tänkte inte på det, innan jag så bilder på Speedy som valp och jämförde med Chevy.

Speedy som valp

Chevy
Han är hur lugn som helst i hantering 🥰
Lilla sötnosen. 😍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#30: Tack 😊
Ja dom var ju nästan kusligt lika faktiskt.
Dom kommer väl inte från samma kennel?, men dom kan ju vara lika för det såklart..
Sen just den där teckningen han (eller dom båda) har där det ser ut som om dom har på sig ett par små vita sockor på tassarna tycker jag är så himla gulligt…och ju svartare en beardis är desto snyggare..
Ja ok en Beardis ska ju inte vara hel svart givetvis, men mer svart än vitt tycker jag är snyggt..Du förstår nog vad jag menar..
Han kommer garanterat plocka poäng i ringen den mannen. 😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#32: Nej de kommer inte från samma kennel 🙂
Jo de skall ha vitt i kragen och ansiktet, bröstkorgen, benen samt längst ut på svansen. Men de får inte ha för mycket vitt. De får tex inte ha vitt ansikte, utan de SKALL ha mask och även öronen skall vara färgade 🐶
Jo både uppfödaren och hon som har pappan säger att han är väldigt lovande i ringarna.
Blir man trött i benen på långpromenaden så får man åka snålskuts i bärschalen 😉
Klart man skal vara med när matte städar ute
#34: Det där skulle aldrig min gamla Beardis accepterat..
Han skulle sprattlat sig loss..och undrat vad vi pysslade med..haha.
Han hade ju å andra sidan sina speciella "intressen" som han fortsatte ha livet ut..Iaf ngr av dom som inte alltid var så roliga haha..Annat än i efterhand..
Som att rulla sig i skit, var ett stort nöje för honom..
Ja vilket skit som helst dög för honom att rulla sig i, men speciellt människoskit.(ja jag vet inte varför folk skiter i skogen, men det gjorde dom??) .🙄😄
Och jag höll ju på att avlida när vi var tvungna att bada honom efter det..Vedervärdigt vidrigt!
Men ingen av våra andra hundar har gillat att rulla sig i skit.Så kan det bero på rasen, kanske något dom gjorde för att skydda sig från rovdjur när dom vaktade fåren eller dylikt..Eller var våran beardis bara lite "speciell"
Om du inte är försiktig så kanske du även får bära honom som vuxen och då kanske det inte är lika roligt att gå och släpa på en Beardis på det viset.
Men bättre det än människobajs i hundens päls i vilket fall..😂
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#37: Han var väl inte helt nöjd över att bli buren på det sättet 😉 Men han godtog det, under protest 😉
Våra beardisar har också tyckt om att rulla sig i skit eller andra illaluktande saker🤢 Tror det kan bero på rasen, att det kanske är, som du säger, ett skydd.😉
Han har redan gjort sin debut genom att rulla sig i en död mus som han hittade i skogen. Musen "sprack" av hans tyngd. Han luktade satan innan jag fick in honom i duschen 🤢
Jag hoppas verkligen inte jag behöver bära honom när han blir äldre, det kan bli lite jobbigt 😝😜
- Redigerat 2024-05-06 10:23 av Draken
Det har hänt en hel del på 5 veckor 😉
Bedårande söt fortfarande!! 💙💙💙💙💙💙💙💙
Så söt!🧡
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!