Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtbeteenderaserbilder-och-filmerpresentationerhundhundfrågor05-spetsar-och-raser-av-urhundstyp00-raserberättelser
Läst 84 ggr
Karmatarerskanise
1

Pomeranian

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte vi kan ha en tråd för presentationer och bilder på era pomeranians.

Känner själv bara 2 stycken, och dom är extremt olika i mycket, men lika i vissa saker. Skulle vara kul att se om det hör till rasen.

De 2 jag känner är konstigt nog samma färg, 1 år ifrån varandra, bor på samma gata i 2 olika hushåll och delar samma namn. Skrållan.

Skrållan på bild är känd som den snälla skrållan i området. 13,5 år. Glad i allt och alla, utom stora buffliga hundar.
Sockersöt vanligtvis, men kommer en hund nära ett ben och har valt att vakta, då förvandlas hon till en demon! Hur någon så liten och söt kan se så ond ut är otroligt. Men hon biter inte, hon bara hotar med små morrningar och onda ansikte.

Hon är väldigt envis. Kanske lite för bortskämd ;) Hon går bara om det är vad hon vill just då. Vill hon ett annat håll eller stå och lukta på blommorna så är det tvärnit. Oftast får hon färdtjänst av sin matte till slut ;)

Skrållan nr 2 är 12,5 år. Bodde tidigare med en matte som tyvärr gått bort. Gamla matte var mycket sjuk i perioder vilket troligtvis påverkat skrållans mentalitet. Nu bor hon hos gamla mattes bästa vän.

Skrållan 2 är känd som skrållan surkärringen i området. Hon skäller mot de flesta hon möter på sina promenader, och kan hålla igång länge om matte står och pratar med någon. Hon avskyr de flesta hundar och kan bita om någon kommer för nära. Men är ok med att hundar går någon meter ifrån om det blir gemensam promenad.

Hon skiter I de flesta människor och verkar vara mer av en enmanshund. Hon har en lite cirkel av godkända personer som hon tillåter hantering av. Hon är också styrande ute på promenad. Vill hon inte gå mer så vägrar hon och får till slut färdtjänst av matte.

Gemensamt som jag som utomstående kan se är då envishet. Om det beror på att dom lärt sig att dom får gå dit dom vill eller blir burna då, eller om dom är födda som primadonner vet jag inte.
Dom ser söta och goa ut i sin fluffiga kostym och överraskar med att förvandlas till motsatsen när situationen kräver det enligt dom.
Ingen av dom går att lämna ensam. Då skäller dom.

Hur är din pommeranian?

Bild på snälla skrållan.

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul initiativ 😃

Har ingen egen Pomeranian, men jag kan väl Presentera Ferrari. Han bor hos Maaras (långhårig Chi) uppfödare som också föder upp Pomeranian.

Ferrari är 2 år och världens goaste. Han älskar allt och alla och sitter gärna i knät och mår gött.
Promenader är tråkigt, det är roligare att vara ute på gården och busa med de andra hundarna.

Skäller sällan och godtar allt vad andar hundar hittar på med honom. Han var valparnas favoritklätterställníng, och favoritbuskompis när vi var där och skulle hämta Maara.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-03-24 08:06 av Draken