Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhälsavalparutfodring-och-foder
Läst 118 ggr
Magnete
2024-03-10 12:34
0

Foder

Hej! Jag behöver råd kring foder. Jag har en sex månader gammal valp som äter valpfoder som vi fick från uppfödaren. När hon var mindre åt hon bra men nu tycker jag att hon äter ganska dåligt. Vi tränar väldigt mycket och eftersom att hon inte tar emot maten som belöning blir det ganska mycket godis. Hon har även senaste veckan varit ganska konstigt i magen, först är hon hård sedan en timme senare har hon diarré och så kliar hon sig en hel del. Hon visar inga andra symtom på dåligt mående. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, bara fortsätta som vanligt och tro att det blir bittre, sluta med godiset ett tag och se vad som händer, eller helt enkelt bara byta till ett foder hon faktist gillar och kan använda som belöning.

• Redigerat 2024-03-10 12:35 av Magnete
[Undertaker]
2024-03-10 12:41
3

Tror du borde försöka få en tid hos veterinären. Låter inte som om hon tål något i maten eller kanske godiset, alternativt att något annat kanske inte står helt rätt till. Är bara känslan jag får av det du beskriver.

Heddiz
2024-03-10 16:20
0

Hur mycket godis får hon per dag då och hur mycket av hennes mat byter du ut till godis?
Och VAD för godis får hon?

Det kan bero på godiset att hon blir dålig i magen, men det kan å andra sidan bero på maten också. Fast har hon kunnat äta valpfodret förut utan problem så låter det mer som om det är godiset som är boven i dramat, men det är svårt att veta utan att veta vad och hur mycket godis hon får som sagt.

Sen är det inte jätteovanligt att valpar kan bli kräsna mer eller mindre och inte vilja äta sin vanliga mat/sitt torrfoder längre.
Du skulle ju kunna lägga till (blanda med valpfodret) och kanske senare byta ut till tex något/ngr olika färskfoder istället för torrfoder. som brukar uppskattas även av dom mest kräsna valparna/hundarna.

Hjälper det inte att dra ner på godiset eller/och byta mat och att det inte går över snart så är det nog bäst att gå till en VET.
Eller åtm kontakta en veterinär och höra vad dom tror innan du bokar upp en tid.
Så länge hunden inte är allmänt påverkad av magen så kan du nog avvakta ett par dgr, men du känner henne bäst..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Magnete
2024-03-10 17:04
0

#2: Vet inte exakt hur mycket gods hon får, hon är såpass tunn och liten i kroppen så jag brukar inte mäta eller tänka på hur mycket hon får. Brukar använda olika godisar för att det ska bli kul, men just nu “FourFriends Dog chicken twist bites” blandat med torkad sötpotatis och ibland torkad blodpudding.
Är lite ”rädd” för att lägga till eller ändra i maten för att inte göra henne mer kräsen eftersom att hon kanske börjar tänka att om hon bara äter dåligt får hon godare mat.
Ska iallafall testa att denna veckan att dra ner så gått det går på godiset och se hur det går.

Draken
2024-03-11 07:33
0

Låter som hon inte tål något i fodret eller godiset. Kan vara att hon inte tål kyckling.

OBS. OT : Tog bort din andra tråd eftersom det hade postats dubbelt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-03-11 07:35 av Draken
[Undertaker]
2024-03-11 11:37
1

#3: Tror det är smartast att kolla upp det hela med en veterinär för om hon inte råkar tåla något så vet du det och kan undvika det i framtida foder och godis sorter.

Draken
2024-03-14 09:28
0

Min kille på två år (Chihuahua) var ständigt dålig i magen, han var lös hela tiden och periodvis rann det ur honom.

Jag kontaktade first vet i första hand eftersom han inte var allmänpåverkad. Hon rekommenderade att jag skulle börja med att uteskuta kyckling och animaliska biprodukter ,som kan innehålla kycklingfett och kycklingprotein, helt ur hans foder och godis. Jag skulle även ge honom Pro kolin till en början, och sedan använda fortiflora på maten. Blev han inte bättre inom några dagar så skulle jag ta honom till veterinär och göra en utredning på honom.

Redan efter två dagar var han mycket bättre, och idag har han inga problem med magen alls. Jag ser alltid till att godiset som jag köper är helt fritt från kyckling och klycklingprodukter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis