Hundar iFokus

Hundar

Etiketternybörjarehundvalpvalp
Läst 157 ggr
Jenea777
0

Skaffar valp/Valptips?

Ska skaffa valp, tips på saker som är bra att veta när/innan man skaffar dem
Hej!
Jag ska skaffa valp i år. Tänkte kolla har ni några
"önskade att jag visste detta innan jag skaffade valp tips"?

eller bra tips? som ni rekommenderar när man har en liten valp😊
Läser på nätet lite men vill höra av er som har haft hund/ är erfarna,osv.
Bra försäkringsbolag på hund,m.m

Heddiz
1

Saker som är bra att veta INNAN man skaffar valp och andra bra tips som är bra att veta NÄR man väl fått hem valpen finns det ju massor och åter massor av.
Jag skulle kunna skriva en hel bok om allt som är bra att veta om valpar.😂

Tipsen jag skriver nedan är inte på nåt sätt det enda viktiga(som sagt då skulle det bli en bok), men ngr saker som jag tycker är viktiga och en del saker som jag hade önskat att jag varit mer förberedd på även om jag visste om det innan till en viss grad och som jag kommer på nu

Så det bästa kanske är om du också frågar specifikt om saker du känner dig osäker på eller undrar över..

Jag växte upp med hundar o har haft hund hela mitt liv i princip (förutom en kort period på ngr år) och haft många egna hundar och egen uppfödning, men man blir nog aldrig HELT fulllärd då alla hundar är individer först o främst..
Trots att jag är uppfödd med hund så är det inte samma sak som att ha en helt egen hund! Iaf inte den första egna hunden. Är det din 1a egna hund eller 1a hund överhuvudtaget?
Jag önskade att jag innan min 1a egna hund hade varit lite mer "påläst" och vetat att alla hundar blir inte som "alla andra" hundar av den rasen. Det borde jag ju ha fattat eftersom jag var uppväxt med hund, men, men.
Alltså det var inget fel på våran 1a hund på det sättet. Han var mest xtra-busig och hade sidor som inte var SÅ rastypiska om man säger så.
Jag önskade framförallt efteråt att jag inte hade lyssnat på alla "besserwissrar" som VISSTE hur vi skulle göra med våran busiga valp.

Sen önskade jag att vi hade "valpsäkrat" hemmet lite bättre, eller vi hade säkrat hemmet FÖR valpen, men inte hemmets prylar FRÅN valpen.
Som tex så tuggade han sönder alla skor, fjärrkontroller till tv,n, mjukisdjur, prydnadssaker, osv osv som han kom åt..Även hemma hos våra föräldrar vilket inte var så uppskattat..

Det tycker jag är bland det viktigaste att veta och förstå är att alla hundar blir individer, rasen/raserna spelar också roll, men inom samma ras så kan man få 2 helt skillda individer som jag varit med om flera ggr!
Det finns inget "facit" i världen för hur man ska uppfostra/träna ALLA valpar.. (Förutom att ge kärlek till alla valpar och hundar då givetvis, men jag menade mer när det gäller träning/uppfostran)
Är det någon som säger att "så här SKA man träna alla valpar" så skulle inte jag lyssna på det, om det inte passade in på min ras eller valp som individ.
Det kan göra mer skada än nytta och något man får svårare att "fixa till" senare…
Så vem du än får råd av online eller IRL gå efter hur din egen valp är som individ och känn efter om du tycker att det känns rätt att träna din valp/hund på det viset..skulle jag säga och lyssna inte blint på någon…Inte ens mig! 😄

Sen finns det ju många bra generella tips som kan vara bra att tänka på också som bla.

Låt din valp få "landa" när du väl hämtat hem den. Alltså ha en liten "smekmånad" (beh inte vara en hel månad, det räcker oftast med nån v beroende på individ)
Där ni lär känna varandra och valpen hinner bli trygg med Dig/familjen först innan den behöver träffa andra hundar och människor, osv
SEN är det också superviktigt att social och miljö träna valpen mer och mer, men att låta den bli trygg med dig först är ett viktigt steg INNAN dess.

Börja "lekträna" med valpen på en gång…Japp det funkar utmärkt att börja "träna" en liten valp--- innan 8 veckors ålder t.om som jag själv har gjort med mina valpar från min egen kull--- genom belöningsbaserad "lekträning".
Alltså belöna valpen genom lek/leksak/godis i början när valpen gör något spontant/självmant som du gärna ser att valpen gör igen..
Om du växlar belöning mellan lek och godis redan med hunden som valp så LÄR sig dom flesta valpar (även om undantag finns) att uppskatta både lek och godis/mat belöningar och då får du lättare att motivera valpen som hund. Så det är ett jättebra tips..
Ignorera å andra sidan det du inte vill se mer av-om du kan. Ibland kan man ju inte bara ignorera, men så mycket det går genom att avleda tex.
För att skälla på eller bestraffa en liten valp om man tycker att den gör fel hjälper inte! Tvärtom om du skäller på en liten valp som biter tex så biter den antagligen bara mer.
Alla små valpar bits och det är HELT naturligt. Dom känner o smakar sig fram med hjälp av munnen precis som små barn.
Alla valpar kissar inne och en del går det fort att få rumsrena, medans det kan ta längre eller mycket längre tid att få andra rumsrena-båda är normalt!.. Jag har haft valpar som blivit rumsrena på ngr veckor bara och jag har haft valpar som det tagit någon månad eller tom 5 mån att få rumsren.
I båda fallen ovanför så finns det tyvärr folk (fortfarande) som ska ge dumma råd om olika bestraffningar om inte valpen slutar bita eller kissa inne snabbt som du absolut inte bör lyssna på. Tex att lyfta valpen i nackskinnet eller doppa nosen i kisset-Förlegade dumma gamla råd som ff lever kvar.

Beroende på vad du ska skaffa för ras eller vad det är för raser i valpen så finns det även andra bra saker att tänka på som tex olika aktiviteter som kan vara bra för just den rasen, även om alla hundar som sagt är individer så följer ju vissa rasegenskaper med rasen s.as..

Vet man rasen, hur valpen ska bo, vad du vill/tänkt göra med hunden, är ni en familj eller är du ensam, osv så blir det ännu lättare att ge råd också.
Sen som sagt eftersom det finns så många bra att veta tips som man kan skriva om så kan det ju vara bra om du också ställer frågor om saker du undrar över här.

Så ställ gärna frågor..Om du vill. Vilket du även kan göra sen också när du väl fått hem valpen såklart..😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
1

Jag hart valp på 13 veckor nu, och det är massor av saker man måste tänka på och göra.

"Valpsäkra" hemmet innan den lille kommer hem. Grindar för branta trappor och spaljeer där valpen kan komma mellan. Lösa sladdar skall läggas på ett sätt så valpen inte kommer åt dem. Ha inte grejer framme på golvet som du inte vill skall gå sönder eller som valpen inte får leka med.

Låt valpen landa och bli trygg med dig innan den träffar andra hundar och människor. Och när den väl får träffa andra var väldigt tydlig med att låta valpen vara om den vilar eller på något vis drar sig undan och visar att den vill vara själv.

Både dina eventuella egna barn och barn som träffar valpen, skall veta klart och tydligt att detta är ingen leksak. Det är inget gosedjur som man kan hålla i och krama hur som helst och när som helst. Man skall inte bära runt på valpen i tid och otid.

Se till att valpen har en egen plats där den har sin favoritbädd. Se till att den har en egen matplats och en egen mat/vattenskål.

Detta är några viktiga saker som man bör tänka på innan man tar hem sin valp. Det finns hur mycket som helst annat man skall tänka på också. Rumsrenhetsträning, koppelträning, ensamhetsträning för bara att nämna några.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-07 08:24 av Draken
Jenea777
0

#1: Tack för svar, jag ska behålla kommentaren så jag kan komma tillbaka och läsa🥰🤗
Var har ni haft eran valp på natten de första dygnen?
Sovrummet? Eller obegränsad yta, osv.
Vill att han ska känna sig så trygg som möjligt i sitt nya föralltid hem. 😊

Heddiz
1

#3: Alla våra valpar som vi inte fött upp själva har fått sova i sovrummet..
Våra egna valpar som vi har behållit behövde ju inte skiljas från sin mamma så dom var tillräckligt trygga för att sova helt själva..Dom FICK sova i sovrummet, men dom sov på andra ställen.

Vår första valp hade jag en i en korg på golvet precis bredvid sängen till en början, så att jag kunde sticka ner handen där om han skulle börja grina mitt i natten efter sin mamma..och det gjorde han..1a natten..Sen tyckte jag så synd om han så han fick sova i sängen haha.

Det är ganska många som sagt att valpen inte ska få sova i sängen minsann, men sen när valpen börjar grina så hamnar den i sängen iallafall. 😄
Så valpar brukar känna sig som tryggast om dom får sova i sängen eller åtminstone bredvid sängen med matte/husse såklart.
Dom brukar inte vilja sova själva, speciellt inte i början eftersom dom precis har skilts från sin mamma, syskon och dessutom bytt hem..

Det har som sagt varit stor skillnad på våra egenuppfödda valpar och valpar som vi hämtat hem vid 8 v ålder..I början alltså, sen har ju dom också blivit trygga så att en del av dom har börjat sova på andra ställen i huset..
Dom brukar iofs alltid börja sova i sovrummet, men sen (som äldre valpar/vuxna) så har iaf våra hundar börjat flytta runt o sova på olika ställen.

Vad jag har märkt är att ju tryggare en valp/hund blir eller är, ju längre ifrån dig kan den sova.. Med det sagt så menar jag inte att alla hundar som vill sova i sängen på natten skulle vara otrygga.. Men om valpen/hunden ALDRIG kan sova själv (inte ens på dagtid) så kan det bero på att den är lite otrygg..

Med tanke på begränsad yta så kan ju det vara bra att ha en plats till valpen under andra tillfällen på dagen eller om man är tvungen att lämna valpen en kort stund bara Och då kan det ju vara bra att ha såna här grindar…(nu kommer jag ju inte på vad dom heter, men dom brukar vara gröna iaf haha)
Antingen att man ställer för en grind i dörröppningen på ett rum eller ställer upp ngr stycken så det blir som en liten hage så har man mer koll en stund..

Jaha får man fråga vad det blir för valp då? Och när är det dags?
Spännande! 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Magnete
1

En grej jag är väldigt nöjd över i mitt hundägande med min absolut första hund är att jag aldrig varit ”rädd” eller låtit bli att göra saker med henne som valp.
Vi började direkt träna på enkla kommandon samt ensamträning, koppelgående och inkallning.

Hon har också fått vara med på kalas, påskeldar, affärer, färjor mm och har därför sett och upplevt mycket vilket har gjort att hon överlag är väldigt trygg i många olika situationer.

En grej som jag dock tror är väldigt viktig i detta är att visa att man är en ledare man ALLTID kan lita på och vända sig till. Min valp har alltid varit lite rädd för bryggor så när vi ska gå ut på en brygga och hon visar att hon inte vill försöker jag inte locka ut henne eller dra med henne utan respekterar hennes rädsla. Jag bara bär henne över och sedan är det inget mer med det.

Hon är nu sex månader gammal och kan vara ensam i flera timmar utan några som helst problem, går bra i koppel, har en näst intill perfekt inkallning, rumsren, inte rädd för höga ljud och är generellt sett väldigt trygg.

Och sedan det enligt mig viktigaste: JÄMFÖR ALDRIG din hund med andra hundar!! Det är så mycket viktigare att du och din hund har det bra och kul tillsammans snarare än att din hund kan gå fot eller göra coola tricks!

• Redigerat 2024-04-06 20:58 av Magnete
Draken
1

Mina hundar är i sovrummet med oss på natten. Valpar har haft en gen säng precis nedanför så jag bara kan sträcka ut handen om valpen blir orolig. De vuxna sover antigen i sängen eller på golvet i sina bäddar.

På dagarna kan de sova lite varstans där de känner för det. Jag har grind ut till. ytterhallen, så dit kommer de inte, men det beror mest på att vi bor i trapphus och de skäller när det är folk utanför dörren. Kommer de inte enda fram till ytterdörren så slipper jag skällandet i tid och otid när det går folk förbi våran dörr😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Jenea777
1

#4: Bra information 😊👍
Det är en mittelspitz hane.
2 veckor gammal 🐕