Tvätta hunden!
Hur gör ni när ni har duschat hunden och använder balsam? Torkar ni pälsen lätt och masserar in balsam och låter den verka flera minuter eller? Hunden vill ju inte sitta och vänta precis! Hur gör ni? Detta gäller ju framförallt långhåriga hundar. Har tom. hört de som köpt inpackning hos frisören till hunden. Men det får räcka med balsam tycker jag.
Min Freja har fått torr päls, den kanske är sliten och behöver klippas?
När jag badar mina hundar (shelties) så använder jag balsam. När jag schamponerat pälset och sköljt ur, tar jag balsam och masserar in det i pälsen. Jag väntar någon minut innan jag sköljer ur. Det går jättebra att de får vänta nån minut.
Schampo och balsam jag använder är "Fyra Ess", schampot är speciellt till för schäfrar och det såg jag inte förrän jag använt schampot en gång. Det är 6 olika rasschampon till för de olika pälstyper. Balsamet är ett schampo som lämpar sig till utställning. pälsarna blir jättefina av detta, torkar inte ut pälsen eller huden:) Sedan håller pälsen sig ren länge efter. (Om inte hunden rullar sig i nåt äckligt)
Det där ang. klippning av pälsen. Vad är det för ras du har? Är det en ras som behöver klippas med jämna mellanrum? Personligen vet jag inget om klippning av hundpälsar eftersom sheltiens päls inte behöver klippas. Men det finns säkert nån annan här som vet:)
Kramar//Carro
Freja är en blandras som kallas cockerpoo: amerikansk cockerspaniel och mellanpudel. Hon behöver klippas men det är efter egen tycke och smak. Nu är pälsen på ryggen ca. 12 cm lång och lite kortare på ben och mage. Har klippt henne men inte helt kort för 2 månader sen och klipper från hasarna och runt tassarna samt i ansiktet runt ögonen då det behövs, nästan varje gång jag badar henne, also var 3e vecka minst. Pälsen är inte spikrak precis, stora lockar förutom mera långa hår på ryggen med små korta kurvor vid håransatsen. Hon har ingen underpäls. Borstandet gör ju oxå pälsen lite sliten kan jag tänka mig.
Fick veta nu att man kan schamponera 2 ggr och sedan använda balsam. Ska göra det vid nästa tillfälle.
Det har ju varit töväder ocha geggigt ute så jag fick skälja av hennes mage och ben efter en promenad. Tog allvädersoverallen nästa gång. Den gillas inte så värst. Hundar sägs ainte tycka om att ha kläder på sig inför andra hundar. Det är onaturligt, men praktiskt ibland tycker jag.
Nu har vi haft Alfons i 1½ år och killen har inte badat än, men han är lika fin ändå.
Jag har alltid använt gulsåpa på mina hundar :) Har alltid funkat tipp topp, mjuk len, glänsande väldoftande päls :) Vissa säger att det inte är bra men jag har alltid använt det och borde ju ha märkt nått vid det här laget :)
Jo, det är ju så med hundarna att man inte behöver tvätta dem så ofta när de är korthåriga.Men om man ska klippa en hund måste den vara nybadad för annars går maskinen sönder och saxarna blir slitna fort. Sen går det inte att borsta igenom pälsen heller. Har haft en blandras tidigare, golden och bordercollie balandis. En underbar hund men den fällde flera ggr per år och då jag badade henne lossnade pälsen fortare. Det blev kassar med päls!
Lilla Frejsan fäller ingenting, helt underbart.
VIssa raser måste schamponeras oftare än vanliga hundar, som min Kerry Blue Terrier - då är det bra om man har ett bra schampo och balsam, så att huden inte torkar ur. Minns inte vad det heter men det är bra kvalitet på det, kostar lite mer men det är det värt.

Vi har en blandning mellan Border och Bearded Collie som måste badas ibland då hon har en förmåga att rulla sig i allt. Eftersom denna dam är ganska aktiv och tycker det är slöseri med tid att sitta i badkaret längre än nödvändigt så räcker det mer än väl att shamponera henne, balsam är inte att tänka på.
Jag har köpt spraybalsam till henne som man sprayar på när hunden har torkats med handduk. Sedan brukar jag vänta tills hon är helt torr innan jag borstar henne, och det går jättelätt då!
Tips: Hundbalsamet funkar även till mitt trassliga blonderade hår ;)

Såpa är ju fettlösande. Kan val inte vara så bra för hundens hud?
Rent spontant skulle jag gissa att det torkar ut.
Men som sagt. Gissa bara lite nu…
Arras duschar vi mycket sällan. Egentligen bara inför en utställning, så att pälsen ska bli lite pluffsigare.
Jag har köpt dyrt schampoo som innehåller balsam men även hundbalsam. Det finns ju många olika sorter att välja på. Häromi har ju mycket. Det finns visst något med minkolja om jag kommer ihåg rätt. Nu är det jttegeggigt ute och regnar så jag väntar några dagar tills det bllir fruset igen då ett nyårsbad!
Tack alla ni som svarar hur ni gör.
Nu är Freja badad och klippt! Skönt, allting gick bra och det är lättare att borsta/kamma henne nu. Pälsen var helt enkelt inte tänkt att vara så lång!