Börjat kissa inne
Min 5-åriga hane, Cavalier, har börjat kissa inne. Han gör det aldrig (utom en gång och då hade vi precis kommit in från morgonpromenaden) när jag ser, rätt vad det är så hittar jag en pöl någonstans.
Vi fick grannar i januari (nybyggt hus) som har hund och han sitter ofta i vardagsrummet och tittar när de är ute och leker med hunden. Det är även i detta rum han börjat kissa, markerar främst på soffan men även på väggen. Händer i tvättstugan någon enstaka gång också som även denna vätter mot grannarna.
Jag har begränsat utrymmet på natten genom att stänga in honom med mig i sovrummet. Vilket i sin tur leder till stora protester från katterna som vill in och sen ut… Dom vänjer sig väl vartefter hoppas jag. Mest envis är 12-åringen som alltid sovit i sängen.
Det är omöjligt att ha honom under ständig uppsikt och ändå upplever jag att jag har koll på honom 99% av tiden. Han är mig i hasorna vad jag än gör. Han passar på när jag är upptagen med annat (och gör även annat han inte ska, stjäl mat, juckar på katten m.m) och det är ett ögonblicksverk. Ofta kliar jag mig i huvudet och förstår inte ens när han hunnit med 😅
Tips på vad jag kan göra?
Skulle först och främst investera i hanhundsskydd för att minimera var kiss hamnar.
Kissar han även om du täcker fönstret så han inte ser grannarna?
Jag skulle nog även kontaktat någon i närheten som är utbildad inom hundbeteende och som hjälper till med ”problemhundar” för att få lite verktyg och hjälp hur du ska tänka
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#0: Det låter helt klart som om han har börjat markera inne..
En ovana som du bör bryta så fort du kan och torka rent ORDENTLIGT där han har kissa med något som tar bort all lukt speciellt..
Alltså han kissar inte för att han är kissnödig utan han kissar bara lite för att just markera..Antagligen pga dom andra hundarna..
Vet du om det är tikar grannen har eller?
Det måste ju inte vara tikar som orsakar att han börjat markera, det KAN dom göra även pga andra hanhundar, men det är nog inte lika vanligt tror jag..
En av mina hundar började markera inne som vuxen I SMYG så vi visste inte vem av våra hanhundar det var som hade markerat först..Men vi visste att det var en av hanarna då vi hittade små kissfläckar på väggar och en soffa bla..
Så vi fick ju leka lite detektiv först för att hitta "brottslingen" 😂
Så vi satte upp kameror i vissa rum..Ett tips!
För att få bort det beteendet så fick jag börja ha honom under uppsikt hela tiden!
Speciellt i början då..och gick inte det så ställde jag bara upp 4 gallergrindar som han fick vara i den korta stunden jag inte kunde se till honom..
Det gick fort att lära bort, MEN strax efter så började han markera inne IGEN.
På exakt samma ställen..🤔
Vi hade ju städat rent efteråt såklart!
Men tydligen inte tillräckligt rent så att ALLA dofter försvann och med hundars luktsinne så känner dom ju lukt som inte vi känner..
Så vi provade med flera olika produkter som ska ta bort lukten också och sen markerade han aldrig mera inne igen..
Så när du väl tränar bort beteendet Städa först KLINISKT rent +
Bestäm när du väl börjar träna bort beteendet, att det bara är konsekvent träning som gäller..
Lämna honom inte ensam..Speciellt inte i rum han brukar markera i!
Skaffa en bur/galler eller sätt på honom koppel så går det fort att lära bort. Det är värt det!
Ju konsekventare du är ju fortare kommer du få bort beteendet.
Ju längre han får "hålla på" och markera inne ju svårare och ju längre tid kan det ta innan han slutar helt..Om han ens gör det då!?
Jag har hört folk som haft hundar som har haft svårt att sluta markera inne, men det KAN ju berott på att det ff fanns kvar liiite doft..och att dom inte varit så konsekventa, men jag är inte säker..
Det kan väl bero på något annat än andra hundar också, hunden kanske inte mår riktigt bra, är stressad eller vad som helst.
Är det något annat som är nytt i din hunds liv förutom grannarnas hundar,, kan vara vad som? för det kan ju påverka en del hundar olika om något i deras vardag ändras…
Jag förutsätter ju att hunden får gå ut givetvis.😄.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-03-06 17:15 av Heddiz
Är han kollad hos veterinären? Annars hade jag börjat där med en vuxen hund som helt plötsligt börjar skvätta inne.
Jag skulle nog kolla med veterinären. Visst kan det vara att han har börjat markera i protest över att det har kommit "inkräktare" på hans revir, men det kan även vara att han inte mår bra, har ont, UVI eller annat.
#2: Tack för alla bra tips 😊 Det verkar ha löst sig nu (inget markerande på 1 vecka), men jag tänker inte slappna av riktigt än 😅
Din fråga om något annat hänt, väckte ytterligare en tanke i mig. En månad innan de nya grannarna flyttade in hittade jag äntligen min katt som varit borta 13 månader. Hundens "lillebror" och det har ju påverkat dynamiken här hemma. Han har fått konkurrens om mig.
#3: Nej, det var nästa steg. Han visade inga som helst tecken på UVI som var min första tanke.
Men nu har det inte hänt något på en vecka, jag följde de tips som var nya i första inlägget.