Hundar iFokus

Hundar

Läst 164 ggr
Zadeira
0

Dåliga annonser

Har spenderat morgonen på bland annat Blocket och Hästnet för att jag helt enkelt gillar att sitta och kolla vad det finns i både hästar och hundar ute, ren nyfikenhet helt enkelt. Det förvånar mig alltid hur blandad kvaliten är på annonserna. Visst har jag uppmärksammat detta tidigare, men slogs ändå av hur många dåliga annonser det finns där ute.

Väntar sig folk verkligen att få seriösa köpare på annonser utan bild, med kostnad "12345" och enda beskrivning i stil med "Blandras, okänd ålder"?

Jag förstår verkligen inte säljare som inte ens verkar intresserade av att ens berätta vad de säljer, eller köpare som blir förvånade när det inte är seriösa säljare på såna annonser eller de köper "grisen i säcken". Borde det inte ligga i en säljares intresse att i alla fall beskriva tex kön, ålder, viktig information (tex sjukdomar), kort personlighetsbedömning och sådant som kan vara av intresse för att man ska vilja åta sig ansvaret för en levande varelse? Och hur många svarar ens på en annons där man inte ens vet om det gäller tik eller hane, stor eller liten, gammal eller ung? När till och med beskrivning av en begagnad kaffekokare säger mer drar i alla fall jag öronen åt mig som köpare.

Jag tycker inte man behöver skriva nån detaljerad punktbeskrivning och förstår att många hellre föredrar en kommunikation där man liksom båda två är aktiva, men i synnerhet när det gäller djur tycker jag man ändå förklarar vad man försöker sälja för att få en köpare so mvill ha just din "grej". Söker jag en kaffekokare vill jag ju inte lägga tid på en annons om en te-kanna, även om både enkelt kan beskrivas som "behållare för vätska" för att göra en väldigt basic jämförelse.

Vad har ni för erfarenhet av annonser på hundar? När ni skriver eller läser en annons, vad är det som just du tycker är viktiga punkter? Vad får dig att direkt klicka vidare till nästa annons eller eventuellt skriva till säljaren med intresse?

Draken
1

#0: Dåliga annonser finns det gott om.

Skulle jag köpa hund på blocket så vill jag ju veta:

*Ras
*Ålder
*Kön
*Om hunden är besiktat och vaccinerad
*Pris
*Vilket hem som söks
*Anledning till omplacering om hunden är vuxen

Detta är åtminstone basic vad jag tycker man skall skriva i en annons, jag skulle skriva det om jag skulle sälja en hund på annons i varje fall.

Personligen föredrar jag tvåvägskommunikation när det handlar om att köpa hund eller djur överlag. Men jag behöver inte ha hela historian för att klicka vidare i annonsen. Men basic, det jag har skrivit ovan, vill jag se annars går jag bara vidare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-03-02 09:03 av Draken
Namiko
2

Jag backar när fokus ligger på utseendet. "Söta valpar"är ett bra tecken på att annonsen inte innehåller någon vettig info om varken valpar eller föräldrar. Samma gäller alla djur. Det visar att säljaren inte bryr sig om att hitta rätt hem och får mig att anta att kullen togs för att djurungar är gulliga, det är roligt, "min tik/hona är så snäll" eller för att tjäna pengar.

Bonus är om det både finns en vettig beskrivning av djuret som säljs och vilken typ av hem dom letar efter. Det behövs inte mycket, men något som visar på att dom faktiskt bryr sig om var djuret hamnar och att djuret och den nya ägaren kommer passa varandra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

swapp
0

Intressant att du tar upp detta, jag satt faktiskt igår och kikade runt lite på hundannonser (ska absolut inte köpa någon hund men det var intressant att kika.) Det slog mig hur extremt många blandras - valp annonser som fanns, vem ska liksom köpa alla dessa hundar? Förstår inte riktigt hur folk tänker när man avlar fram typ pudel/berner sennen/schäfer korsning, det behövs ju verkligen fler hundar här i världen som förmodligen kommer hamna på annons igen vid 1 års ålder pga "ändrade familjeförhållanden".
Väldigt många som lägger upp annons som inte kan skriva ordentligt, typ: "han e veldig trevligt me barn". Vill inte låta dömande men för mig inger det ett mer seriöst intryck när annonsen är korrekt skriven utan stavfel osv.
Har också extremt svårt för när det ska vara som att hunden har skrivit annonsen, typ "Hej, jag är en sockersöt cockapoo som tycker det är dags att få flytta till min egna familj. Mina syskon börjar bli jobbiga", usch haha jag klarar inte av sånt.
En seriös annons borde innehålla kön, ras, pris, vilket hem som söks och absolut någon bild. Om det är en vuxen omplacering får det gärna stå anledningen till att hunden omplaceras, info om hundens personlighet och behov samt vilket typ av hem som söks. Gillar när det nämns att rätt hem är viktigare än priset.
Oj nu skrev jag visst en roman här men det är absolut ett intressant ämne! xD

Draken
0

#2: Jag håller med, man skall inte köpa en hund eller annat djur av någon som inte verkar vara seriös eller riktigt bry sig om var djuret hamnar.

Jag köper hellre en dyrare valp om uppfödaren verkar vara mer seriös än en som har samma ras och kön som är billigare, men som jag inte riktigt känner förtroende för. Däremot så köper jag inte en blandras/designerhund för de överpriser som finns idag.

En hund för 20-25 000 med stamtavla har jag inga problem att betala, men jag köper inte en Labradoodle, Pomchi eller liknande ras för samma pengar. Jag är också mycket reserverad när det gäller ägare som skänker bort sina hundar. Jag anser att man skal ta, åtminstone en symbolisk, summa på i varje fall några tusenlappar.

#3: Det är helt otroligt vilka korsningar folk säljer. Raser som är så totalt olika i psyke och storlek att man blir mörkrädd. Och vilka priser dessutom.

Hittade en annons på Exótic Bully för 75 000 en gång när jag surfade runt lite och kollade hundannonser för skojs skull, jag höll på att gå i backen. Exotic bully är något av det värsta jag har sett i utseende. De kan omöjligt fungera normalt utan bekymmer, de ser hemska ut.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Majken!
0

Ingen seriös uppfödare med meriterade avelsdjur behöver använda blocket som reklamplats. Därför är det inte konstigt att mindre seriösa, nya uppfödare utan kontaktnät eller hundar utan några som helst meriter är det som dyker upp där. Har man gjort sina läxor, skapat relationer och lagt tid på sina avelsdjur så finns annonserna på helt andra ställen.

Heddiz
0

#0: Jag skulle ju aldrig klicka mig vidare eller kontakta ägaren om det inte
1--fanns någon bild! 2. Om det stod att hunden/djuret skänktes bort. (då går den bort för mig😄) 3. Att hunden är frisk/besiktad.
Och om det inte ens stod vad det var för ras, kön eller ålder, åtm.. Om dom skriver pris så är det ok, men inget måste för min del.

Men det får gärna stå mer än det, iaf om det är en omplacering. Den enda gången jag har köpt en hund från blocket var när vi hittade våran omplacering där.
Då vill man ju veta lite mer om hunden..Hur hunden är personligen. Varför ska den omplaceras? Vad vill dom ha för typ av nytt hem till hunden, osv.

Annars så har vi skaffat våra hundar genom uppfödare och där är det ju också viktigt vad dom skriver om sina hundar och valpar, fast på sina hemsidor.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
1

#3: "Hej, jag är en sockersöt cockapoo som tycker det är dags att få flytta till min egna familj. Mina syskon börjar bli jobbiga", 😂😄

Ja såna annonser skulle jag nog också hoppa över..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

molam
2

#5 blocket kommer ut till mer folk, alldeles för mpnga vet tex inte att det går attv söka hundvalpar som säljes på SKK, med det sagt så säger jag inte att man behöver lägga allt där, utan snarare att inte utesluta det, av mina chis hittade jag på SKK MEN dom fanns också på blocket

Jag har inga problem att använda blocket när jag ska sälja mina valpar eller så, däremot ska dom få veta basic info tex hur gammal dom är, när dom är levklara, litegrann om deras personlighet etc. hittils har det varit chi utan stamtavla.

Men om den visar sig att min nya tik kommer att blli bra och att hon kommer att bli avelsmaterial, vilket jag hoppas, så kommer jag att lägga ut hennes valpar även på blocket, men SKK kommer det också att finnas en annons på, plus att min kennel ska få en egen Facebook sida.
3 sätt som är väldigt bra att använda sig av om man vill nå ut till mera köpare.

Men sen såklart så kommer jagf alltid vara väldigt selektiv med vart jag säljer mina valpar, första bästa får inte köpa dom utan jag ska veta allt om vad planen är runt om, hur dom bor osv.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Majken!
4

#8: Det förstärker ju min poäng, har du registrerade och meriterade hundar hittar du dina köpare i andra kanaler än blocket.

Draken
0

#5: Det finns även seriösa uppfödare med väl meriterade hundar på Blocket. Det är din skyldig het som köpare att veta vad du skall kolla upp och vad som är viktigt att veta och ta reda på.

#7: "URK" skulle aldrig svara eller ens klicka vidare på en sådan annons.

#9: Jag har hittat flera av mina Beardisar på blocket. Det är seriösa uppfödare med flera års erfarenhet av rasen. Föräldradjuren har varit välmeriterade och alla hälsokontroller är gjorda. Flera av de hundar jag har köpt genom blocket har också själv blivit välmeriterade, både inom Vall och utställning. Har även haft godkänt mentaltest på alla, även fast det inte är ett krav hos rasen.

Ja visst finns det oseriösa rötägg, men de hittar du överallt annars också, tom på SKK's egna försäljningssida.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Jag har sett många seriösa uppfödar under mina Blocket-scrollande. Det som är stor skillnad är att de som verkar vara seriösa uppfödare ofta har en extern hemsida de länkar till med just deras uppfödning/kennel, samt att de i annonsen anger saker som ålder, kön, ras, gärna stam stam, vaccinationer/vet-besök osv.

Jag förstår lättillgängligheten med Blocket också som når ut väldigt brett och stort, särskilt om det inte är en uppfödare som säljer utan privaqtpersoner som måste sälja sina tex vuxna hundar osv. Men då borde man ju vara intresserad av att ens annons är bra, tydlig och enkelt att förstå. Inte bara för köparen lättare ska hitta rätt, utan för sin egen del som måste spara jättemycket tid och energi på att inte svara på en massa nonsens-svar på annonsen.

Draken
0

#11: Precis. Är man oseriös, så länkar man knappast till stam, vetbesök och egen hemsida.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis