Bära stor hund ner för trappan?
Bor på tredje våningen utan hiss. Undrar om en större ras som exempelvis en amstaff kan gå ner i trappan själv, eller behöver den bäras ner? Rent spontant tänker jag att det skulle bli alldeles för ansträngande för hundens leder och rygg att göra det.
Min Chihuahua har jag alltid behövt bära ner, men hon går gärna upp själv.
Amstaff skulle jag inte är större ras
hunden kan gå, men sakta ner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gör man det i en park kallas det dog parkour. 😃
Klart hunden kan gå. Aldrigt hört att trappor skulle vara nåt problem för friska hundar, långryggade förstås undantagna. Har jag fel?
Har själv bott på 3 höga trappor utan hiss med en berner. Inte hade han några problem att gå varken upp eller ner och långsamt gick det inte heller.
- Redigerat 2024-02-26 00:43 av hemul
Valp ja. Men en frisk vuxen utan dåliga höfter och leder kan gå.
I växande faser kan det vara bra att inte överbelasta valpens leder, men sen när den växer till sig lite är kontrollerad gång i trappa som vilken träning som helst.
Ja, små valpar är klart.
Rent generellt borde det ju vara mindre påfrestande för en större hund också än en liten. Trappstegen kan ju vara högre än hunden om man tänker på riktigt små raser.
Skulle de göra illa sig brukar det funka att stötta dem, om de kan gå öht alltså. T.ex. lyfte jag min under bröstet så han gick på bara bakbenen när han opererat armbågen. Man fick ta ett par trappsteg i taget. Upp var inte så svårt, men ner var ett elände, men det gick. Jag fick gå före, baklänges. Då hade jag bara en trapp dock. 3 hade nog varit svårt nerför.
Vet inte hur smart det är att belasta större hundars leder dag in och dag ut om de har anmärkning på hd och ed exempelvis.
Stora tunga raser ska undvika att gå mycket i trappor. Speciellt nedåt. Det är nämligen onaturligt slitage och på fel pinkyer
En valp ja, men en vuxen fisk hund borde det inte vara några problem.
I så fall borde det vara farligt för dem att gå i kuperad terräng också, upp- och nedför backar t.ex.
#10 Det är väl rätt likt oss människor. Väger du mer sliter det mer på kroppen, framförallt leder. Men det är inte bara massa i storlek som väger, mer muskler ökar ju vikten men samtidigt stabilitet och styrka. Det är väl därför det är viktigt att deras kroppar ska påfrestas lagom mycket och byggas upp långsamt med åldern, att de får tid på sig att växa i sin kropp så att säga. Sen är kuperad terräng med backar inte samma stumma "duns" som trappor i synnerhet neråt är, det märker man på sig själv också tycker jag.
#10: Terränger brukar inte vara jämna (rörelser varieras mer) medans trappor är jämna och repetiva. Större steg och alltid hårt underlag som inte dämpar stegen.
#11 Nja, det tror jag stämmer bara när det gäller övervikt. Inte om man väger mer därför att man är längre och/eller välmusklad.
Hundar behöver röra på sig. Folk är så rädda idag
Sedan - valpar ska inte motioneras däremot ska de få ut på promenader och röra på sig. Trappor är bara bra att de tränar på LÅNGSAMT, gäller att de verkligen går långsamt upp och ner och kontrollerat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13: Oavsett anledningen så utgör en högre vikt (fett, muskler, längd osv) en ökad risk för slitage på kroppen och har ökade hälsoriskerrisker. Både på hund och människor. Men det har såklart andra fördelar att tex väga mer pga muskler än fett så det är ju inte enbart så att vikt är dåligt/skadligt.