Matglad valp
Min lilla kille är en irländsk setter på ungefär 4 månadet, han är hur go som helst MEN vi har ett jätetproblem hemma.
Han är så matkåt så vi kan ju knappt äta. Illrarna utfodras under soffan och jag har konstant en hundnos halvägs upp i tallriken när jag äter. Han verkar varken höra, se eller känna någonting annat när det är mat i närheten.
Vad kan det bero på? Får han för lite mat (följer rekomendationerna på förpackningen, ca 6 dl per dag)
Mask? Så han är konstant hungrig
Eller är han bara valp??

Inte alls ovanligt att hunden försker sno så mkt mat den kan… Man kan börja med att inte tillåta den vistas i köket medans man sitter och äter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

När vår setter var valp tyckte yngste sonen att vi borde returnera hunden " han har för lång nos". Kan han sitt o ligg ? Säg åt honom att stanna en bit bort medan illrarna äter.

Hur kan alla ha problem med tiggande hundar? vi har fått LÄRA våran hund att vara med vid bordet ^^ och får han nåt, tar han det, går ut i hallen och äter upp det. sen får man ropa tillbaka honom….

sitt kan han, även vänta.. iaf när det gäller hans egen mat=) när det kommer till någon annans mat är det två döva öron på honom..
nyss höll han på at försöka klättra över en avspärrning för att komam åt illermat
får försöka med sitt och äta något litet så det går fort kanske.. och sen stänga in mig i köket under middagen så vi slipper bråka

stäng in honom i hallen när ni ska äta. NI bestämmer när han får vara med, Inte han

hmm finns ingen hall att stänga ni honom i=) dock kan jag ständ ain mig i köket men det är lite tråkigt att inte kunna ta en macka framför tvn…

jag tycker det har funkat med våra hundar att vara konsekvent, ända tills de har varit 1 år typ, sen börjar de få eget "ansvar" och det har funkat…
Konsekvent= Reagera likadant i liknande situtioner. NEJ är ett väldigt bra ord, och överreagera på de bra grejjerna! Är det bra, var rolig och glad! Är han dum så ignorera eller säg ifrån, men reagera alltid likadant!

Jag lärde Hero min Schäfer från start, eftersom han också är väldigt matglad och äter upp sin mat snabbt, att han inte får rörra Sheltiens mat, som äter betydligt långsammare. Jag lärde honom sitt, och använde det, samt "inte röra" han lärde sig det genast. Från att ha gjort ett par misstag bara så satt han sedan och tittade på när den andra hunden åt, men rör aldrig hans mat medans han äter. När den andra hunden lämnar skålen går han dit och kollar om det "blev något över". Men det blir det aldrig :-P Borzoi killen lärde Hero att inte komma när hans skål, medans han åt, så jag behövde inte göra något alls. Hero satt bredvid och tittade på. Se bilden.
8,hahaha rör inte min mat:-))))
Vår labbe har lärt sig att när det finns mat på bordet i matrummet stannar han i köket och väntar där tills vi har ätit färdigt. Finns ingen dörr mellan köket och matrummet, utan han har lärt sig var "gränsen" går.
Testa att föra din hund till en på förhand bestämd plats varje gång du ska äta eller utfodra illrarna, till exempel till hans korg/filt eller var han nu brukar sova/vila sig/ta det lugnt. Lär honom att stanna där tills du säger "Var så god". Kan ta ett tag innan det funkar (valpar har ju så lite tålamod :P), men om du alltid gör så och aldrig ger honom mat när han tigger, så borde det gå.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)