Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3685 ggr
Zebben
0

Ni med hundar som gör utfall

Man ser ju lite här och var om att en del hundar gör utfall i hund/människomöten.

Hur hanterar Ni det? Är det något Ni har accepterat att det är så hunden gör vid varje möte eller försöker Ni finna en lösning på beteendet?

zeretki
0

Axl drar och blir arg om vi möter en annan hanhund som morrar, skäller eller gör utfall mot oss. Det är inte ofta men tyvärr oftare än jag velat, i Vänersborg som vi bor i nu finns det tydligen många såna hundar. Var aldrig ett problem när jag bodde i Uppsala…

Det enda som hjälper är att distrahera honom med boll. Han är bolltokig så han får inte leka med bollar annars, jag tycker det är för uppstressande. Men jag använder det som belöning och som sagt var för att distrahera honom från det aggressiva.

Jag inser ju att både boll och arg-hund är uppstressande för honom, men det finns inget annat som nånsin har funkat. Godis tar han inte om han är för inne i det han fixerar på, oavsett vad det är.

Vad tror du om det, Zebben? Är det fel att använda en distraherande sak som boll, om det också ger honom stress?

Vattnadal
0

Både Raksha och Vidar kan göra utfall i kopplet mot främmande hundar, av osäkerhet.

Jag avleder, försöker jobba på kontakt och att de ska ha uppmärksamheten på mig. Med bara en av dem är det MYCKET lättare än när jag går med båda. Går jag med bara en, räcker det med att jobba på kontakten, ev stanna upp och köra med lite tricks/godis. Har jag båda samtidigt går jag av vägen/stigen en bit, om det behövs, kommenderar sitt och sen kör jag godissök.  

Har jag möjligheten att stanna, prata lite med folk som inte släpper fram sina hundar, så att situationen blir med avlsappnad, så kan vi ganska snabbt gå tillsamamns med främmande hundar oxå. Det blir ju lite mer av "kurs-känsla" då.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

#1 Det är inte alls fel att distrahera honom med boll i detta läget. Hellre det än ett dåligt hundmöte, där hundarna triggar varann. Ju färre hundmöten där hunden gör utfall desto bättre och desto lättare att bryta nästa gång ett utfall kommer.

Någon mer?

Liss
0

Ja, Ecko gör ju "utfall" mot hundar eftersom han är osäker. Han skulle kunna dra mera om han ville, men han drar liksom bara endel mot dem och ibland skäller han också.
Jag försöker med massa saker. Ibland "schar" jag honom bara för att lugna ner honom. Ibland säger jag tyst lungt och fint.. och så försöker jag bara gå förbi hunden som möter eller så stannar jag och försöker lugna honom som sagt.

Han har olika bra dagar, för ibland lyssnar han inte ens i vanliga fall när man säger att han ska komma (när han luktar på någe han inte ska) Men när de blir mörkt blir de ju såklart värre också. Jag har nog prövat i princip allt.. även tagit tag i honom och verkligen markerat att han gör fel.

Finns ju två exempel, nummer ett: Ecko och jag går ute när de är ljust, möter en rottis som ägaren har skit dålig koll på. Hon binder kopplet runt en stolpe för att hon inte ens kan hålla honom när han gör utfall. Ecko blir triggad och jag schar men fortsätter bara gå. Han lyssnar och fortsätter med mig fast drar lite bakåt då och då för att kolla läget.

Nummer två: Ecko och jag står och väntar på husse, de är mörkt ute. De kommer en schäfer bakom oss och mellan oss är de ett trä räcke som han bara hoppar över och drar med mig så jag slår knäna i räcket. Han skäller som en idiot och jag schar honom. Drar tillbaka honom och sätter honom ner.. försöker få honom att fokusera på mig, men han är alldeles för uppspelt! Schäfern går runt räcket och ut på andra sidan förbi oss igen. Jag tar tag i eckos nos för att han ska kolla på mig och han reagerar i att bita mig i läppen i förbifarten (inte alls hårt). Han lugna inte ner sig fören hunden var helt borta.

Så neh, jag ignorerar de inte.. men jag tycker jag försöker allt också utan att de håller i sig.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaraC
0

Eros gjorde det ofta förut, han var mycket osäker pga av att hundar flygit på honom. Jag distraherade honom med godis och kommandon, för att få honom att rikta uppmärksamheten emot mig istället för den mötande hunden. De gånger han blev helt blockerad satte jag mig ner framför honom och "tvingade" honom att titta på mig när jag sa åt honom att lugna sig.

Idag är det så mycket bättre. Nu hoppar han som en känguru i kopplet och försöker ta sig fram till den andra hunden, gnäller men skäller inte. Jobbar på att få honom att lägga av med det också, men han är inte osäker längre och det är jag glad för. Han bryr sig inte ens när andra hundar skäller och gör utfall mot honom. Vissa hundar bryr han sig inte om alls.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

zeretki
1

#3  Tack! Så tänker jag själv men ville gärna ha din åsikt om det. Glad

minja
0

Min vovve gör utfall mot andra hundar. Försöker avleda honom men han är totalt blockerad att man inte får någon som helst kontakt med honom. Försöker trycka in godis i munnen för att han skall fatta, men ha inte gett något resultat hitills. Så nu vänder jag bara och går åt andra hållet.

Han går ihop med systerns tik, och vi tränar för fullt med systerns hane och hitills kan dom gå promenader med ett mellanrum men inte alls så stort längre, och så kan dom åka bil ihop men då är min i sin bur och den andra i baksätet. Och nu till helgen har vi sovit i samma rum utan att min vovve reagerar eller stressar upp sig.Så det går sakta men säkert.

Men när dom träffas skall inte tiken vara med för båda är väldigt kära i henne, och vi kommer göra det på en neutral mark. Men jag fattar att han aldrig kommer tycka om alla hundar, men bara så att man kan börja åka ut och träna med andra hundar eller bara se dom kommer göra livet lättare.

Vet inte vad som har hänt i hans tidigare liv, då han hade dessa "vanor" när vi tog över honom (vi köpte honom från en hundförening). Så det är en gissningslek att komma fram till något.

Jag hörde på en förläsning att det tar upp til tre dygn för hundens puls att komma ner till mormalt. Så det gäller att man försöker att undvika det så mycket som möjligt.

Zebben
0

#7 Nja, pulsen tar inte 3 dagar, men stresshormonerna tar 2-3 dygn på sig.

Så man bör undvika att utsätta sin hund för stress varje dag, utan låta de få återhämta sig ordentligt.

lena1
0

kommer det aggresiva hundar i möten så spänner snodden upp sig och blir en riktigt stor collie, han kan även morra dovt då, men är jag bara avslappnad utan att för den skulle dra in honom i kopplet så struntar han i det bara vi har passerat….jag har avledit honom med godis då han var i slyngelåldern ;-).

Liss
0

Hur tycker du att jag sköter mig då Zebben? Gör ja något fel eller något mindre bra? Eller något som kanske funkar bättre, eftersom du precis håller på med sånt på din utbilning antar jag? eller nåt sånt iaf:P hehe

Zebben
0

Lis1 Jättesvårt att säga, då man måste se allt live för att kunna avgöra vad som är rätt el. fel. Kommer inte ihåg var Du bor?

Du skriver att han ska fokusera på Dig i möten. För en osäker hund är det viktigt att få titta. Så jag skulle rekommendera att Du ska låta honom titta på de andra hundarna, för att på så sätt själv kunna känna sig lite säker. Att vara väldigt rädd för något och inte få se/ha kontroll är väldigt stressigt för en hund.

Men han får inte agera framåt när han tittar. Du skriver att han bet Dig lite lätt i läppen. Det kallas frustrationaggression. Han klarar inte av att hantera situationen och vänder det mot det som är närmast, vilket i detta fall var Dig.

Fundera även på vilka dagar som han är bättre på. Något som är jättebra är att skriva dagbok under en längre tid. Där skriver Du upp vad Du gör med hunden. Hur mkt motion och aktivitet Du sysselsatt honom med. Vilka dagar detta skett och vilka dagar som han gjort utfall.

En hund som tex aktiveras jättemkt under helgen uppför sig kanske jättebra och gör inga utfall varken lörd, sönd eller måndag. Tisdagen börjar hunden visa lite sämre beteenden ngen för att på onsd, tors och fredag göra flera utfall per dag. Då kan man oftas misstänka att det beror på för lite aktivering i veckorna. Så skriv dagbok och gå tillbaka efter någon/några månader och se om Du hittar denna röda tråd.

Skriv gärna även om hur mkt hunden varit ensam, hur Du mår m.m

Liss
0

Okej, ja dagbok låter som en bra ide..
Jag brukar oftast låta honom ha koll när vi bara går förbi. Och då shar jag honom bara som sagt. Men den här gången (på kvällen) var han helt uppe i varv och då ville jag bara lugna honom. Men om jag hade låtit honom titta på schäfern ist, hur får jag honom lugn då då.. för han skällde sig alltså trött!? Att han bet mig i läppen förstod jag bara var frustration.. såg ju på honom hur han jaga upp sig själv. Så de gjorde mig inget, fick bara lite ont.

Jag bor i Norrköping.

Men som sagt, dagbok låter som en bra ide.. jag ska försöka mig på de. Är bara dålig på att minnas saker:P så får skriva fort som tusan..

trocadero
0

Min hund gör utfall mot schäfrar ibland, men det är nog mest för att han verkligen hatar en speciell schäfer som bor i närheten där vi bor, ser han den börjar dom göra utfall mot varandra. Han brukar också börja morra om han känner lukten av matten som är ute utan hund. Har faktiskt inte försökt träna bort det, vet inte riktigt hur jag ska göra då det verkar gälla en viss hund/hundras.

Casper
0

Jag har inte heller något bra verktyg så jag nonchalerar oftast mötet och går på som om inget händer. Han reagerar olika på olika hundar, vissa nonchar han och vissa blir han "vild" av. Han har andra saker också som han reagerar på, som bullriga maskiner, mopeder och sånt som låter högt. Gör samma där, nonchalerar, går undan lite om det finns möjlighet. Har ingen aning om hur jag ska bli av med beteendet och tänker att det är bättre att noncha än att göra helt fel… Han är en omplacering och jag har därför ingen aning om vad han varit med om förut. Cyklar med honom ungefär varannan dag för att han ska få utlopp för sin energi men vet inte om det gör någon nytta just för detta. Han mår dock jättebra för övrigt! Skrattande

kerstinjoh
0

Alfons bravurer är väl välkända på HiF, men oss tog han mad storm vid första utfallet.

Första utfallet skedde helt oprovocerat vid ett möte med en annan hund. Då hade vi inte haft Alfons så länge och maken blev helt tagen på "sängkanten".

Vi funderade ej speciellt på detta utfall, utan tog det som ett osäkerhetstecken från Alfons, som ej var van vid stadsmiljö och okända hundar. Vi trodde att han med tiden skulle bli säkrare i sin roll som stadshund.

Glada i hågen fortsatte vi våra vandringar och tiden gick. Men ibland dök de helt opovocerade utfallen upp. Cyklist eller gående. Med facit i hand har vi ej kunnat förstå hur han har gjort sin urskiljning vid utfallen.

Utfallen har ej föregåtts av någon oäkerhet från vår sida, eftersom vi har blivit helt överrumplade.

Men med tiden har det skapat en osäkerhet, framförallt hos mig. Alfons är stor och stark! Och den kombinationen har inte varit lyckad.

Nu jobbar vi med honom stenhårt, framför allt för att han ska bli av med den stress som han känner inför okända situationer. Lite uttröttningsmetod!

AnneN
0

Ett litet tips till er som har tagit hunden i lite högre ålder och fastnat lite på det där att ni inte vet vad hunden vart med om tidigare. Hundarna lever i nuet, vad som hände innan den kom till er spelar ingen större roll utan det är vad som händer här och nu som har betydelse.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AlltidDu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran hund gjorde utfall hela tiden när vi fick han. Han hängde sej i kopplet, morrade och skällde. Efter 4 dagar så insåg jag att vi var tvungen och få bort det, så vi tog kontakt med en privat tränare och sen gick vi en vanlig lydnadskurs med han.

Det har funkat kanon bra:). Nu gör han inte så längre, utan går lungt o fint bakom mej med löst koppel.

Från att ha varit en stressad hund som skulle avlivas så har han nu blivit en kanon hund!. Mkt tid och tålamod krävdes det, men jag ångrar inte en sekund att vi tog han!

Zebben
0

#16 Håller inte riktigt med här. Hundarna har en mängd olika saker i bagaget som de går och bär på. Självklart minns de vad som hänt tidigare. Annars skulle ju en hund som blivit attackerad av en schäfer inte vara rädda för schäfrar och inga andra raser i hundmöten. Och vi skulle heller inte ha några hundar som går runt med en massa rädslor för olika saker.

AnneN
0

Oj uttrykte mej kanske lite otydligt… det jag menade var att vi människor ofta hakar upp oss mer på tidigare händelser än vad hundarna gör. Jag menade inte att hundar inte minns å påverkas av det dom vart med om.

Men jag tror det är lättare för hunden att komma vidare om vi som har hunden går vidare och försöker lägga gamla händelser bakom och se några steg frammåt ist för bakåt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

#19 Absolut. Många hundägare hänger kvar i det tidigare beteendet och har svårt för att låta hunden få en chans att förändra sig. På så sätt hämmar ju ägaren sin hund att få utvecklas och gå vidare.

kerstinjoh
0

*funderar*  När det gäller Alfons såverkar han helt enkelt inte gilla stadslivet. Vi hade ej nuvarande problem när han var ny i familjen och när vi är i stugan så försvinner dessa beteenden omgående. Låg stresstolerans?

Zebben
0

#21 Kan mycket väl vara så. Stadslivet för en hund är otroligt intensivt och passar inte alla hundar. Sömn är ju otroligt viktigt för en hund och att bo i stan är svårt att få det helt ostört. Det är ofta liv och rörelse dygnet runt. Utan tillräckligt med sömn så får man en stessad hund.

Hallonbuske
0

Att hunden skulle gå omkring och tänka på händelser köper jag inte!

En hund lever som den lär. Har den ett invant beteende så gör den också denna handling vid dessa händelser.Ända tills man bryter dom och lär in nytt beteende vid samma händelser.

Människan har väldigt svårt att lägga händelser åt sidan och ta dagen som den kommer därför händer det ofta saker med oss och våra hundar.

Men jag måste fråga: Vad har du Zebben för utbildning inom hundar?

Zebben
0

Är det någon som skrivit att hundar går och tänker på olika händelser?

Det jag skrev var att många hundar går runt med en hel del bagage. Alltså en hel del erfarenheter som de varit med om. En hund som för 3:e gången blir attackerad och biten av en schäfer, kommer att reagera negativt nästa gång den ser schäfern. Den kommer inte gå runt och fundera på om den farliga schäfern kommer dyka upp, men när väl schäfern dyker upp, då kommer hunden få upp en negativ minnesbild och agera därefter.

Vad har min utbildning med denna tråd att göra? Är Du nyfiken så pm:a gärna.

KerstinP
0

Hallonbuske, nu får du sluta fräsa åt Zebben.                        För konversationen på ett vuxenplan istället. Vi är inte här på forumet för att hacka och märka ord hos varandra. Skärpning!

Hallonbuske
0

Nej inte direkt men jag tolkar en del svar så..

Jag vet inte om jag köper att en viss ras skulle bli sedd med onda ögon för en hund som attackeras av en viss ras. Jag hade en GD som blivit upprepade gånger attackerad av en svart labrador hane. Enligt säljaren så gick det inte att ha hunden i närheten av labradorer pga detta. Hunden reagerade kort efter köpet på svart hund av Rottweiler. Efter några gånger så började GD:n att göra kraftiga utfall mot alla svarta/mörka hundar tik,hane,valp spelade ingen roll.Så specifikt ras tror jag inte spelar så stor roll.

Hallonbuske
0

# 25  Jaha? Vem har nu skrivit att jag fräste åt Zebben??? Det var ett oriktat inlägg.

Vad är detta för forum? Man kan undra om vi är vuxna här? Skriver jag specifikt till någon så gör jag # före inläggs numret.Nu får ni väl ta och ge er..Släpp in friska tankar och kommentarer i erat sammansvetsade gäng!Ledsen

KerstinP
0

Hallonbuske. Jag är Sajtvärd om du undrar.

kerstinjoh
0

Sammansvetsat gäng? Vi försöker att vara vänner fastän vi har olika åsikter ibland  och det kan väl aldrig vara fel?Fundersam

Xiox
0

Alla är inte vuxna hallonbuske, jag är t.ex inte vuxen.

Hallonbuske
0

Ja Kerstin P  jag vet det.Men får man inte ifrågasätta för den sakens skull?

Zebben
0

Hallonbuske. Mitt tidigare inlägg var ett ex. Självklart kan även en hund som blivit attackerad av tex en svarrt labrador även börja gå igång på andra hundar som är tex svarta. Eller det kan även räcka med att den är lika stor som den hunden som den blivit attackerad av. Du förstår nog hur jag menar.

Hallonbuske
0

#32 Jo jag förstod. Tänkte bara att jag skulle skriva min erfarenhet av hund som gör utfall mot specifika hundarFlört

KerstinP
0

#31 Man får gärna ifrågasätta men gör det på ett trevligt sätt.

Hallonbuske
0

Alltså nu går tråden ifrån sitt  ämne,men Jag förstår inte hur ni (de som diskuterat min ton) kan tala om för någon hur den ska ifrågasätta. Alla har vi olika "toner" jag tillhör INTE dom som kan fjäska eller smyga kring ett ämne.Jag går direkt på ,pang,pang så att säg.Flört

Ska jag då behöva bli en helt annan människa för att en del kanske totalt missuppfattar tonläget? Jag är varken arg,retsam,ironisk,kränkande utan "normalt" ifrågasättande.Kanske läge för en tråd i hur man skriver för att inte uppfattas som provocerande?

Casper
0

Min hund bara avskyr en högställd JR i kvarteret, det låter som om han är redo att döda… Men en lågställd dito reagerar han inte på! Det är endast denna hund han beter sig så mot! Har funderingar på att föreslå att vi ska ta en promenad tillsammans (jag känner matte) så att hundarna får "ge sig" en gång för alla! Vissa hundar skäller han ut, andra gör han det inte med och jag vet inte på förhand hur mötet ska bli. Hur kan jag påverka min hund då, menar ni? Jag förutsätter att det är ett "bra" möte vem jag än möter och kan inte riktigt förstå hur jag kan förändra/hjälpa min hund i detta? (Vi, eller den vi möter, går alltid över gatan så att vi inte möts på samma trottoar.) Min andra hund som vandrar med på samma promenad är lika ko-lugn alltid…

Casper
0

Anne_N #16
Hur skulle detta "tips" hjälpa mig, anser du? Jag vet att det är så men i min verklighet är det inte till särskilt stor "hjälp" att veta detta! Jag tittar också på Cecar Millan… Flört

emelieA
0

Familjens hund gör inte utfall, men jag har varit dagmatte åt en hanhund som gjorde utfall, då nästan bara på andra hanar som stirrade på honom eller på annat sätt "utmanade" honom..

HAn var ganska stor och lite svår för mig att hålla, inte så att jag tappade honom men ja, ni förstår.

Han var mest osäker och "fladdrig" så vi övade mycket på små kontaktövningat som att han fick sitta och vänta vid dörren innan vi gick ut, när han og ögonkontakt med mig och jag sa "varsågod" fick han gå ut. Första gången tog denna övning säkert 10 min :P 

Sen när jag märkte att ha reagerade på en annan hund så satte jag honom, så fick han sitta medans den andra hunden passerade. Ibland sa jag "bra sitt, duktig sitt" under tiden. Jag höll kopplet rätt nära halsen så han inte kom så långt i utfallen, och jag blev starkare då..  SEn fick han sitta kvar tills han kändes lugn och tog kontakt med mig, då sa jag varsågod och så gick vi.

Jag vet inte om det var ett bra eller "rätt" sätt men det funkade och han blev mycket bättre rätt snabbt.

Jag tror att han mest var blyg och osäker och liksom bara inte visste vad han skulle göra vid möten..?

Rickomanen
0

Hej min hund ricko är jätte snäll han hoppar aldrig på mäniskor eller bilar men hundar o katter är han ganska agresiv… jag har alltid med mig en köttbit eller hundgodis.. jag gör så här jag rycker i kopplet och säger NEJ eller Shyyy   Med sträng röst och när han lungnat sig för han godiset eller köttbilden

Elna
0

Nagli brukar alltid resa ragg och typ huka sig och nästan kryper fram när hon ser andra hundar eftersom hon är ganska osäker. Om hon sen får hälsa på hunden blir allt bra, men jag försöker avleda så mkt som möjligt. Oftast tar jag fram en godis och kör lite fot eller liknande med en glad röst så hon ska koncenrera på mig, har använt mig av klicker också när hon tittar på mig, men har inte fortsatt med det..

Har också provat några gånger att sätta mig en liten bit in från vägen och låta Nagli titta på hunden som går förbi så hon har koll på vad den gör eftersom varje gång vi har gått förbi en hund så springer hon framåt och tittar bakåt så inte hunden ska komma bakifrån.

Vet knappt vilken metod av dessa två som funkar bäst eftersom vi nästan aldrig möter hundar så det går inte riktigt att träna på det..

Rommel
0

Hej på er o god fortsättning!

Satt och läste i tråden här och jag har erfarenhet av Borzoier som sades vara ilskna på svarta hundar. Jo, det stämde. Därför att jag var förberedd på att det skulle vara så. Och jag spände mig och väntade mig det värsta när jag såg en svart hund. I och med det blev hunden jag hade i kopplet också spänd. Jag gav den ingen chans att ändra på sig.

Tills en dag, när jag kom på hur jag själv betedde mig, jag gjorde tvärtom mot vad jag alltid gjort, istället för att dra åt mig kopplet, så släppte jag efter på det, dock var jag beredd på att agera utifall att…så att säga. Men hunden stod kvar, helt avslappnad och tittade på den svarta hunden som gick förbi. Jsg belönade med goids, när den andra passerat.

Efter det hade jag inge som helst problem. Jag har haft tre hundar med mig på promenader vi har mött hundar i alla färger och storlekar och alla mina har bara tittat på de förbipasserande. Därför att jag lungt släppt efter på kopplen och inte sagt något till dem.

Min teori är att om en hund gör utfall, så kan det ha hänt något sedan gammalt tillbaka, men hunden minns det inte på samma sätt som vi. Går inte omkring och tänker på att den ska anfalla ex.vis alla svarta hundar.

Det jag tror ligger bakom är ett inlärt beteende. Den har sett att den kan få en annan hund att försvinna om den gör ett utfall. Går att jämföra med Shaping, Din hund gör ett utfall, den andra försvinner, för att dens ägare går iväg med den, nästa gång likadant, det behövs inte så många sådana situationer för att få ett inlärt beteende.

Hm, blev det snurrigt, ber isf om ursäkt, har varit uppe ända till 4.30 o måste fortsätta hålla mig vaken, tills det är sovdags.

Elna
0

"Men hunden stod kvar, helt avslappnad och tittade på den svarta hunden som gick förbi. Jsg belönade med goids, när den andra passerat."

Betyder det då att du står stilla när du möter andra hundar eller fortsätter du gå? Tänkte att man kan prova det med Nagli annars! ^^ Inte för att jag brukar ta åt kopplet eller liknande, men men! ;)

Rommel
0

#42 Ja, i början, stod jag stilla och lät den främmande hunden passera. Nu har det gått ett år sedan jag ändrade på hundarnas beteende härhemma och nu passerar vi andra hundar. Vi går visserligen inte rakt på, eller ens på samma sida om vägen som den mötande hunden, vi tar en vid båge runt den. Och det har gått bra.

Möter vi en hund på en gångväg som är för smal för hundarna, så att de kommer för nära (de har precis som vi, en sfär runt sig, sk. revir) så går jag åt sidan och ställer mig med hundarna, så att de andra får passera istället, om inte de kliver åt sidan, för då passerar vi.

Elna
0

Okej! ;) Det ska jag prova närmsta dagarna! :)

Zebben
0

#39 Försök undvika att rycka till i kopplet och säga nej. Det gör ju situationen till en rätt obehaglig stund + att Du då redan är för sent ute. Varför inte belöna hunden innan den gjort fel? Alltså, så fort Din hund ser en annan hund, så var snabb med att säga Hej, va du var duktig, här får Du godis. På så sätt får Du en hund som förknippar andra hundar med att "hos-matte-får-jag-beröm-och-godis".

Gör Du så här, med rätt tajming, så får Du snart en hund som tar kontakt med Dig i varje hundmöte. Jättesmidigt.

Zebben
0

#40 Det låter som om Din hund tycker hundmöten är rätt jobbigt. Kanske det är bättre att låta henne slippa att gå fram och hälsa på främmande hundar. Så slipper hon känna sig så osäker.

I era möten skriver du att du oftast låter henne gå fot för att koncentrera sig på dig och inte den mötande hunden. Och ibland låter du henne sätta sig en bit bort för att låta den andra hunden gå förbi.

Av dessa två varianter så skulle jag rekommendera den sista. Men det beror lite på hur Du menar med att hon ska gå fot. Menar Du fot (=gå vid din sida med ögonkontakt) så skulle jag avråda från det. En osäker hund måste få titta på det den är rädd för. En osäker hund måste kunna få känna att den har lite koll på läget, om den överhuvudtaget ska kunna koppla av. En variant dukan göra är att hon ska gå vid din sida, men att det är full ok att hon tittar på den andra hunden.

Vad tror Du?

Elna
0

Hon hälsar aldrig på mötande hundar på promenader. Hon kan resa ragg sådär även på klubben mot hundar hon träffat innan. Vissa är mina träningskompisar och då får hon självklart hälsa på dem.

Asså med fot är det mer att jag distraherar henne med ngt, som ngn innan gjorde med en boll, bara att jag har en godis och gör ngt med den. Igår blev det en pinne som distraherade henne när en Jack Russel gjorde utfall.

Zebben
0

#41 Ja, visst är det konstigt. Jag känner en och annan hundägare som inte låter deras hundar hälsa/umgås med speciella raser, just för att deras uppfödare sagt att rasen inte går ihop med såna raser. Knäppt och konstigt!

En hund jag fick inte träffa franska bulldogar eller hundar med hår för ögonen, för just den rasen går inte ihop med såna hundar. Räcka ut tungan  Efter lite övertalning, s umgås nu den hunden med både frallor och lugg-hundar utan problem, som väntat. Glad

Zebben
0

#47 "Nagli brukar alltid resa ragg och typ huka sig och nästan kryper fram när hon ser andra hundar eftersom hon är ganska osäker. Om hon sen får hälsa på hunden blir allt bra, men jag försöker avleda så mkt som möjligt."

Ok, då missförstod jag det Du skrev ovan. Trodde hon fick hälsa på hundarna ni mötte.

Rommel
0

Eller helt enkelt använd en klicker, när hunden ser en annan hund, så säger du hundens namn, får uppmärksamheten och klickar och belönar. En enkel variant. Men kopplet ska även här vara slakt när hunden ser den andra. Annars förmedlar man fel budskap till sin hund.

Det finns så många knep att ta till. Bara att testa vad som passar just dig och din hund.

blackangel
0

Jag har ju ptoblem med min ena hund, han blir helt skvatt galen och vad jag än försöker med går det ej att bryta hans beteende. Fattar ej varför han beter sig på detta viset och nu börkjar ju kiara ta efter så det e ju absolut ej roligtLedsen

Elna
0

Joo, jag vet, den meningen lät lite fel. Skulle själv tro att hon fick hälsa på alla på promenaden om jag läste det! ^^

Zebben
0

#50 Fast där gäller det att man tar det i rätt ordning. Först måste man klicka så fort ens hund ser den mötande hunden. För det är ju den andra hunden som man vill att ens hund ska förstå att den får belöning för.

Vill man lära sig mer om Skvallerträning så kan man söka på google eller köpa Kontaktkontraktet/gå kurs av/för Eva Bodfält.

Rommel
0

Fast jag tycker ju att det är bättre isåfall att hunden inte ens ser åt den andra hunden när man gör det på det här sättet. Då måste man ju förståss ha kontroll på sig själv också, och inte titta bort mot den mötande hunden. Målet är att hund och förare ska ha kontakt inte hund och mötande hund.

Zebben
0

Ja, målet är att hund-förare ska ha kontakt. Men för att komma till målet måste man ju ha delmål på vägen.

Det är ju just det som är tanken när man klickar exakt i den sek som ens hund ser den mötande För att få sin belöning måste man vända upp mot matte = bort från den mötande. När hunden vet att en mötande hund betyder belöning, så kan man börja fördröja klicket. Slutmålet är alltså att man överhuvudtaget inte ens ska behöva kalla in sin hund, den ska söka upp mattes sida automatiskt för att få ut sin belöning.