Jobbat med klicker?

Jag har 2 inklickade hundar här hemma. Funderar på att klicka in Drífa oxå, för att kunna trötta ut skallen på henne vissa dagar.
Vidar gick fort att klicka in, han fattade snabbt. Raksha fick mer tid på sig, då det skedde på en kurs. Klickade och gav godis ur handen, klickade då de åt godis från golvet, klickade och gav godis när vi gick, klickade och kastade godis de fick fånga i luften. Körde 10-20 klick-godis, paus en kort stund, sen upprepade jag det ett par gånger. Så fort de reagerade på ett klick och förväntansfullt ittade upp, så fick de godis och var inklickade.
Nu tar jag in först Vidar i köket, och stänger in oss. Tar fram godisburken, visar hon klickern, och sen tar jag fram ett föremål. Började med musmattor. Lade den på golvet, väntade lugnt. Första ögonkastet mot den, gav klick/godis. Efter ett par gånger så testar Vidar nu alltid att slänga en framtass på allt han hittar när vi klickar. Han har lärt sig att ställa sig som en cirkuselefant med farmtassarna på en tunna.
Vi pillar en del med apportering oxå, men det går seeeegt med Vidar, som inte har den genen alls tror jag. Han tar gärna saken (varierar mellan olika saker) och kan tänka sig att kasta upp den i luften, lägga sig och tugga på den, och i extremt sällsynta fall kasta den till mig. Tips mottages tacksamt på hur jag ska få honom att bara hålla i den. Kan ju säga att det är helt tvärtom med min golden. Hon vill ta allt i munnen, eller peta med nosen på det. Tog längre tid att få henna att använda fötterna…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har klickat med Udda ett par gånger om dagen i tre dagar nu, hon har inte riktigt fattat galoppen än, men det kommer =)
Det svåra är att när hon väl har kommit på att jag har godis till henne är hon helt koncentrerad på det och jag är inte säker på att hon är medveten om att det klickar brevid henne…

kickanlilja….
jag diggar din jycke stenhårt! =)
älskar sånna typer av hundar, hon är jätte söt och fin! :)

Har också några inklickade hundar. Om hon "låser" sig vid godisen så testa att klicka henne när hon får godisen i munnen. Om Du ger henne godisen och klickar samtidigt som Du lämnar av den i munnen på henne. Har Du kört så eller klickar Du först och ger godis direkt efteråt?

Eller så klickar du för lite vad som hellst, då kommer du lättare få in free-shapingen. Så du inte klickar bara när hon är framför dig och är passiv. Har provat båda på mina hundar och den ena lärde sig snabbare troligen pga att jag klickade för saker han gjorde och inte när han va passiv.