Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1105 ggr
KickanLilja
0

Inhandlat kicker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, nu har jag köpt en klicker och ävade att klicka på bussen på vägen hem Oskyldig

Udda har inte fattat än att klick betyder godis, tränade med köttbullar förut, men hon verkar inte bry sig om klicket nämnvärt… Vet inte om hon ens kopplar ihop det ett endaste dugg..

Kom gärna med tips, idéer och synpunkter!

Udda, vet inte vad som är fram/bak upp/ner :P -->

Zebben
0

Sitt hemma i köket och klicka in henne. Det ska vara lugn och ro så att hon inte har annat att hålla koll på eller titta på samtidigt. Klicka, ge godis´, klicka ge godis gör så ca 10 ggr efter varann. Se till att hunden vekligen hinner tugga ur munnen innan man klickar igen.

Sen tar du en paus på 1 min innan Du kör klick-godis igen ca 10 ggr. Sen paus 1 min och så ytterligare 10 ggr. Avbryt inklickningen för några timmar. Sen kan Du testa igen. Klicka och se om hon reagerar.

KickanLilja
0

#1 Jobbar på det. Hon tycker i alla fall om godis och det är ju ett plus ;)

Zebben
0

#1 Ja, det är bra! Se till att hon verkligen förstår vad det handlar om. Det kan Du lätt kontrollera om Du klickar en gång när Du befinner dig i samma rum. Utan att hon är beredd på att Du ska klicka. reagerar hon och tittar upp/kommer till dig så har hon fattat. :-)

När Du klickar in, variera att kasta godiset på golvet och att ge det direkt från handen. Hon ska veta att klick betyder godis,men hon behöver inte veta varifrån eller hur godiset kommer fram.

KickanLilja
0

#3 Okey, tack för tipset :) Udda är en ständig följeslagare som alltid har koll på mig, det räcker att jag rör mig för att hon ska reagera, men ska försöka! Enda gången hon slapparna av är väl när hon sover, men då knns det elakt att störa…=)

Mischa
0

Låt henne även göra saker hon kan och vet att hon gör rätt för att koppla klicket till ett korrekt beteende.

≧◔◡◔≦

PumiTerror
0

Hej, jag håller inte riktigt med om att man ska "klick, godis, klick, godis" eller de beror på vad du vill göra med klickern, vissa har den som extraberöm, vissa till inkallning, vissa till att lättare hinna med att just DÅ blev de rätt, och vissa till "riktig" klickerträning".

Och för att uppnå "rikitg" klickerträning så tror jag det är svårare med att få hunden att shapa när man har kört "klick, godis, klick, godis- metoden"

Rekomenderar för att klicka på lita allt möjligt om du vill få den att börja shaapa i framtiden.