framförgående...
Är det någon som har bra tips på hur jag ska lära min hund framförgående? (apellklass)
Att lägga upp leksaker/godis högt fungerar inte då hon inte blir särskilt motiverad av det. Berömmer jag henne när hon går fram mot sakerna jag lagt upp vänder hon sig om och kommer tillbaks till mig.
Hon är ganska godisfixerad när vi tränar (hemma kan det gå bra att belöna med leksak också men säger jag "bra" så släpper hon dem för att få godis istället) så jag vill helst inte lägga godis på marken för då tror jag att hon kommer att börja söka efter det varje gång.
Har provat att sätta godis längst ut på gärdsgårdsstörar som jag bär med mig och "fäller fram" när jag kommenderar henne. Då går hon fram men spetsar sig nästan på dem när hon ska ta godisarna istället :)
En medhjälpare som står och lockar är antagligen det enklaste sättet att träna henne men då ska man ju ha tillgång till en sån också :(
Några tips?
Nya förslag?

Jag har kört med boll. Så på en vanlig promenad så har jag sagt framåt och så kastat iväg en boll framåt. När hon förstår att framåt = en boll kommer farande så tränar jag att bollen dröjer lite innan kast. sen utökar jag hela tiden så att hon går längre och längre innan bollen kommer.
Fortsätter samma träning fast med koppel. Har henne kopplad och säger framåt. Hunden går ut i full längd och när den gör det så kommer bollen farande och du släpper kopplet så hunden kan springa efter.
Sen när hunden kan detta så säger jag framåt till den kopplade hunden som går ut i full koppellängd. Sen utökar jag stegen där hon går i full längd innan jag skickar boll. Osv osv.
Ska testa det.
Hoppas det fungerar!! Tack för rådet :)

Prova att bara lägga ut en boll några meter framför?
Jag har också en hund som vänt sig om när jag berömt, men det har berott på hur jag låtit när jag berömt honom = jätteglatt och något högljutt. Jag fick då tipset att låta lugn och dra ut på ordet bra = braaa. Det fungerade på min vovve iallafall, testa!

Nackdelen med att lägga en boll på marken framför är att man får en hund som söker sig framåt men neråt. Under framförgåendet ska hunden gå framåt utan att nosa, vilket det lätt blir tendens till när man lägger saker på marken framför i träningen.
Kastar man boll över huvdet på det, blir blicken på hunden fram och upp.
Hej,
försök att ställa en matskål med godis eller dagens mat i noshöjd, peppa hunden på skålen och vänd därifrån ( så långt att det fortfarande finns ett sug kvar efter skålen), vänd om och börja framförandet - hunden kommer förmodligen att snabbt kasta sig ut, var därför noga med att få in kommandot före hunden startar, låt den gå hela vägen fram och beröm inte. inledningsvis behövs inte så mycket "ord". Snart fattar hon galoppen och kommer att kasta sig ut när du säger "före" (framåt), då är det dags att lägga till ett stannande- kommando "stanna" ett par meter innan skålen så att hon "suger" (hänger) framåt. Var snabb att berömma och släppa på henne, med tiden så ska hon kunna vänta en stund - till och med till dess du går fram och serverar henne skålen, var dock alltid noga med att hon suger framåt så hon inte börjar vända om (då har du för lite som hägrar därframme). Lägg därefter till en transport innan sändande kommando och snart kommer du att ha ett helt moment. maila gärna om du har frågor, och framför allt LYCKA TILL ///Katarina
Jag kör med riktningsbehållare och smala stigar.
**MVH Cerrolyn
bundit fast en handske på en pinne och tränat på det sättet

Varför berömma? Vänta med berömmet istället och säg "stanna" (eller vilket kommando du nu använder) Och beröm då hon stannat istället - Det räcker ju i början att hon bara lämnar din sida o går framåt ( och det fattar jag det som att hon gör ) Öka sen så att hon får gå lite längre och längre innan du stannar henne.
Bara en ide…

Targett! (mitt svar på allt hihi)
Först får du lära henne tergett på ex, en musmatta/ngn sorts platta. De vet du hur man lär in eller?
sen lägger du targetten när hon kan den en bit ifrån när hon är lös och ger komandor du vill ha, sen när hon fattar kan du prova med ett koppel :)