Försvarsmakten får ta din hund?
Någon skickade mig denna länken:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-far-ta-din-hund-vid-hojd-beredskap.ad2faefd-53e0-4e6e-9804-54f21bb80d48
Kan tyvärr inte läsa den eftersom den är låst till de som prenumererar. Någon som kan läsa den? Vad är era tankar?
Jag vet att de får ta ens bil bland annat men hundar visste jag då inte.
- Redigerat 2024-02-03 09:35 av Draken
Verkar bara gälla hundar som är utbildade patrullhundar och liknande
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76ejnK/det-har-ar-din-plikt-i-krig-och-kris
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Ja, så måste det vara. Vad ska de med alla vavvor och dvärgpudlar till? Antar att de inte gör fältransoner av dem. 😉
Jag tänker främst oss med hundar av arbetande raser.
Tur att mina saknar några hjärnceller då xD
#2: Annars kan de ju vara bra distraktioner och för att försöka fälla folk 🙈
Ja, om man skickar en liten skitglad bichon mot fienden kan det nog ha viss effekt. 😂
Aggo chihuahuor är skitläskiga! De är så små, så det känns som det vore svårt att få ett bra grepp på dem innan de strimlat armarna och slitit upp pulsådrorna. Som en jäkla pingpongboll med tänder! 😂
#0: Det där gäller bara hundar som genomgått en träning/utbildning till tex patrullhund och som blivit godkänd.
Vilket jag tycker ändå låter fel..Att dom ska kunna ta en hund från oss ägare bara för att den hunden klarat av en utbildning..
Hunden kanske inte ens fungerar med någon annan än sin ägare för det första.
Såna hundar som försvarsmakten vill ha brukar vara väldigt "ägar-fixerade" och bara lyssna på sin matte eller husse.
Sen finns det väl som vanligt undantag..som alltid..🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Ja det ni skriver om chihuahuor är ju sant, dom kan vara läskiga 😂
Den enda främmande hund jag har blivit biten av är av en Chihuahua på stan.
Och Dom enda hundarna som har bitit mina stora hundar i benen är chihuahuor..och ngr andra småhundar.
Men mina hundar gjorde ingenting tillbaka förutom att skälla på dom..och då var dom inte så kaxiga längre, utan flydde därifrån..
Det var iofs chihuahuor som blev burna i famnen eller i en väska när vi bodde på östermalm..Så jag anklagar verkligen inte hundarna..Utan ägarna som tillät att deras hundar (även om dom är små) springa fram till min hund och bita honom.
Å andra sidan så har mina belgare haft chihuahuor som bästa kompisar i flera år..som dom ofta leker med.
Så det finns nog 2 sidor av allt möjligt..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
I ursprungsinläggets länk står det att "Det är inte så att vi går ut och tar en Tax på gatan". Det gäller såklart att det är hundar som är utbildade och kan tillföra något i en situation.
Vad man brukar glömma är också att vi i Sverige har totalförsvarplikt. Det innebär INTE att alla i vioss ålder eller kön kommer skickas till fronten med vapen och aktivt vara soldater. Det kommer behövs alla möjliga samhällsstöttande personer för att hålla uppe att samhället kommer fungera så bra det går. Beroende på typ av krig kommer alltså de flesta behålla sina arbeten eller placeras med arbetsuppgifter som är "normala". (DVS inte som soldater eller aktivt "krigande")
Med andra ord kommer utbildade hundar kanske inte ens tas från ägaren, utan ägaren sätts på en placering som hunden är utbildad till som är av nytta i kristider.
- Redigerat 2024-02-03 09:34 av Zadeira
Ingen risk att de tar mina då i varje fall 😁Tror inte de har så stor nytta av små bjäbbråttor 😝
#11 Vi har ju en schappe som daghund, och jag kan säga att honom hade de inte heller haft mycket nytta av. Han är konstigt nog bombsäker (ursäkta skämtet) och varken skott, fyrverkerier eller andra höga ljud bekommer honom det minsta. Men han är rädd för sin egen skugga och senaste igår fick han att utbrott på en cykel som stod felparkerad. Han får också temper tantrums om man inte går och lägger sig kl 21.00 med honom.
#12: 🤣 Låter som de inte har så mycket nytta av honom heller 😝
Mina hade nog försökt apportera granater, jagat stridsdrönare och lekt dragkamp med gevärer då de antagligen trott att de är gigantiska pinnar. "Bruks"hundar med kapacitet men saknar den formella träningen och mentaliteten som krävs för att uppfylla någon form av tjänstehundsroll ;) Tyvärr har de nog några skruvar lösa i huvudet men det har jag också, det är nog därför vi passar så bra ihop.
- Redigerat 2024-02-03 14:52 av hjelp
Såvitt jag förstår det är utbildning till patrullhund frivillig.
Att utbilda en patrullhund är något för dig som vill göra en frivillig insats med hund i Försvarsmakten.
https://brukshundklubben.se/tjanstehund/patrullhund/
Här står lite mer om vad som gäller i krig:
Vid till exempel krig har staten rätt att förfoga över andras egendom, som bilar och hundar. Den som fått sin bil uttagen får ett uttagsbesked från Försvarsmakten och de hundar som kommer i fråga har genomgått utbildning och godkänts som till exempel patrullhund.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76ejnK/det-har-ar-din-plikt-i-krig-och-kris
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#15: Intressant!
"Krav på hunden
- Hunden ska vara skottfast.
- Hunden ska ha en faktiskt mankhöjd på minst 40 cm och högst max 65 cm.
- Hunden ska vid behörighetsprovet vara minst 18 månader och inte ha fyllt 5 år.
- Hunden ska ha lämpligt hårlag, vilket innebär underull och täckhår.
- Hunden ska vara ID-märkt.
- Hunden ska vara vaccinerad enligt gällande SKK bestämmelser.
En blandrashund ska ha en tävlingslicens (för behörighetsprovet, behövs inte för att gå kursen). - Hunden ska vara röntgad avseende armbågsleder och höftleder. Godkänd status för höftled (HD) är grad A, B och C och för armbågslederna (AD) grad UA samt 1. För graderna D och E avseende höftleder och 2 och 3 avseende armbågsleder krävs en separat tjänstbarhetsbedömning av SBK anlitad veterinär där det ska framgå att hunden är lämplig för tjänst som patrullhund trots defekter när det gäller HD och/eller AD. Läs mer om hur tjänstbarhetsbedömning går till längre ner på sidan."
Vänta… jag är ganska säker på att min schäfer är 67. Då är han diskvalificerad höjdmässigt antar jag, det trodde jag inte gjorde sådan stor skillnad. Intressant att det är en satt gräns på maxhöjden, inte konstigt med en minimumhöjd med en maximumhöjd var något nytt!
Men ja, han har nog inte riktigt mentaliteten heller för att faktiskt klara tjänstehundsroller. Bara intressant att veta :) Den andra hunden blev direkt diskvalificerad pga ålder.
- Redigerat 2024-02-03 15:57 av hjelp
#16: Maxhöjden kanske är för att de skall kunnna ta sig in i trånga/låga utrymmen ? Det är vad jag misstänker i vare fall.
Det där att hundarna ska vara utbildade, t.ex. till patrullhundar. Om man går en sån utbildning med sin hund borde man väl informeras om att hunden kan bli krigsplacerad. Så det borde inte komma som nån överraskning, tänker jag.
#17: Tänker att det också kan bero på begränsad utfodring 😅 en större hund kräver mer ransoner under ett krig där tillgångarna kan bli begränsade
#19: Kan 2cm i manken verkligen göra sådan stor skillnad, tro?
#17: Det låter troligt. Större hundar, i min erfarenhet, har också lite sämre motorik. Så kombinationen där kanske är en faktor.
#20 Som med allt måste gränsen dras vid något. Hur mycket kan 2 km/h göra vid en fortkörning tex? Nånstans dras gränsen för att det ska finnas en rättvis bedömning.
#22: Jo förstås ska ju en gräns finnas. Man hade kunnat säga att storlekarna för en patrullhund ska ligga mellan ca. 40-65cm, då hade även hundar på 39cm, 38cm och kanske 66, 67 osv kunnat inkluderats om de visade sig vara bra kandidater. Nu bryr jag mig inte egentligen, det är väl mest om man hittat extremt bra individer som saknar någon centimeter.
De flesta poliser brukar inte bry sig om man kör 2-3km/h för snabbt, även om bilkörning inte riktigt är jämförelsebart då det handlar om säkerhet.
Men jag förstår ditt resonemang och har inget problem med det, detta var bara mina tankar.
- Redigerat 2024-02-04 21:45 av hjelp
Fick höra på prova på tillfället att det främst handlade om burstorlek. Att det finns regler och minimimått beroende på hundens mankhöjd. Men att det är möjligt att få dispens om det rör sig om några cm.
#24: Det låter faktiskt rimligt :)
#24: Det tycker jag också låter väldigt vettigt. Eftersom dessa hundar tillbringar en stor del av sin dag (när de är i tjänst) i bur.
Vad jag vet är det också lite relaterat till att de ska kunna gå att lyfta, kånka lite på osv på ett rimligt vis. Då bör de inte vara hur stora som helst.
#27: var har du hört något sådant?
#28: Snackade med nån som var intresserad av att utbilda sin (bjässe till) malle till tjänst. Ter sig ju rätt logiskt också, för räddningshundar tex så måste folk (och inte bara ägaren) kunna lyfta hunden. Plus att en alltför stor hund har svårare att ta sig fram i bråte, till slut omöjligt.
- Redigerat 2024-10-25 12:03 av Hornslandet
#29: Allt du skriver verkar ju bara vara rena gissningar!?
Större hundar har ju t.om lättare att ta sig fram bland bråten än små hundar, om du inte visste det så vet du det nu åtm!
Du har lärt dig nåt nytt.
Sen är inte en Malle så tung att inte en normal vuxen människa kan lyfta dom.
Jag relativt liten och inte spec stark, men nog har jag kunnat lyfta alla våra Belgare vi har haft..
Så kanske, kanske din bekanta med den stora mallen inte hade ork att träna eller inte hade kunskap för hur man ska träna en malle och därför skylde på hunden storlek..
Var det en malle personen hade så var den inte för tung för något jobb.
Varför tror du polisen använder malle och tex Schäfern som väger ÄNNU mer..Hur funkar det då.
Schäfern är ju minst 10-15kg tyngre än en malle?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-10-25 21:02 av Heddiz
#29: nej, ingen behöver kunna lyfta en räddningshund. Inget du påstår är logiskt eller har någon verklighetsförankring så frågan är varför du skriver det?
Hemul får en varning för sin senaste kommentare. Tänk dig för innan du far med osanning.
Å hjälp! 😱
#31: Ingen måste kunna lyfta en räddningshund? Jo, man ska kunna lyfta en räddningshund och det finns en rad olika situationer och miljöer där det kan behövas.
Det är ju ett moment i certprov för räddningshundar tom (SBK). Och står här i reglerna tex under vad som är omedelbart diskvalificerande:
- Redigerat 2024-10-28 09:20 av Hornslandet
#30:
Varför tänker du att allt jag skriver är "rena gissningar" ?
Läs tex reglerna för certprov räddningshund hos SBK:
https://brukshundklubben.se/media/ux5jt3y1/sbk-regler-certifikatprov-r%C3%A4ddningshund-fr-o-m-230701.pdf
Jag har tränat räddningssök tillsammans med allt från jack russells till schäfer, malle, terv, aussie, retrievers. Är absolut ingen expert med 35 års erfarenhet av det men det är också fel att inbilla sig att jag inte har varit med om någonting alls.
För nån månad sen tränade jag med en ung, STOR mallehane som är alla gånger så stor som en normal schäferhane. Är han normal? Nej. Kan mallar vara riktigt stora? Ja. Är schäfrar oftast tyngre? Ja.
Självklart kan väl alla normalt byggda, tillräckligt tränade, vuxna människor lyfta 30-40 kg, rätt upp och ner. Men nånstans kan det ju vara smart att sätta en gräns om man ska bestämma en standard att följa. Att lyfta 25kg tex rakt upp och ner är ganska enkelt. Men vi kan nog alla tänka oss situationer där det skulle bli mycket jobbigare att lyfta samma vikt, särskilt om man måste röra sig en bit på obekvämt vis. Eller inte lyfta rakt upp.. ja, ni fattar säkert.
Dina teorier om mina bekanta är nog så långt från sanningen som bara finns.. Har nog aldrig träffat folk med mer "ork att träna" än dem, personligen hade jag inte orkat med hälften av vad de gör. De skyller verkligen ingenting på hunden, om något är de bara lite oroliga för vad andra instanser och grupper ska säga om storleken. Själva lyfter de upp hunden på axlarna om så krävs.
Ingen har heller aldrig sagt att både schäfer och malle inte används av polis, FM, som räddningshundar.. tvärtom är de ju väldigt vanliga. Det var ett exempel på en stor individ som kanske, kanske går över gränsen. Det är rimligt att sätta en gräns någonstans. Personligen tycker jag väl att man sen bör göra undantag för riktigt duktiga individer (tex som jag även tycker man bör göra för duktiga hundar med HD som ändå kan och vill jobba). Men regler har ju en tendens att bli lite rigida, det är "lättare så" liksom…
"större hundar har ju t.om lättare att ta sig fram bland bråten än små hundar, om du inte visste det så vet du det nu åtm!"
Nja. Nu beror det förstås väldigt mycket på individen och vad vi menar med "större" och "mindre" i sammanhanget. Optimalt vad jag har sett, om vi ska generalisera, är en labbe/liten malle på kanske 20-25kg plus/minus några kg. Stora nog att ta sig fram i allt, stora och atletiska nog att hoppa upp/ner/över allt man kan föreställa sig, klättra osv.. men ingen "extra onödig storlek" utöver det som bara ger tyngd så att säga.
Kan en duktig schäfer på 40kg klara av exakt samma saker? Absolut! Men den extra vikten ser jag inte hur den skulle tillföra någonting positivt i sig, så förstår du säkert hur jag menar.
#37: Ja för att du inte verkar veta vad du pratar om ens så klart!
Fast ditt första inlägg lät ju inte riktigt lika illa som ditt andra inlägg/alltså detta inlägg..
Nej en renrasig malle kan inte väga för mycket för att få "jobb" som räddningshund. Då kan det ju inte vara en renrasig malle ni har!
En schäfer väger ju alltid mer än en malle..
Och schäfrar (som ett ex) nekas ju inte som räddningshundar för att dom väger mer än mallar inte..
Om det du påstår skulle ha någon sanning i sig att deras malle skulle "gå över gränsen" så skulle dom ju aldrig använda tex schäfrar som väger minst 10 kg mer än en malle..
Hur förklarar du det då!?
Det kan ju inte stämma! Schäfrar används till allt möjligt och även räddning.
Så hur kunde din bekants malle väga mer än en stor schäfer!?
Det är inte ens möjligt, om nu inte hunden är en blandras!
Jag har haft brukshundar i över 50 år, men man blir aldrig helt fulllärd har jag märkt och försöker ha ett öppet sinne, men när det pratas ren bullshit som att en malle skulle väga mer än en schäfer så är det svårt att ta in.🤔-
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#38: Oj, vilken konstig ton du har. Du felrepresenterar ju allt jag skriver i mina inlägg, så jag inser att detta inte kommer gå någonvart. Att skriva vidare här är slöseri med min tid.
- Redigerat 2024-10-29 07:44 av Hornslandet