Hjälp att välja rätt ras!
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp och råd i att välja rätt hundras för mig och mitt liv. Jag har tre hundraser som jag har tänkt på främst men kan väl börja med att beskriva mitt liv och sen de tilltänkta raserna så får ni gärna säga vad ni tycker.
Jag är singelhushåll och bor i en större tvåa i en förort till Stockholm. Närhet till skog, öppna fält och stränder så det är inte en helt urban miljö. Men jag tycker naturligtvis också om att vara inne i stan och en hund som klarar av lite folk och ljud är mycket viktigt.
Jag älskar att vara ute och är ute och rör mig (promenerar, springer, cyklar etc.) ca. 1,5-2 timmar per dag, gärna mer på helgen. Jag jobbar för det mesta hemifrån så kan spendera mycket tid med hunden. Jag tycker också mycket om att aktivera mig och lära mig nya saker så ser fram emot att köra lydnadsträning, agility och spåra med vovven. Alltså en aktiv men inte galet aktiv hund känns idealt!
Jag har också ett socialt liv och vill att min hund ska trivas i andras sällskap än mitt, den får inte vara helt "fastklistrad" vid mig så att säga.
De raserna jag hade tänkt var: engelsk cocker spaniel, mellanpudel eller borderterrier.
Cockern: Verkar vara både social och aktiv vilket är bra. Dock lite orolig över vanliga hälsoproblem runt mun och öron. Inget problem med pälsvård, det tycker jag bara är trevlig, och stort plus att den är så mjuk och gosig! Men jag är lite orolig över att den kan ha svår separationsångest och eventuellt bli väldigt "velcro" som man brukar säga på engelska.
Mellanpudel: Känns ju som den ideeala rasen - glad, aktiv, lättränad och social. Även här är pälsvården inget problem. Min enda invändning här är att jag tycker att de inte verkar ha så mycket personlighet? Jag gillar en hund med egen vilja som kan vara lite busig och envis.
Border terriern: Älskar denna lilla hund, verkar glad, aktiv och lättränad. Tycker om att den kan underhålla sig själv lite bättre än de andra två hundarna. Här är jag dock rätt orolig för epelepsi vilket inte verkar vara helt ovanligt i rasen tyvärr.
Otroligt tacksam för hjälp! har jag tänkt rätt med mina raser eller är jag helt ute och cyklar?
Pudlar har mer personlighet än vad du tror 😂
Grannen har en standard Pudel och han har en hel del idéer 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Ok, bra att veta! Ska säga att grannen på landstället har en liten dvär- eller toypudel och den är helvild men tänkte att hon kanske var mer av ett unikum :P
Vår mellanpudel har en gigantisk personlighet (på gott och ont 😂).
Nu är väl mycket av de saker du beskriver inte helt rasberoende utan väldigt individberoende skulle jag säga (och till viss del träning).
Som våran mellanpudel skulle inte passa din livsstil men flera av hennes syskon (och säkerligen de flesta mellanpudlar) skulle inte ha några problem med den så våran är lite av ett undantag skulle jag säga.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: Hon ogillar promenader (speciellt om inte "hela flocken" är med men även då kan hon hellre vilja gå hem eller vilja sitta i famnen istället 😂). Ogillar stadsmiljö, föredrar att sitta i soffan och gosa hela dagarna (ärvt gosigheten från sin pappa) var dock värre innan kastreringen med dem sakerna. Hon var väldigt sen i sin utveckling (och hade nog egentligen mått bra av att stanna hos uppfödaren iaf en vecka till, men är ju lätt att vara efterklok) så var väldigt svårtränad i början.
Speciellt ena brorsan däremot älskade att vara med ut på äventyr i alla möjliga miljöer och gick massa kurser och träning långt innan vår ens fatta vad träning var (stor skillnad mot vår tidigare labbe som var lättränad redan från början bortsett från att hon inte hade någon uthållighet alls för det).
#5: Aha ok då hänger jag med, vilken knepig typ! Men var det något ni märkte av redan när ni fick henne från uppfödaren eller visade det sig efter ett tag?
#6: Att hon inte var mottaglig för träning märkte vi redan första veckan och att hon inte var så road av att utforska ute märktes rätt tydligt också.
Nu var det ju uppfödaren som valde henne åt oss utefter det vi var ute efter (alltså en sällskapshund som gillade att kela, även om vi väl hoppats på någon som velat gå lite mer promenader också :P) så hade vi sökt en för mer aktiviteter så är det ju möjligt hon helt enkelt valt en annan valp åt oss.
Hon var ju minst i kullen och såg ut som en sockersöt prinsessa (vilket ingen av de andra gjorde) så gissar hon helt enkelt varit lite "efter" under hela uppväxten.
Sen kan det ju säkerligen varit att vi "spätt på" vissa av beteendena med hur vi hanterat situationer och gjord (hon har ju främst bott hos mina föräldrar eftersom jag inte bor hemma längre och de har fått sköta det mesta själv till skillnad från vår tidigare hund, labbe, där det främst var jag men även brorsan som skötte den mesta träningen. Som med allt så kan man ju alltid vara efterklok och tänkt att om vi gjort annorlunda i vissa situationer hade saker kanske varit annorlunda eller inte (tror hon oavsett vad vi gjort velat ha med alla ut på promenaderna).
Vår labbe vi hade var ju inte speciellt rastypisk hon heller 😂 så man kan ju fråga sig, är det vi som bara råkat få individer som inte riktigt följt mallen eller är det vi som skapat det (eller en kombo). Kan ju säga att vi själva inte valt någon av våra på egen hand utan fått dem "tilldelade".
Men tror ju att en bra uppfödare med lång erfarenhet nog kan ha ett bra hum om hur valparna kan bli.
Border terrier, Dvärg- eller Mellan schnauzer eller Jack Russel tror jag skulle passa dig och din livstil!
#7: Ah ok förstår, hon låter ju väldigt mysig ändå :) Tack för bra svar!
#8: Tack för bra input!
Det finns många olika raser som skulle kunna passa dig förutom dom 3 du redan skrivit om..
Är det din första hund? Eller din första egna hund kanske?
Sen om du redan har fastnat för dom raserna och redan vet att du ändå kommer välja någon utav dom så är det kanske onödigt att skriva vilka andra raser som skulle kunna passa kanske..🤔😉
Jag menar absolut inte att dom raser du räknar upp inte skulle kunna passa din livstil så som du har beskrivit den..Dom passar bra. Jag menar bara att det kan finnas andra raser som skulle kunna passa dig och din livstil ÄNNU bättre bara.
För det första så är du redan jätteaktiv själv..Du kanske inte tycker det, men det är du ju 1.5-2 tim om dagen..ÄR att vara jätteaktiv.
Plus att du vill träna o aktivera hunden i annat som lydnad, agility spår, osv.
Du påminner om mig själv ínnan jag skaffade min första egna hund…haha
Det finns ju tex brukshundar eller vallhundar som inte är lika galna eller aktiva som tex Belgare som jag själv har.. Det skulle kanske inte passa dig just nu, men (kanske senare, ett steg i taget 😂)
Men beroende på HUR aktiv du vill vara med hunden så finns det andra raser än dom du räknade upp som skulle kunna passa dig bättre..
Det beror ju på dig givetvis vad du är intresserad av..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Om jag skulle rekommendera någon av de du har räknat upp, och med din egen aktivitetsnivå, så skulle jag säga borderterriern. Enligt min erfarenehet och vad jag själv har sett så är både Pudel och Cocker lite för mycket "soffpotatisar" för dina önskemål😊
#11: Åh beageln är min drömhund! Men jag tror jag vill vänta tills jag har lite mer erfarenhet innan det blir en sån :) Tar dock gärna emot tips om andra raser, du nämnde bruks- och vallhundar, har du någon specifik sort i åtanke? Jag atr gärna en liten eller mellanstor hund då jag bor i lägenhet.
#12: Ok, tack för input!
#12: Vår Pudel är garanterat soffpotatis 😂 (även om hon kan vara väldigt aktiv också) men tror mycket beror på vilka linjer man väljer, många av hundarna från Miras uppfödare ligger på topp inom tex agility (och hennes brorsa var ute på långa vandringar med tältövernattningar). Två andra jag vet om är också otroligt aktiva (en stor och en dvärg) och håller på med agility och är ute på löprundor med husse. De är väl såpass anpassningsbara att de ofta blir lite vad man gör dem till.
Den cockern jag känner är, precis som Mira, en "hemmasittare" som inte alltid är så förtjust i promenader han heller 😂
Har ju ingen direkt erfarenhet av specifika terriers (mer än att jag masserade flera borderterrier när jag gick massagekurs för hund för många år sedan) men över lag brukar väl terriers vara energiska med mycket go i sig.
Till TS: lycka till! Oavsett vad för ras det blir i slutänden är ju ett tips att leta efter en uppfödare som har hundar/avkommor som presterar lite i de grenar du är intresserad av (så det inte blir någon som främst fokuserar på utställning).
#13: Ja en vallhund jag direkt tänkte på efter jag hade läst dina kriterier är Shetland sheepdog. "Sheltie" som passar in på allt du vill göra..
Om det så är att bara gå promenader eller träna så hänger dom med på allt och tycker det är jättekul..Dom vill bara vara med sin ägare typ..Vad än ägaren hittar på. Även om dom också gillar andra människor och djur…Ok dom kanske inte skulle passa som enbart soff/goshundar, men det ville du väl inte ha heller.
Jag växte upp med sheltie`s så det är väl därför jag gillar dom så mycket 😂, men det är en väldigt trevlig hundras..I en lagom förpackning..
Sen finns ju tex Collie bland brukshundarna eller Bearded Collie bland vallhundarna som inte är "galet" aktiv som resten av brukshundarna..som tex Belgare.
Jag har haft både Sheltie, Belgare, Schäfer, Collie, Bearded Collie och B.picard..
Och dom mest aktiva har varit mina Belgare, men det beror också på vilken kennel man köper sin brukshund ifrån..
Mina belgare är från sk "brukslinjer" och dom är oftast jätteaktiva, men så finns det brukshundar från sk utställningslinjer som brukar vara mycket lugnare..
Som sagt det beror ju mycket eller mest på hur du vill att hunden ska vara..och vad du vill göra med hunden..
Vill du ha en aktiv hund som hänger med på allt no matter what, eller vill du ha en hund som hellre tar det lugnt och som kanske inte vill följa med dig när du vill vara aktiv..
Om du redan gillar att vara aktiv och vill träna med hunden så kanske du vill tävla med hunden i agility eller något annat så småningom..Och då är det ju bra att du har en aktivare typ av hund..
Skaffar du en mindre aktiv hund så kan du kanske få flera begränsningar för vad den hunden kanske orkar eller snarare vill göra när det gäller aktiviteter.
Skaffar du en mer aktiv ras (som inte beh vara galet aktiv) så brukar dom raserna både uppskatta alla aktivteter - vad du än vill hitta på- plus att dom också kan ta det lugnt och vara gosiga i soffan typ..🤔😊
Vad du än väljer för hundras så är uppfödaren och föräldradjuren viktigast, hur mamman beter sig..Vad uppfödaren har fokuserat på gällande sin uppfödning..
Är det bara utseende som uppfödaren fokuserar på så skulle jag leta vidare..
Vad jag tycker iaf är att en uppfödare ska främst ha mål att få mentalt stabila hundar först o främst, sen om dom också bryr sig om utseende till det är väl ok..Men inte bara utseende..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Kanske några dagar sen, men jag tror att wachtelhund skulle passa in med dig. De har inte separationsångest (de flesta) och gillar att spåra och vara aktiva. Väldigt sociala och älskar nästan alla de träffar (iallafall min då), funkar bra i stadsmiljö och älskar att träna. Väldigt matglada och gör vadsomhelst för en liten godisbit.