Schapendoes päls
Hej
Ifall Kelpie känns som fel ras så har jag schapendoes som mitt andra val av ras. Kommer nog vilja försöka se om jag trivs med längden på pälsen som ibland på bild känns överdrivet lång över hela hunden men annars tänkte jag om det hade varit okej att klippa ner till maxlängden på en klippmaskin.
Det verkar som det är en fin ras och trevlig ras och som nog skulle passa mina kriterier utöver att pälsen kanske är lite lång då. Eller får man elaka kommentarer ifall man klipper ner den? Har någon av er klippt ner eran schappe?
Finns det någon uppfödare som avlar på mindre pälsade schappar?
- Redigerat 2024-01-25 23:56 av Lois89
Ska du inte ställa ut kan du raka en schappe. Risken finns att pälskvaliten förändras dock, och hunden kan få svårare att reglera värmen på sommaren och kylan på vintern. Det kan därför vara bra att fundera på varför du skulle raka ner den. Schappar har ju fördelen att trots sin långa päls fäller de knappt alls.
Här är min daghund Morris (schappe) nerrakad.
Schappens päls påminner väldigt mycket om ursprungsbeardisens päls. Den är ganska lätthanterlig, men så klart kan den tova om den inte sköts. Men som Zadeira skriver, skall du inte ställa ut den, så kan du klippa ner den.
Visst kan du få idiotkommentarer av vissa, men det är bara att ignorera. Jag har haft nerklippta beardisar när de inte ställs längre och visst har jag fått några sura kommentarer, särskilt när jag har klippt ner champions, men det är mest från "rasfanatiker" de allra flesta brukar oftast inte bry sig.
Här har du lite bra info om Schappen.
Måste man raka då? Kan man inte bara klippa så pälsen blir lagom lång? Då borde den väl fortfarande isolera.
#4: man kan klippa pälsen lagom lång om man önskar det. Jag har rakat ner mina beardisar helt, men "showbeardisen" som jag har haft på senare år har en helt annan pälsstruktur än ursprungsbeardisen.

"Show-beardis"

"Ursprungsbeardisen"
(Båda hundarna är hundar jag själv har haft)
5# Ser lite skillnad men inte så mycket. Kan du förklara olikheterna?
Vet du om någon uppfödare avlar på mindre pälsade individer?
- Redigerat 2024-01-29 15:20 av Lois89
#6 Så som jag upplevt på daghunden som är schappe tycker jag hans päls är mycket mjukare nu när den växt ut efter att ha varit rakad. Den trasslar lätt, suger upp mycket fukt och stöter inte bort skit ute på samma sätt. Hans halvsyster som ställs ut har aldrig rakats och hennes päls är lite mer tålig, den är lite strävare, trasslar inte lika enkelt, suger inte upp fukt och skit på samma vis. Dessutom torkar hennes päls fortare.
Jag tycker mig se samma pälsskillnader i bilden i #5 som de jag beskrev här. Den övre bilden ser ut som att pälsen är lite "flygig" medan den undre pälsen ser lite mer "sträv" ut.
#6: "Ursprungsbeardisen" har en pälsstruktur som består av två lager. Underullen som isolerar både mot värme och kyla, och täckpälsen som är ganska kort och sträv med tjocka hårstrån. Täckpälsen är både vatten och smutsavstötande. Ansiktsbehåringen består av korta "stubbiga" strån som skyddar både mun och ögon från smuts och annan yttre påverkan.

Kazzandy da Mia Cuccia
"Showbeardisen" har en mycket lång och mjuk päls, som gärna släpar i backen. Ansiktsbehåringen är tjock och tät, utan den strukturen som gör att den, t.ex "ögonbrynen", skyddar ögonen

Pilfrost Biddy-Biddy
Båda hundarna har varit i min ägo. Kazzie (ovan) är född -03 och Pirri-Pirri är född -08. De kommer från 2 uppfödare med olika inriktning på rasen.
- Redigerat 2024-01-30 13:25 av Draken