Lancashire heeler vs australian kelpie
Om man ska jämföra dessa två vallhundar med varandra, vilken skulle ni säga "kräver mest" i form av aktivering, träning, motion etc?
Vilken har lättast till stress och vilken är skarpast?
Skulle en heeler må bra av 3 tim motion om dagen, ett spår i veckan, nosework 2 gånger i veckan samt att få jobba för all sin mat varje dag? Utöver vanlig vardagslydnadsträning förstås + berikning och balansboll.
- Redigerat 2024-01-25 15:22 av Popcorntass
Det går inte att ställa de raserna emot varandra, de är väldigt olika och en jämförelse blir svår. De kommer svara olika på olika retning.
#1: Vad gör dem så olika? Vilken ras tycker du man kan "jämföra" lancashire heeler med?
Anledningen till frågan är att jag funderar på LH som nästa ras, har haft kelpie förut. Men undrar om de är lite lika i behov eller om kelpien kräver mer och är med brukshund så att säga. Ingen skulle väl köpa en kelpie som enbart promenadhund, men har uppfattat det som att LH:n även passar som just "familjehund", lite utställningar och långpromenader, om man nu inte är en jätteaktiv hundmänniska. Nu är jag förvisso det sistnämnda, men vill ändå kanske inte ha en sådan arbetsmaskin som en kelpie kan vara.
Har inte jättestor erfarenhet av just de två raserna. Men jag har förstått det så att LH är en lugnare ras som inte kräver samma aktivering som en Kelpie, som ju är, precis som du själv säger, riktiga arbetsmaskiner.
Heelern funkar INTE som bara familjehund, den har väldigt lätt till stress och kan lätt börja valla familjemedlemmar samt nafsa dom när dom inte lyssnar på den (dvs när den försöker valla dig åt ett specifikt håll)
Vet inte vart du hört det ifrån, jag brukar höra tvärtom att dom är som en minikelpie.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#4: Ja jag tyckte också det lät lite konstigt. Finns det som i en del andra raser 2 olika "uppdelningar" i raser LH, som en "showvariant" och en mer arbetande variant (typ som i kelpie och vissa retriver- och spanielraser)?
#5 nej det ska det inte finnas, LH är en arbetande ras som ännu inte är förstörd (dvs uppdelad i show och bruks).
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#2: De går inte att jämföra eftersom de är för olika mentalt. En heeler är mer jämförbar med en terrier, det är inte alls jämförbart med en kelpie som är sammansatt på ett helt annat sätt. Det är som att jämföra äpplen och päron.
#4: Det stämmer inte, det håller inte ens den egna rasklubben med om. Finns beskrivet i deras RAS (rasspecifika avelsstrategier) att de till och med enligt mh är en väl fungerande sällskapshund.
Tack för era svar! Det lutar ev åt en LH om några år, även om jag känner att jag faktiskt måste träffa en på riktigt och känna efter just storleksmässigt (har bara haft stora hundar tidigare)😊 Alla hundar som hamnar hos mig får ett aktivt liv, älskar att träna hund😊
Har just nu en 3-årig labrador och tror att kombinationen av raser samt stor och liten skulle bli bra.