Hundar iFokus

Hundar

Läst 151 ggr
hjelp
2024-01-24 22:57
0

Schäferrygg

Jag undrar, hur försiktig bör jag vara med min schäfers rygg? Han är från brukslinjer och kallas rakryggad. Men jämförelsevis med andra hundar har han ett vagt sluttande kors, vilket ska vara helt normalt tror jag.

Finns det aktiviteter eller övningar som jag kanske ska undvika? Har hört att en bra träning för hundars ryggar är att "sitta fint" (sitta ned med tassarna i vädret) men kan detta påverka schäfrars ryggar negativt? Om jag inte är ute och cyklar ska schäfrar ligga ganska högt uppe på skadestatistiken så jag känner mig smått nojig och vill inte ta risker.

Om HD och ED har inga anmärkningar, är det säkert att träna agility trots smått sluttande rygg?

Draken
2024-01-24 23:22
1

Lätt sluttande kors är helt normalt på ursprungsmodellen av Schäfer. Se till att hålla honom väl musklad överlag.

Att schäfer ligger högt på skadestatistiken vad gäller ,framförallt, rygg och höfter, beror på , vsad jag tror, en väldigt osund avel. Där man har satsat på att få fram "räkryggar" och "hasgångare"

Nej var du tacksam att du har fått tag på en, förhoppningsvis, bra bruksmodell.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hjelp
2024-01-25 00:23
0

#1: Jaha okej, så det ska ändå inte vara några problem? Låter logiskt ifs att schäfrar skulle hamna högt på skadestatistiken om utställningsschäfrarna bidrar med siffror. Jag tror däremot jag har läst om tjänstehundar som fått skador pga hög belastning under arbete, och därav bidragit till den höga statistiken? Majoriteten av tjänstehundarna bör ju vara av bruksmodell.

Det finns ju gott om raser som används som arbetande hundar och inte ger försäkringsbolagen hög skadestatistik, känner mig därför lite orolig för hur mycket jag själv skulle våga belasta min egna schäfer med den fysiska delen. Jag kanske också är den typen av person som oroar mig lite i onödan om mina hundars hälsa!

Jag tror jag skulle påstå att han är av vettig modell, han är inte i närheten av att vara en "hasgångare" ;)

Har du tips på bra aktiviteter för att bygga muskler? Han är ung och smal som ynglingar ofta är, har svårt att hålla hullet

Heddiz
2024-01-25 01:25
1

#2: Jag har haft ngr olika bruksraser dom flesta har varit Belgare, men vi har också haft Berger Picard, Collie och Schäfer.

Tänk långsiktigt och gör mycket sk grundträning som bygger upp musklerna, skulle jag säga..Hunden ska hålla i många år..

Jag tränade alla hundar ganska lika, men tog det nog lite, lite lugnare med min Schäfer när det gällde vissa saker som tex agility..

Jag tränade nästan alla hundar i agility bla, men jag förberedde Schäfern lite mer och lät den inte hoppa lika högt eller så ofta som belgarna..(Belgare har ju en helt fyrkantig kropp-lika höga som långa- jämfört med schäfern som har en längre rygg än ben.+ att dom har lite sluttande bak.)

Men sånt som är bra att träna med sin Schäfer eller alla Brukshundar är ju att dels gå i skog och mark så mycket du bara kan..Gå upp för backar och ner för backar -även i ett långsamt tempo..Det bygger muskler..
Sen speciellt om man vill träna agility så är det jättebra att köra "cavaletti" med hunden mellan varven.
(Alltså många små hinder på raken) Vilket tränar dom att bla lyfta på bakbenen.
Även en hel del slalom så dom böjer på kroppen åt båda håll kan vara bra.

Sen rekommenderar jag verkligen att träna din hund med skadeförebyggande Balansbollsträning..
Jag tränar och tränade mina hundars styrka, muskler och balans genom att träna dom att stå på en balansboll eller balanskudde..
Man kan börja träna med en plattare typ av kudde och sen gå över till en boll om man vill.. (det finns jätte många olika typer och i olika prisklasser)
https://trikem.se/academy/hund/lederochmuskler/stark-din-hund-med-balansboll

Sist, men inte minst så är det ju bra att massera och stretcha sin hund efter träning tex.😊.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Trikem Academy reder ut allt från vilket shampo du ska välja till din häst eller hund, till att utbilda inom näringslära och långsiktig hållbarhet.
Draken
2024-01-25 01:47
1

#2: Utställningsschäfrarna är med och visar statistiken vad jag vet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hjelp
2024-01-27 18:25
0

#3: Tack för utförligt svar! Har du märkt, jämfört med dina andra bruksraser, att det var bäst att ta det lite lugnare med aktiviteter som agility med din/a schäfer/rar, eller är det något du gjort för att du inte ville ta någon risk? Alltså, du märkte inte med åren att schäfern hade problem med rörelser eller påvisade smärta?

Vilka bra tips! Är klövjeväska bra eller kan det belasta ryggen för mycket? Eller kanske det räcker med att gå i terräng utan klövjeväska?

Vilka bra balansbollar rekommenderar du billigt för en nybörjare? De verkade inte sälja några på den sidan du länkade, eller så missade jag dem. Hur stretchar man hundar? Detta har jag aldrig gjort eller ens tänkt på att göra :)

Heddiz
2024-01-28 05:49
1

#5:
Jag tog det lite lugnare med schäfern när det gällde höga hopp eller för mycket hopp under agilityn, för att hon var större och nästan 10 kg tyngre typ jämfört med dom andra och jag ville inte överträna eller ta någon risk..

Ja just det klövjeväska det är ju också jättebra att använda när man tex går i skogen för att bygga ryggmuskler, osv.. Jag brukar börja med att träna med en nästan tom klövjeväska som jag sen fyller med mer och mer saker eller mer och mer tyngder i ju starkare hunden blir eller ju mer muskler den får.

Ja det bästa är väl att börja med en plattare balanskudde kanske, och sen kanske gå över till något annat som tex en balansboll..Om man vill, men det är ju inget måste att använda just boll. Det beror ju på hunden också..Alla hundar gillar inte att balansera på en rund boll.
Sist köpte vi en billig blå balans kudde på "Biltema" som funkar perfekt att träna på både för hund o människa. Tror det står att den är för människa, men det funkar lika bra för hund..(men det brukara vara billigare när dom säljer det till människor många ggr jämfört om det står att det är för hund- även fast det är samma) Så kolla biltema eller möjligen apotek..

Jag fick lära mig massage o stretching hos veterinären efter våran Picard hade opererat höften för måånga år sen, men det är enkelt att utföra..Däremot är det svårt att förklara i text hur man gör..🤔😃
Men jag hittade en video där dom visar hur man ska göra på ett enkelt sätt..Även om videon är 12 år gammal så är det exakt så jag lärde mig stretcha.
Förutom att jag lärde mig stretcha hunden liggandes..Så hunden måste alltså inte stå…Jag kan stretcha när hunden står ibland när jag håller kortare tid som hon gör på videon annars ligger dom ner..

https://www.youtube.com/watch?v=jNicE_iH9Uo

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Marie Fahlberg visar hur man stretchar sin hund efter träningspasset.
  • Redigerat 2024-01-28 05:51 av Heddiz
hjelp
2024-02-03 14:54
0

#6: Tack så mycket för tips! Jag ska kika på biltema och se om jag hittar prisvärda balanskuddar :)