Valp 10 v
Vår valp bits och tom hugger ibland, biter på allt han inte får, vi blöder i händerna. Han biter på kablar, möbler, kuddar fast han har ben och leksaker.
Vi har tagit i nacken och sagt nej och varit tuffa men vi märker ju tuffare vi är ju tuffare blir han, så nu har vi börjat säga nej och bli passiva och nonchalera om det går men inget verkar hjälpa…
Sedan vill han inte vara ute… har varmt täcken men han står bara stilla och gnäller högt högt, vi lockar och bär honom vissa bitar så han iaf går hemåt.. Han känns så stark och så envis i allt förutom ute då känns han så ynklig… finns det någon som känner igen sin hund i honom och kanske kan ge lite tips hur vi kan hjälpa honom och oss..och växer det bort?
En normal valp på 10 v biter!
Det går liksom inte komma ifrån..Dom "känner" sig fram med tänderna/munnen och vill smaka/tugga på allt möjligt..Precis som en liten bebis som också smakar på allt möjligt..
Så att bestraffa eller korrigera en valp som bara gör något som är helt naturligt ska man undvika..Valpen förstår inte om ni tar den i nacken när den bara gör något som är helt naturligt för den ens..
Så det bästa är ju att ni fortsätter nonchalera/ignorera valpen när han biter på er åtminstone och om det inte räcker så kan ni avleda genom att ge valpen något den får bita på..
När valpen biter på saker som den inte får bita på så kan ni bara byta ut det valpen biter på till en leksak, ben eller små godisbitar..
Tex genom att slänga ut små torrfoder/godis på golvet eller och variera med att ge den ett ben eller leksak istället.
Grejen är att vara konskvent..Gör om samma sak 1000 ggr-Ignorera, visa valpen vad den FÅR bita på, byt ut otillåtna saker till tillåtna, beröm, busa med och eller belöna valpen NÄR den gör rätt..
Och fortsätt göra så igen och igen..
JA det "växer" bort…Valpen är bara 10 v och det är ingenting egentligen!
men det går fortare om ni ignorerar dåliga beteenden och belönar beteenden som ni vill se mer av..
Att han inte vill vara ute och gå är inte ett dugg konstigt.. (beror lite från ras till ras, men vissa raser gillar inte kyla och snö)
Sen behöver man inte gå ut på "promenad" med en sån liten valp..Speciellt inte nu när det är så kallt heller..
När jag har haft så små valpar (även om det varit stora raser) så har jag bara tagit ut dom utanför huset till samma plätt där dom fått kissa o bajsa..
Jag har inte gått promenader med så små valpar..
Vill inte er valp gå, så tvinga den inte..bär ut den till samma plätt och låt den göra ifrån sig för att få den rumsren och fokusera på det till att börja med skulle jag säga iaf..
Sen kan ni ju prova gå någon mindre sväng senare när valpen verkar tryggare..
Tänk på att valpen bara är en liten, liten bebis och att det blir bättre…😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Herregud, det är en 10 veckors valp. Att ni tar i nackskinnet och är tuffa är som att straffa en människobebis, en så liten har ännu ingen förståelse för rätt eller fel. Är valpen 10 veckor har ni inte haft den mer än 2 veckor heller vilket är alldeles för liten tid för en valp som nyss tagit från sin enda trygghet till något helt nytt. Klart den utforskar med munnen, det är ju så valpar gör.
Sen behöver så små valpar inte heller ut och gå för att motionera. Så nya behöver de en trygghet, en plats där de känner sig trygga nog att göra sina behov gång på gång. Med tiden utökar man området man rör sig i.
Framförallt får man lära känna sin egen valp och vad som funkar för den. Alla hundar är inte lika. Då måste man efterhand vara öppen för att ändra tillvägagångssätt, prova nytt, göra annorlunda.
#1 har gett bra råd hur ni ska gå tillväga.
Så folk som skaffar valp nu för tiden håller fortfarande på med såna här otrevliga metoder? :( Snälla, ta inte tag i nacken och var "tuff", valpen förstår ändå inte så det enda du gör är att sabba er relation.
Valpar bits, det är helt normalt och det kommer växa bort.
Istället för att straffa när valpen tuggar på saker den inte får (hur ska den veta ens) så förebygg och spärra av med tex kompostgaller så den ej kommer åt kablar och sånt. Man valpsäkrar hemmet när man får hem en valp. Och erbjud massor med saker som den FÅR tugga på.
★
#1: Tack🙏
En sak som kanske kanske inte funkar mot handbitande är att gnälla till, alltså visa att det gör ont för er. Mina bitiga valpar har lagt av direkt när jag gjort så och sett mäkta förfärade ut över vad de gjort. För andra verkar det inte funka alls, så det beror väl på hunden. Men värt att prova. Ge ifrån dig ett ynkligt hundgnäll och se ut som om du håller på att dö! Kryp ihop och låtsas gråta med händerna för ögonen. Stor teater!
Det är inte bara att valpar är bitiga. Hundar tål jäkligt mycket mer än vi. De har tjockast skinn av alla däggdjur och väldigt få smärtreceptorer på kroppen. En hund kan alltså nypa till en annan rätt rejält utan att det gör ont. De måste lära sig att vi är mycket klenare och måste hanteras varsamt.
- Redigerat 2024-01-09 22:29 av hemul
Mina valpar har varit "bitiga". Men att ta tag i nackskinnet på dem fungerar inte. Skulle du fysiskt straffa en bäbis också ?
Vad som har fungerat bra på mina valpar är om jag har sagt Aj väldigt förebrående, men med vanlig röstvolym. De har ganska snabbt fattat att man inte skall göra så.
#6: Tack för tipset🙏
#2: Tack för tipsen🙏
Alla valpar går igenom en fas där dom använder tänderna till allting.
Under förutsättning att du kan engelska så finns det en uppsjö av bloggposter, videos, böcker och kurser om just problemet med bitande valpar.