Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteendevalpar
Läst 112 ggr
Magnete
0

Slutar inte dra i kopplet

Hej! Jag har en valp på fyra månader som inte slutar dra i kopplet. Vi har jobbat med att gå fint i koppel sedan dag ett. Varje gång hon drar byter jag riktning och när hon går fint bredvid mig (typ aldrig) får hon massa godis och beröm. Jag har även testat att gå med en godis i handen framför henne och sedan ge henne den efter ett tag när hon går fint men så fort hon får den börjar hon dra igen. Jag har läst och kollat på så många olika som berättar hur man ska lära dem att inte dra och testat allting men inget funkar. Jag brukar bara gå ute på gräsmattan där vi är varje dag där allting är exakt likadan som alltid, utan någon distraktion men det går skit ändå. Vet inte vad jag ska göra längre. Har dessutom testat både halsband och sele, längre och kortare koppel men inget funkar, hon drar lika mycket som hon gjorde när hon var åtta veckor då vi började. Snälla ge mig något tips om vad jag ska göra för mitt tålamod är så galet slut.

Heddiz
0

Gör gärna något med valpen innan ni ska gå med den i koppel så den får ur sig den värsta energin s.a.s..

Vad som är bäst att göra precis innan kan skilja från hund till hund..
En del valpar/hundar funkar det bäst på om dom får springa av sig eller busa av sig precis innan---
medans det hos vissa hundar kan göra saken värre om man tex bara busar med dom innan….Alltså det kan göra att dom blir än mer dragiga…

För vissa hundar funkar det bäst att istället göra ngr lugna övningar inom eller utomhus..Som tex ngr lydnadsövningar eller/och att hunden får söka lite utlagda godisar..Något där dom får tänka till lite eller/och använda nosen brukar lugna ner hunden lite..

Sen för vissa hundar är en kombination mellan lite spring/bus + lite lydnads eller sökövningar bäst..
Så det bästa är ju att prova sig fram för vad som passar eran valp bäst..

Sen måste ni nog ändå träna när ni väl ska gå med henne i koppel också, för i princip ALLA valpar drar i början när man sätter halsband på dom..
Men har ni förberett med aktiviteter innan så kan det lite enklare iaf..det där är så olika från valp till valp..

Om ni inte vill att hon ska dra en mm så får ni vara väldigt konsekventa från början till slut… Alltså låt henne INTE komma framåt så länge hon drar i halsbandet- någonsin-från o med nu!
Vänta tills kopplet är slakt, innan ni tillåter henne gå framåt…Så fort hon drar i kopplet - MINSTA lilla- så stannar ni och väntar tills kopplet är slakt, osv osv. repetera 1000 ggr typ.

Alltså låt henne inte gå framåt om kopplet är sträckt någonstans varken inne eller ute..
Man ska kunna hålla kopplet som om man höll i en handväska när man går med sin hund i kopplet. Du ska kunna hantera hunden som OM den gick lös utan koppel.
Alltså hunden ska lyssna på dig i kopplet på precis samma sätt som om den gicks lös brevid dig… Det ska inte vara någon sorts dragkamp alls.
Träna som om hon inte hade något koppel på sig alls..Förstår du hur jag menar, eller?.
.
Funkar inte det så finns det ju andra övningar, men denna övning är enklast att börja med tror jag..

Det kan ta lite tid, men ju konskventare ni är ju fortare går det..Till slut så funkar det bara en dag..Även om vissa hundar kan vara jobbigare än andra att få dom att inte dra..MEN kom ihåg det är ännu jobbigare att LÄRA OM en äldre valp/hund som redan drar än att lära dom nytt från små valpar…🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Magnete
0

#1: Jag har testat så mycket!! Hon får alltid springa av sig i början när vi går ut och göra av sig massa energi, sedan för att lugna ner henne tränar vi lite eller letar godis men det hjälper inte. Och jag är såå hård med kopplet, vi kommer inte en enda cm så länge det är spänt men så fort hon går tillbaka till mig och jag börjar gå igen så rusar hon ibland så att hon nästan kväver sig.

Heddiz
0

#2: Ja det är inget ovanligt alls att valpar drar när dom får halsband och koppel på sig.. Många valpar drar för att dom inte gillar själva halsbandet runt halsen..
Även om det blir värre när dom drar så drar dom ändå av någon anledning..

Det skulle kunna funka bättre med ett vanligt sele istället för halsband också.
Det har funkat på ngr av mina hundar när dom var valpar och drog i halsband, men när jag bytte till sele så slutade dom dra..Dock har det inte funkat på alla utan på dom minst dragiga hundarna..

Man får hålla på och gnata med att inte låta valpen gå framåt när den drar och stanna varje gång..för annars så lär sig hunden att det är ok att dra ibland..

Sen en annan sak man kan göra eller växla med iaf är att innan hunden börjar dra efter du tex stannat. är att man går slalom, vänder tvärt, går fram o tillbaka, går i små cirklar, går i olika tempon som man växlar mellan och berömmer när valpen hänger med.. Valpen ska knappt hinna med att börja dra.

Och som sagt att träna valpen i koppel på samma sätt som om den skulle vara lös.. Kopplet ska ju egentligen bara vara som en livlina..och inget verktyg för att få hunden att gå fint..
Så kan du ha kopplet hängande i backen kanske eller ha henne lös först och träna på att hon ska gå brevid dig utan att hålla i kopplet förrän hon kan gå fint utan koppel kanske. Eller det beror ju på hur ni bor om ni kan träna så, men kan ni gå på en äng eller liknande och träna så så är ju det bra övning också.

En annan fast lite svårare antidragträning är att träna som typ skvallerträning på kopplet.. Så hunden tillslut vänder om av sig själv varje gång den råkar dra till i kopplet för att få en belöning för att den "skvallrar" när den själv råkar dra i kopplet..Haha
Men då slutar den dra och går inte och hänger i kopplet..Sen blir det mindre o mindre drag eftersom..Men det skulle jag nog ta som en sista utväg tror jag.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

91Marran
0

Vår hund fick lära sig att dra i kopplet som valp. Hon kom till oss när hon var ett och ett halvt år. Hon är tre nu. Hon är alltid pigg i början av promenaden. Så jag låter henne nosa. Efter en stund tränar vi på att gå med slakt koppel utan att nosa. Hon fungerar inte med godis eller liknande. Tar lite i kopplet så hon reagerar och säger nej. Efter ett tag räcker det att påminna med ett nej.

Mvh
Mig