Hundar iFokus

Hundar

Läst 234 ggr
Flerbarnsmamma
0

Fodervärd?

Någon som är eller har varit fodervärd?

Tänker om det är en bra idé? Vill ju inte riskera att uppfödaren säger att den vill ha vovven tillbaka, utan vill ju förstås behålla den då valpkullarna är klara.

Hur lång tid per gång mellan tummen och pekfingret skulle vovven bo hos uppfödaren?

Får man själv bestämma om man tex vill köra agility eller bara ha som familjehund?

Googlat massor men vill gärna veta från någon som har koll 😉

Draken
0

Det skall stå tydligt i papperen vad som gäller.

Jag tror att uppfödaren har rätt att ta två kullar på tiken innan den går över till fodervärden, om ingenting annat är avtalat mellan uppfödare och fodervärd.
Sedan skall tiken gå över till fodervärden kostnadsfritt.
Vad gäller hanar och parningsrätt tror jag det kan vara fler.

Vad jag vet så kan du jobba/träna med hunden som vanligt. Tiken kommer bo hos uppfödaren under valpning och tills dess att valparna är leveransklara. Du står för övriga kostnader, foder, veterinär etc.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

UlrikaD
3

Något att tänka på är att det inte är helt riskfritt för en tik att få valpar. Har man otur kan man förlora sin älskade familjemedlem. Sen ska man också vara utan sin hund i omgångar för en längre tid. Om nu inte valparna ska födas hos fodervärden. Vilket ju är en helt annan nivå av ansvar. Man ska även se till att en dräktig tik tas hand om på rätt sätt. Vara redo på att kanske behöva vara ledig från jobbet om det blir komplikationer. Alternativt lämna ifrån sig sin hund för ännu längre tid.

Heddiz
0

Jag har inte varit fodervärd, men har varit uppfödare själv..

Om du blir fodervärd så kommer du (eller bör du göra iaf) få skriva på papper på allt som gäller tiken både innan, under o efter eventuell parning..Blir det ingen parning eller valpar så ska ägarrätten övergå till dig…Och blir det parning så övergår ägarrätten till dig EFTER det…

Under tiden som du är fodervärd så bestämmer uppfödaren vad du kan göra med hunden helt o hållet.. Fodervärd är som att vara en tillfällig hundvakt.. krasst sett…Men det brukar ju inte bli ngr problem på det sättet att du inte kan träna så som du vill, osv.. Men se till att du och uppfödaren är överens är väl bra att tänka på iaf..

Men du ska alltså ha rättigheten till tiken efter avslutad valpning. om inte tidigare…
Du ska ha samma rättigheter som om du har köpt tiken efter hon ev har fött o tagit hand om valparna under den första tiden..hos uppfödaren..
Det finns ju halvfodervärd eller helfodervärd också..som man kan välja mellan.
Helfodervärd betyder oftast att uppfödaren har rätt till att ta 2 kullar på tiken om det skulle passa sig..och att det inte kostar dig något för att du senare ska få tiken..och att dom har lite mer att säga till om.. typ.

Halvfodervärd betyder att uppfödaren har rätt till 1 kull valpar på tiken och inte har lika mycket att säga till om..men då får man också betala för en "halv" valp…Det innebär att du köper hunden för halva dess värde och att den andra halvan avbetalas genom att säljaren innehar avelsrätten och får nyttja tiken till parning en gång..

Sen exakt hur det blir och vad man bestämmer får man ju komma överens om o skriva papper på..

Var noga med att skriva på papper innan du blir fodervärd skulle jag säga…iaf är viktigt.👍.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
5

Varför blir man fodervärd? Tycker det låter som en ganska dålig deal. Ekonomiskt är ju inköpskostnaden för en hund en spottloska i förhållande till vad den totala kostnaden för att ha hund.

Skulle kanske kunna tänka mig med en hanhund om han anses ha värdefulla gener, men då behöver man ju egentligen inte vara foderfärd utan det kan ju göras upp per tillfälle, så att säga. Eller möjligtvis om uppfödaren var en vän som behövde hjälp och jag kände hundarna.

Och det där att fodervärden står för veterinärkostnader, det kan väl inte gälla kostnader i samband med valpningen?

Obs att detta inte är nån kritik. Jag undrar uppriktigt då jag har svårt att se fördelar för fodervärden.

• Redigerat 2023-12-31 19:25 av hemul
Draken
1

#4: Kostnaderna kring parning och valpning står uppfödaren för, var lite oklar där ber om ursäkt 😊
Övriga kostnader står fodervärden för, även foderkostnader under dräktigheten har jag för mig.

Jag har heller aldrig riktigt sett fördelarna med fodervärdsavtal, jag vill äga hunden med "hull och hår" så att säga, jag vill själv kunna bestämma vad hunden skall göra och om den skall ha valpar eller ej.

En enda gång har jag skrivit på fodervärdsavtal, och det var endast för ett år. Vi tog över en Bearded Collie hane på 1,5 år, han blev såld vidare av valpköparen, utan uppfödarens vetskap, vid 9 månaders ålder till en alkoholist som inte var snäll mot honom. Uppfödaren hämtade hunden med poliseskort. Enda anledningen att hon ville ha fodervärdsavtal på honom, var för att se så det verkligen fungerade och att hon hade rätt att hämta tillbaka hunden, utan problem, om det gick åt pipan. Han övergick helt till mig efter ett år precis enligt avtalet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#4: Jag vet flera som blev fodervärdar åt flera olika tikar hos uppfödarna/kennlarna där jag köpte mina belgiska vallhundar lakenois o malinois..

Dels så slapp dom ju betala för tikarna…för även om det egentligen inte är så himla mycket pengar om man jämför med hur mycket en hund kostar under hela dess liv. så är det ju en större klumpsumma som man måste betala på en gång..mer eller mindre beroende på ras, osv…och alla har kanske inte råd med det? (Fast å andra sidan så skulle man kanske kunna spara ihop det innan man skaffar hund.)

Men det största anledningen till att just dom personerna i varje fall blev fodervärdar var för att dom var intresserade av en valp från just dom kennlarna o föräldrakombinationerna..och när det gällde lackar iaf så fanns eller finns det inte många uppfödare i Sverige att välja mellan alls..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Så för att få nån valp alls var de tvungna att bli fodervärdar?

Heddiz
0

#7: Nej dom var väl inte tvungna att skaffa just lacke..Men dom ville ha en Lacke från Sverige och då blev dom fodervärdar åt dom kennlar som fanns i Sverige då.

Annars hade uppfödarna behållit dom tikarna själva om ingen hade velat bli fodervärd eftersom dom ville använda dom i avel..

Dom verkade vara nöjda med att vara fodervärdar, men det är ju inget jag själv var eller är intresserad av..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Jag menade för att få valp från den uppfödaren.

Heddiz
0

#9: Alltså jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar?

På dom kennlarna där jag köpte mina lacke hanar fick dom runt 8 valpar i varje kull..sen behöll varje kennel 1 valp själv oftast som dom ev skulle ha till avel o gav ut 1-2 tikar på foder till en fodervärd. som ev skulle användas i avel..

Dom visste ju inte om dom kunde använda tikarna i avel förräns dom hade blivit röntgade och gjort MH-test..vilket är ett krav för belgare..

Men dom andra 5-6 valparna sålde dom som vanligt.

Så nej jag tror inte dom som blev fodervärdar var tvungna att ta valpen som skulle bli fodervärds hund, men dom ville väl ha en tik och fastnade för just den valpen..
För flera valpar ur dom kullarna blev sålda till USA efteråt, så hade dom velat ha någon av dom valparna istället så hade dom kunnat köpa en av dom istället.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Men det var ungefär så jag menade. För att få en valp de ville ha fick de bli fodervärdar. Det kan man ju haja.

• Redigerat 2024-01-03 10:16 av hemul
Heddiz
0

#11: Ja ok jag tror jag förstår vad du menar nu och ja då var dom ju mer eller mindre tvungna att bli fodervärdar faktiskt..För att få den valp som dom verkligen hade fastnat för o förälskat sig i..

Det kan säkert skilja från person till person, men av alla hundar som vi haft så har jag alltid fastnat för mina hundar från första gången jag såg dom som små valpar på foto eller film efter födseln.. Det har alltid blivit just den valpen som jag fastnade för först på foto som vi sen har köpt..🤔

Så jag tror det nog är bra om man litar på sin intuition när det gäller sånt också.. Vad säger första känslan..känns det bra eller inte..tror jag kan vara viktigt att gå efter också. Vare sig man ska bli fodervärd eller köpa valp..

(Självklart måste man ju träffa uppfödaren, valpen o tiken först, men om det känns lika bra som när man såg valpen först så är det väl bara att köra..)

The more I love my Dog
"Mark Twain"