Klippa klor
Hej! Jag undrar verkligen hur jag i hela friden ska vänja min valp vid att få klorna klippta när det enda hon vill är att bita i klotången. Det går jättebra att klippa klorna när hon sover men det känns inte riktigt hållbart. Skulle hon få syn på tången eller om jag försöker ”träningsklippa” och bara nudda tassen med tången stäcker hon sig efter den med munnen. Det har heller inte direkt hänt något särskilt kring klotången, inte att hon skadat sig på den eller något sådant utan hon har bara viljat bita på den sedan dag ett. Hjälp och tipsa snälla!!
- Redigerat 2023-12-28 00:20 av Magnete
Du kan ju testa med att ge valpen en tuggleksak eller ett tuggben och sen när (om) hon är upptagen med det, försöka klippa en klo åt gången.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag tänkte också så, att försök distrahera med tex en tuggpinne så att valpen kan tugga där istället under tiden du klipper
★
Dels så är en avledande tuggis eller slickmatta en bra distraktion.
Annars funderar jag på hur hon har fått bekanta sig med klotången. Är den något som bara tas fram när det ska klippas klor eller tränas på det? Har hon fått lukta och "lära känna" den utan att det är inför en klippning? Får hon titta på den och liksom se inför varje klippning att tången är framme?
Om hon inte verkar reagera på själva kloklippningen kanske det går att avdramatisera själva klotången genom att tex låta den ligga bredvid er i soffan när ni myser och liknande. Så att den bara blir en grej som allt annat.
Sen är ju valpars vis att utforska saker genom munnen. Du skriver inte på vilket sätt hon vill bita och tugga på klotången, men om det är ren nyfikenhet så går det ju att jobba med att lära henne att klotången är inget man tuggar på, precis som man tränar dem att inte bita på annat.
Distrahera och avled med leksak eller tuggben närt du skall klippa klorna, så har vi gjort med våra valpar och det har fungerat jättebra på de flesta.
När jag träna vår nya valp så satt jag med henne i knät vid matbordet och hade en hög med godis på bordet (som hon gärna fokuserade på) och för varje klipp jag gjorde så fick hon en godisbit. Funkade super på henne (hon var en riktig piraya som valp). Man kan även börja med att bara dutta saxen mot en klo och sen ge en godis och träna på det många, men korta, stunder (bäst är att bara ta nån klo i taget och sen paus, alla klor måste inte klippas vid samma tillfälle eller ens samma dag). Numera står hon på klippbordet (pudel så hon klipps också) och numera får hon en godis/tass (ibland en extra för sporren för den är ofta lite krånglig för mig att få en bra vinkel på och tar därför lite längre tid).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ja jag håller med dom andra att du kan prova med att avleda valpen med godis eller något hon kan tugga eller slicka på under tiden du klipper klorna.
Eller/och om du kan klippa en klo (i taget först) och sen efter det belöna kan ju också funka..
Då lär du henne att för att hon ska få sin godis så måste hon vara still o inte bita på klotången..
Det som jag tycker har funkat bäst på min ena hund som förut hatade att få klorna klippta.. Har varit en kombination. Dels genom att belöna honom EFTER kloklippningen - (där funkade det inte med tugg under tiden) , men framförallt genom att jag gjorde om hela kloklippningsceremonin till en riktig mysstund istället..
Då sitter jag på golvet och har hundarna liggandes på rygg/sidan mellan mina ben. klappar och myser med dom, samtidigt som klorna blir klippta..(då kan man passa på o borsta dom eller annat också om man vill)
Så numera tycker dom båda det bara är mysigt att få klorna klippta..😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"