Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteendevalpar
Läst 252 ggr
Magnete
1

Ta tag i nackskinnet?

Hej! Jag var hos veterinären för att ta vaccination och då berättade veterinären efteråt att om valpen bits som till exempel när vi ska torka tassarna efter promenader är det okej att ta tag i nackskinnet och trycka ner i marken. Ibland ser hon även händer som leksaker och bits. Jag tyckte detta lät vansinnigt för jag tycker att man aldrig ska ta till med våld. Vad tycker ni om detta?

• Redigerat 2023-12-12 17:48 av Magnete
UlrikaD
7

Att ge "trycka ner i marken" som råd känns lite förlegat. Och absolut inget jag skulle göra med något djur.

[skyggis_tryggis]
6

Nej, nej, nej. Vilket förlegat och dumt råd. Uppfostra med positiv förstärkning istället.

hemul
4

MYCKET förlegat skulle jag säga! Kör hon med såna tilltag själv också mot sina patienter? I så fall skulle jag byta vet.

Hur gammal är hon? Veterinären alltså. 😄

UlrikaD
0

#3 Jag vågade inte fråga om ålder men det var vad jag tänkte också. Annan generation. Inte mer rätt, men mer vanligt.

Heddiz
3

Tycker som dom andra..det är ett väldigt förlegat gammalt sätt att uppfostra valpar/hundar på som gör mer skada än nytta..

Alla valpar bits…det är helt naturligt..Jag har aldrig haft en valp som INTE bitit mig, men hade jag haft det så skulle jag nog ha undrat om det var något fel på valpen för att den inte bets istället, haha..

Istället för att bestraffa eller korrigera valpen när man tycker att den gör något fel så funkar det mycket bättre att man belönar valpen när den gör rätt..

Om mina valpar har bitits tex efter promenad när jag torkat tassarna så har jag lagt ut godisar framför dom på golvet. (godis, kött eller likn son dom verkligen gillar)..Sen har jag torkat en tass i taget innan dom fått ta godiset..och sen 2, 3 o 4..tassar..
Det har funkat jätte bra på bitiga valpar…..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Magnete
0

#3: En medelålders man med invandrarbakgrund, han kändes väldigt kunnig och pålitlig fram tills ha sa det där om att ta tag i nackskinnet. Han sa att det är så mamman gör mot sina valpar när hon tröttnar på de och att vi måste prata och agera på hundarna sätt för att de ska förstå vad vi vill.

hemul
0

Jaha, Vet inte varför jag fick för mig att det var en kvinna. Nåja, så länge han inte bahandlar din hund så så…

Heddiz
5

#6: Skulle mamman bita tag i valparnas nackskinn och trycka ner dom menar han alltså?

Haha..Nej så gör inte en tik med sina valpar.

Jag såg iaf aldrig min tik varken lyfta valparna i nackskinnet ens som nyfödda eller att hon bet tag och tryckte ner dom..inte en enda gång..

Det där är ju en myt att en tik skulle göra sådär..Åtm när det gäller tamhundar..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
2

Det är ett väldigt förlegat och felaktigt råd.

Jag hör till den generationen där det var vanligt och helt okej att ta tag i nackskinnet på hunden och trycka ner den. Och jag har nog gjort det i mina yngre dagar också, men tack och lov så blir man klokare och mer påläst med åren 😊 Idag skulle det aldrig falla mig in att göra något sådant.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-12-13 11:20 av Draken
Zadeira
5

Jag har alltid tyckt att motivationen "mamman uppfostrar valparna såhär" är helt skev, för ja, mamman uppfostrar sina valpar på hundars vis, men hur vi än gör så kommer vi aldrig kunna efterlikna det. Hunden pratar på så många sätt som vi människor inte kan efterlikna, dofter, minspel osv. Även om en tik är fysiskt tuff mot sina valpar om det krävs så är det så mycket som INTE vi människor kan ta efter vid en sån tillrättavisning. För mig är det alltså helt meningslöst att uppfostra en hund som om jag vore en annan hund.

hemul
0

Gör tikar verkligen så där? Har aldrig haft tik och valpar. Däremot har jag sett en hanhund göra en annan sak när valpar varit för på och inte gett sig. Han tog tag om valpens huvud med öppet gap liksom (han var stor) och höll den så en stund varpå den lugnade ner sig. Han höll försiktigt, som om han hållit i ett ägg.

Heddiz
1

Tikar som får egna valpar är oftast väldigt väldigt försiktiga med sina valpar och korrigerar inte alls på det sättet - genom att trycka ner sina valpar eller bita tag i nacken..

Jag har iaf aldrig sett någon tik göra det vare sig det har varit mina egna tikar, min mosters som hade kennel eller hos andra uppfödare där jag skaffat valp..

Den enda "korrigering" jag har sett att tikar kan ta till om inte valpen (när det varit en lite äldre valp) lyssnar på mamman så kan hon morra till eller bara visa tänderna..och därefter om dom inte lyssnar på den varningen, så har jag sett att dom kan "nafsa" till över valpens huvud, nos eller öron --försiktigt..(Beror på hur gammal valpen är också)

Men tikar är aldrig hårdhänta eller biter aldrig hårt och sen om dom "korrigerar" en valp så går det oftast snabbt det tar typ-2 sekunder..det räcker..

Sen finns det ju tikar som är mer hårdhänta, men det brukar ofta ha en orsak som tex att tiken inte mår riktigt bra, är stressad, har för liten plats att vara på med valparna, osv..

Men om nu vi ska göra som en annan hund, så bör nog korrigeringen inte vara hård eller pågå under en längre tid, utan istället bör den vara blixtsnabb o subtil..

Men vi människor är ju inte alls lika snabba som en hund..så det blir ju lite svårt eller snarare omöjligt att efterlikna…😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-12-13 23:21 av Heddiz
hemul
3

Ja, små nafs har jag sett tikar ge!

Det där med tidsfaktorn tror jag är väldigt viktigt öht. Ibland tycker jag "snällheten" går till överdrift (nu menar jag inte bara med valpar). Det blir liksom att det är nån slags övergrepp att öht ta tag i hunden.

Jag är inte främmande för att puffa till eller t.o.m. utdela en LITEN dask för att få uppmäksamhet eller bryta ett beteende som håller på att gå över styr. Men det är då inte frågan om en besträffning, är mycket lätt och pågår inte en längre stund, utan mer att likna vid när man knuffar till sin kompis för att göra hen uppmärksam på nåt som händer.

Det är sån himmelsvid skillnad mellan att daska till lätt med fingrarna i en sån situation och att hålla fast och verkligen slå.

Hundar är fysiska och man måste kunna kommunicera med dem fysiskt. Tycker det är trist att det ibland likställs med att slå och straffa.

• Redigerat 2023-12-14 00:17 av hemul
Silvestris
1

Det är väl självklart att man inte ska bruka våld mot sin hund? Valpar bits, det tuggar sönder saker, de piper, de skäller, de kissar inne, de bajsar inne och är störiga. De är småttingar som behöver hjälp att lära sig hur man ska bete sig.

Man får avleda, tillgodose deras behov och belöna dem när de gör rätt. En slickmatta med något gott är en fantastiskt enkel sak att använda när man ska göra lite jobbiga saker. Vi använder dem hela tiden på kliniken när vi ska sticka dem. Lokalbedövning och avledning med något gott så kan vi lätt vaccinera eller lägga en infart.

Ska man torka tassarna, ge något gott under tiden. Jag har alltid godis alldeles vid dörren hemma. Dels för att belöna för att valpen inte rusar ut utan stannar tills jag säger att det är okej att gå ut men även för att belöna för valpen kommer in när jag säger till. Nu har jag en mikrofibermatta vid dörren som suger åt sig skit när valpen kommer in men jag får lätt pilla på tassarna om vi distraherar med något gott eller roligt.