Dvärgpudel?
Har aldrig haft en pudel, men funderar på dvärgpudel eller toypudel.
Många valpar som säljs är dock inte reggade i SKK, finns det något speciellt utmärkande för en liten 8-12v dvärg eller toypudel valp som hävdas vara renrasig att kika på?
Hoppas ni förstår hur jag menar. Har absolut inget emot en blandis, men just nu har jag fastnat för de som hävdas vara renrasiga.
Varför reggar man då inte valparna i SKK?
Antingen så har valparna fel färg, någon av föräldrarna är inte reggade i SKK eller är det något som inte stämmer med parningen, finns olika anledningar.
Köp inte oreggad, kommer räknas som blandras överallt ändå och du kan inte veta att hunden är renrasig. Den räknas som blandras.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: tack för svar :-) har två blandisar så jag har inget emot det. Men funderade bl.a. på varför man inte reggar i SKK, om det är pga kostnad eller annan orsak.
#2: Jag säger som Fridaaaa…Varför dom inte är reggade kan bero på flera olika orsaker..
Om någon hävdar att deras valpar är renrasiga, men inte är reggade hos skk så beror det oftast på att dom inte ens kan eller får registrera dom hos SKK..pga en eller båda föräldrarna.
Av olika anledningar..Som tex att föräldradjuren inte är helt friska..
Dom kan "hävda" att deras valpar är renrasiga-för köpare-- för att kunna ta mer betalt också, krasst sett..
Vad du bör kolla på först (före valparna t.o.m) är ju hur mamman o pappan beter sig, mår, osv..
Får du inte träffa dom (iaf mamman) så köp inte en valp därifrån--ett tips bara..
Sen är det ju bra att kolla hur valparna mår rent fysiskt, är dom magra, slöa osv..det ska dom INTE vara..Inte ens som nyfödda är friska valpar slöa eller magra!
Kolla hur dom mår psykiskt också o hur dom beter sig..
Tex Är ngr valpar mycket mer tillbakadragna än resten av valparna? det är också en varningsklocka skulle jag säga..
Sen är det bra att kolla hur uppfödaren beter sig också..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#3: tack för tips :-) nej skulle absolut inte köpa en valp som inte mår bra osv.
#4: Nej det förstår jag..att du inte skulle skaffa en sjuk valp..
Jag var nog lite otydlig..
Hmm, hur ska jag förklara, haha..
Jag menade inte bara rent uppenbara saker som man ser på en gång hos en valp..tex att den skulle vara jätte mager, slö eller må jätte dåligt psykiskt för att den är utstött från resten av kullen/syskonen.
Jag menar att du även kan se små signaler från början om en valp mår bra eller inte mår bra fysiskt men även psykiskt..
Redan som nyfödda så kan man få ett hum om hur valpar kommer att bli som hundar.
Är valpen typ runt 4 v, så kan man se ännu mer hur dom kommer att bli som vuxna..Iaf som uppfödare så kan man se det ganska snabbt..
Det är oftast dom små detaljerna som man bör lägga märke till…men det tänker man inte alltid på såklart..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5: aha du menar så, då är jag med. Ja jag skulle inte välja den som är försiktigast men heller inte den mest framåt kanske utan snäppet under den "vildaste".
Tack igen för bra tips och vänlig ton :-)
Även snålhet kan vara på kartan, det har du rätt om, det kostar pengar att regga i SKK men är det en renrasig hund, av renrasiga föräldrardjur, dvs med stam och dom ändå inte reggar valparna så ska du inte handla därifrån heller, tydligt tecken på en oseriös uppfödare.
Vill inte ''slösa'' pengar på sina valpar, vill hellre tjäna pengar.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus