Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 149 ggr
Hannsy & Torpet
0

Klobrott å jag blir stressad!

Hej, min hund fick ett klobrott. Som tur var så hände det när jag var till min djuraffär så jag fick hjälp att plåstra om lill-struten, en amstaff kille 8 år. .

[[När vi höll på så lossnade hela klon men pulpan är hel och kvar, den blödde inte då och är fortfarande hel idag]]

Vi spolade med koksalt och la ett sterilt Förband och strumpa. . Läste lite om klobrott och blev orolig för infektioner. Behöver jag byta förband eller låta det vara, iså fall hur länge?? Sparade klon och det ser ut som hela klon lossnade, jämn kant som var mjuk. . Jag kunde inte ta ledigt och åka till veterinären så jag är lite orolig.
Han äter mer än gärna korv och kyckling pinnar,som vanligt och sov i natt. Flåsar, gnyr, smackar och dreglar inte, beter sig istort som vanligt. Han är en tuffing men är lite ledsen så klart. Tuggar inte på förbandet men ser att han har ont när han går. Vill ogärna upp.
Hur kan jag hjälpa honom tills jag kan komma med honom till en veterinär. Jag bäddar upp tassen så den inte ligger mot något, finns det någon smärtlindrande att köpa på apoteket? Eller behöver han det??? Har sett honom ha ont och han beter sig inte så nu. Han sover lugnt nu men vill underlätta när han måste ut och göra ärende och när vi ska till Vet.
Vi har "peppar, peppar" inte råkat ut för skador tidigare så det är lite nervöst.
Frågan kanske redan utreds men är stressad och orkar inte leta, sorry för de!!
Tack på förhand
Ufe

Heddiz
0

Jag hade en hund förut som "bröt" av en klo..och han fick jätte, jätte ont..Kunde inte ens gå på det benet..

Vi fick som tur var en tid till närmaste VET samma kväll, och dom var tvungna att söva honom och operera bort resterna av själva klokapseln, så att bara pulpan fanns kvar och för att det lättare skulle växa ut en ny klokapsel runt pulpan..

Han fick ha sårbandage ett tag..(kommer inte ihåg hur länge exakt), men han mådde i övrigt bra efter det, förutom lite haltande ett tag.
Vi fick pencillin och starkare smärtstillande (opioder) hos vetten…

Det bästa är nog om din hund kan ta det så lugnt som möjligt tills ni ska till Vetten..Så det inte blir värre..En skadad klo eller blottad pulpa gör jätteont för hundar..
Iaf när dom försöker gå…När dom ligger ner så gör det ju inte lika ont..
Så det är bara bra om han ligger ner o vilar..

Om dom har mycket ont så kan man tex ge hunden lite Albyl eller Magnecyl, dos 10 mg/kg 2 ggr/dag, alternativt Rimadyl (undvik Alvedon)."Stod på google"

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

En av mina beardisar hade problem med klokapselbrott. Han tappade klokapslarna lite då och då. Han hade ont men han fick Metacam eller rimadyl. Jag hade stående recept på apoteket. Vetten lärde mig hur jag skulle behandla, tvätta och lägga om.

Tappade han hela klokapseln så behövde jag inte åka in, men tappade han en del eller jag misstänkte att det satt kvar en bit av kapseln, så skulle jag åka in med honom.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#3: Ok… Som jag skrev så stod det på google..att man skulle undvika alvedon..

Så man kan ta alvedon eller paracetamol om man inte har något annat hemma..I nödfall..

Paracetamol skulle jag inte ens ta själv i första taget pga att det är dåligt för kroppen eller levern (även vid små doser)..men om man inte har något annat så kan man väl ta det eller ge det till hund nån/ngr dagar,, men det är ju ingen medicin som man bör ge sin hund under lång tid..

Jag skulle inte göra det i varje fall :)

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
1

Alla sidor jag hittar utom just den där säger att man inte ska ge alvedon. Är nog bäst att rådfråga veterinär innan man gör det.

Maleficum
0

#5: Hon som skrivit det inlägget är veterinär och som konstaterat (kanske i kommentarsfältet och inte i inlägget) så kan Alvedon skrivas ut till hund av veterinär också (men pga felaktig info på nätet vågar då många hundägare inte ge det).

Men som med allt är det ju alltid bra att rådfråga med veterinär innan man ger något oavsett. Men är ju bra att veta att man kan ge (och vilken dos) för tillfällen där smärtlindring behövs innan man kan komma in till veterinär.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Heddiz
0

Paracetamol ska man väl helst undvika att ge till hund..att 1 veterinär skriver att det är ok att ge hundar det förändrar inte det faktum att dom kan må ännu dåligare av paracetamol..Om man bara ger lite lite för mycket..

Sen att den här vetten tycker att "kan man ge sitt barn paracetamol så borde man kunna ge sin hund paracetamol också" låter faktiskt okunnigt- för en veterinär..

Man kan inte jämföra hund med människa..(barn eller vuxen spelar ingen roll)
Och det finns ju många saker som vi människor tål, men inte hundar..Som tex olika mat som man absolut inte ska ge till hund..Som vindruvor, lök o choklad..som dom kan dö av redan vid liten mängd..

Så dom tål inte paracetamol heller lika mycket som en människa och det är inte bra för människor ens…
En stor dos-för hund- av paracetamol kan orsaka symtom på förgiftning eller leverskador.

Så exempelvis för en hund som väger 10 kg: så räcker det med 1,5-2 tabletter av 500mg paracetamol för att den ska må dåligt..eller bli förgiftad.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maleficum
0

#7: Har hört andra veterinärer som också sagt att det inte är farligt att ge, i rätt dos då såklart, men det gäller ju den mesta medicinen både till djur och människor (och skiljer ju också mellan djurslag vad en korrekt dosering är).

Hon säger ju inte att -Eftersom man kan ge paracetamol till barn kan man ge till hund- utan hon säger ju det att kan föräldrar anförtros att medicinera sina egna barn borde man kunna ge pålitlig information till hundägare så de kan anförtros att ge hunden medicin vid behov (inför veterinärbesök) och såklart att man inte ska ge om man inte säkert kan räkna ut rätt dos.

Och dosen som anges är i underkant mot vad de kan få utan att få problem (de kan bli ordinerade högre dos av veterinär).

Magnecyl (som du skrev om) är ju inte ofarligt det heller (kan ju bla ge ökad blödning speciellt i mage och tarm).

Men, oavsett, är det ju alltid bäst att rådfråga veterinär innan man ger något (vilket ju ändå numera är betydligt lättare under dygnets alla tider med de digitala veterinärtjänster som finns).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Heddiz
0

#8: Ja. du har ju rätt..
Jag har nog bara dålig erfarenhet av just paracetamol, men det är ju som du skriver inte bra att ge för mycket av någon medicin såklart :))

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
1

Min veterinär rekommenderar inte att man ger paracetamol till hunden, just pga åverkan på levern och det krävs så pass liten dos för att det skall kunna uppstå skador.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis