Fet chihuahua
En bekant har en Chihuahua som är fet. Hon är en ganska stor Chihuahua och mäter ca 25-26 cm mankhöjd. Hennes vikt ligger dock på nästan 5 kg. En aning över 3 kg vore bättre, men hur får jag ägaren att inse det?
Ägaren tycker att hon är jättefin i hullet och säger att de ska se ut så och att de hundar jag jämför med är alldeles för magra. Att rasstandarden säger upp till 3 kg är irrelevant för "hunden är ju så stor i jämförelse med andra chihuahuas."
Hur tusan ska jag nå ut till ägaren så denne fattar hur det står till med den stackars hunden? Hon orkar inte gå så långt och flåsar och flämtar, ligger mest bara och sover/vilar. Vid 4 års ålder borde en hund vara aktiv och leksen, men inte denna. Hon orkar liksom inte :(
https://www.petobesityprevention.org/pet-weight-check
Tycker bilden på denna sida är ganska bra visande, hunden ska ha midja men revbenen ska inte synas
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Tack! Ska visa den och hoppas det ger resultat. Tyvärr tror jag det blir fler udanflykter och ren förnekelse, men hoppet finns.
Tyvärr är det svårt att få folk att inse att deras djur är överviktiga hur mycket bra argument man än har (och även när veterinärer påtalar det).
Övervikt hos djur ger ju samma problem som övervikt hos människor kan ge. Förkortad livslängd, problem med leder, problem med inre organ för att nämna några.
Man skulle kunna tycka att alla djurägare skulle vilja att deras djur levde så länge det bara var möjligt och slippa veterinärbesök i största möjliga mån.
Sen finns det ju såklart dem som försöker göra allt för att hålla vikten på sina djur men att det, av olika anledningar, är extremt svårt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: svårt kan det definitivt vara 😂
Min såg riktigt bra ut innan han blev kastrat nu ligger han på 6-7 enligt skalan ovan och går knappt inte att få tillbaka ned till en 5a om han inte ska sättas på svält diet 🫣
Folk ser inte att deras hundar är feta, dom ser bara dom andra hundarna och utgår ifrån det, och tyvärr så är chihuahuan en ''fet'' ras tom i utställningsringen är dom fet…
Större hane, men valp (ca 10 mån så inte valp valp) en bit över tjugo cm, vet inte exakt, strax över två kilo. inte för att jag tror att det skulle hjälpa men du kan låna bilden och visa den som referens om du vill
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#0: Tyvärr finns det dom som hellre ser till att hunden får njuta av bla "god mat" och godis så mycket som möjligt så länge hunden lever..
Än att dom vill att hunden blir så gammal som möjligt..
Ägarna mår själva bra av att ge hunden mer mat o godsaker..Och det väger tyvärr upp att hunden inte blir lika gammal som den skulle kunna bli med bra mat..
Jag menar inte folk som verkligen vill/försöker ge hunden bra mat, men hunden går ändå inte ner i vikt, eller så mycket som man önskar..
Utan dom som medvetet ger sina hundar extra mat/gottis för att dom själva ska må bra..och såna människor finns det, tro det eller ej..
Bla för att dom inte orkar ta itu med det "problemet" för det är ju jobbigt för dom också, inte bara för deras hundar..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Bra länk! Nu vet jag att mina hundar varken är för smala eller för tjocka..
Utan ligger på Ideal…😉
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#3: Ja, jag tycker ju det. En fet hund lever ju förmodligen inte lika länge och lider ju i längden av det. Liten övervikt är ju ok, men det här är ju ohemult mycket för mycket på en liten hund.
#5: Tack, jag lånar gärna din bild för att visa hälsosam vikt.
#6: Det matas hejvilt med flera köttbullar och diverse annat på daglig basis, utöver hundens vanliga mat. Iom att det är en så liten hund så blir ju en köttbulle som flera stycken för oss. Jag fick en idé om att lägga fram motsvarande mängd mat det skulle bli om ägaren själv åt den mängd hunden får. Jag hoppas det kan funka.
#8: https://www.borrowmydoggy.com/doggypedia/dog-nutrition-doggy-treat-translator
Mer länk med en jämförelse bild 😁 denna gång med mat 😉
#9: En till bra länk!
En sån där "Doggy vs Humans food equivalents" lista borde man ha på kylskåpet, tom..
Jag vet ju att tex ngr skivor ost är eller blir "mer" för hunden än för oss människor, men ibland tänker man inte på det..
Och kanske inte alla tänker på det "till vardags" utan beh bli påminda..
Sen beror det ju också på hur stor hunden är om man skulle gå efter listan…(utgår från att det är beräknat på en medelstor hund.)
Så då får man ju lägga till eller dra av.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#10: Det är beräknat efter en 10kg hund enligt artikeln om man kollar hänvisningarna 😉
#10: Jag tänker att på en frisk normalviktig hund så spelar det ingen roll om det blir någon ostskiva på helgen 😂
Lite som i exemplet, en cola och en pizza är inte hela världen så länge det balanseras upp med ”vanlig” mat resten av veckan 😉
#9: Vet att jag sett en jättebra sådan plansch där de använde sig av bla köttbullar (och liknande saker många använder som träningsgodis/godis till hund) där de hade olika storlekar på hund och hur många köttbullar det skulle vara för en människa att äta (men var tyvärr många år sedan jag såg den och fota den tyvärr aldrig så vet inte om det går att hitta på nätet).
Var riktigt tydlig och något som borde finnas att dela ut i djuraffärer och hos veterinärer så man kan ha hemma som påminnelse.
#8: Vissa har ju dålig koll på hur mycket de faktiskt ger. Har sett veterinärer som tipsar ägare till överviktiga djur att under en dags tid stoppa det godis man tänkt ge hunden ner i en påse istället för att verkligen se hur mycket det faktiskt blir under en dag.
Men hör väl tyvärr även det till något som kan vara svårt för djurägare att ta till sig och testa.
#9: Tackar! Helt perfekt att visa ägaren.
#14: Åh, det var en superbra idé! Det kan nog ge resultat om ägaren faktiskt lyckas göra så.
#9: Kul länk, men tyvärr dålig jämförelse, tycker jag. De anger ju inte (vad jag kan se) hur stor hunden är. Jag har haft en hund som de där mängderna varken skulle göra till eller från för. En hund kan ju väga mellan i runda slängar 1 och 100 kg. Klart att ett kex inte har samma effekt på en vavva och en mastiff!
#16: Jag tycker inte heller den är perfekt, men jag tror att i det här fallet att den kan vara rätt bra att visa. Det borde dessutom jämföras med mängd av samma mat, som t ex en köttbulle är som fem för oss, eller så, och absolut ange hundens vikt.
- Redigerat 2023-11-30 12:00 av Garm
Kompisen kanske inte märker fadäsen. 😃
#0: Tyvärr så är Chihuahua en ras som folk tycker skall vara feta. Jag blir mörkrädd när jag ser vissa hundar. Jag har själv 2 Chi och jag får rätt som det är höra att jag svälter mina hundar för de är ju så magra 😒
Troll är 2 år gammal. Han är drygt 20 cm i manken och han väger 3 kg ganska precis.
Helt okej att låna bilden och visa din granne.
Azzy är en stor hane. Han är kring 25 i manken och väger 3.2 kg.
Helt okej att låna bilden och visa.
#19: Jättefina chis, jag lånar gärna bilderna och visar min bekant.
Jag påtalade för hen att hen borde lägga alla extra godbitar i en påse istället för att ge sin hund, så hen kan se hur mycket det faktiskt blir på en dag. Får se om det faktiskt görs, men det vore verkligen en lärdom om det blev av.
Hoppas din granne tar åt sig och slutar "misshandla" sin hund.
En liten uppdatering är nog på sin plats nu.
Efter mycket övertalan lyckades jag få min bekant att registrera hur mycket mat, utöver vanliga fodergivan, hens Chihuahua får under en dag. Som någon slags kompromiss lade hen den extra maten i en påse samtidigt som hen gav samma sak till hunden. Jag tror det var för att visa att det inte alls blev så himla mycket, för hen var jättesur efter mitt tjat. I fyra dagar gjordes detta.
Påse 1 innehöll: 3 köttbullar, 2 skivor ost, en ganska stor bit kanelbulle och 6 bitar levergodis.
Påse 2 innehöll: 2 skivor ost, 5 små skivor skinka, 7 bitar levergodis och en kolasnitt.
Påse 3 innehöll: 2 skivor ost, 3 köttbullar, 3 små skivor skinka, 5 bitar levergodis och en kolasnitt.
Påse 4 innehöll: 1 skiva ost, 4 köttbullar, 5 bitar levergodis, ca 1 matsked skinkost, en bit kanelbulle och 2 små skivor skinka.
Hen kom till mig och ville diskutera experimentet, så jag skrev ned på en lista det som fanns i påsarna och berättade för hen att det är väldigt stora mängder mat för en så liten hund. Särskilt om den även får sitt vanliga foder. Sen bad jag hen kontakta en veterinär för att fråga hur de tyckte det såg ut med den mängden mat, vilket gjordes. Veterinären tyckte det var "sjuka mängder" mat till liten hund och bad min bekant genast upphöra med övermatningen. Inte nog med att det var för mycket, det var ju processad mat också, med mycket salt och annat som hundar kanske inte alltid mår så bra av om det blir för mycket.
Efter att ha sett maten i påsarna var min bekant faktiskt benägen att hålla med om att det såg mycket ut. Hen berättade att hen tidigare haft en newfoundlandshund, som också fått ungefär lika mycket extra som hens nuvarande Chihuahua. Vanans makt och så kan jag förstå lite, men att inte se att en hund inte mår bra pga kraftig övervikt förstår jag inte.
Efter allt det här har min bekant nu, tillsammans med en veterinär, påbörjat en process för att få ned hens hund till mer hälsosam vikt. Jag tror inte att hen kommer helt sluta ge sin hund extra godsaker, men förhopningsvis bättre grejer och långt ifrån lika mycket.
Jag känner mig lite hemsk som tjatat så på min bekant och varit rätt arg ibland, men jag tycker inte att en hund ska behöva lida så. Inte ens pga översnäll ägare som egentligen vill väl. Det handlade om okunskap och lite blindhet.
Får se hur det går i längden.
Tyvärr så jämförs också mängden hundmat med en mänsklig proportion, åtminstone vissa människor resonerar utifrån det. Mina föräldrar tycker bokstavligen att jag svälter mina hundar, de verkar inte förstå hur mycket mer människor måste äta för att vi 1. Är större än de flesta hundar 2. Måste kompensera för våra stora hjärnor.
Tror de tillochmed gått så långt att kalla mig djurplågare. Man ser inte ens revbenen på mina hundar, man ser en tydlig midja som det ska vara på de raserna.
Skönt att din bekant verkar förstått allvaret nu.
#23: Insikt är första steget 😁
Hejja på och stötta nu så blir det nog bra!
Kanske aldrig blir den smalaste hunden men ju närmare optimal vikt ju bättre 😉
#23: Ja det där låter ju som veterinären sa som "sjuka mängder" mat till en liten hund och dessutom är det dålig processad mat/godis.
Så där mycket extra mat/godis får inte ens mina stora hundar.
Dom brukar iofs få något att gnaga på väldigt ofta..
Räknade på det och den mängden extra mat hon ger sin lilla hund under 4 dgr får kanske mina hundar under ngr månader..
Det varierar från månad till månad för dom får mest godis när dom aktiveras..
Fast dom brukar inte bara få processad mat som köttbullar.
Hunden kan nog gå ner i vikt o må bättre speciellt om din bekant ger hunden mindre godis och kanske byter ut tex köttbullarna mot rent nötkött, fågel, fisk eller tom grönsaker/rotfrukter så blir ju det nyttigare än att hon bara ger processad mat.
Mängden som hon gett hunden är som om vi skulle äta 1-2 Big-mac och compani-- på Mac-donalds varje varje dag..😂
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Gud vad skönt att höra att din bekanta förstått allvaret, det är första steget!
#23: Jösses. Det var mycket för en så liten hund 😲
Den hunden får/fick mer godsaker utöver maten än normalmängd pr. dygn som mina får i foder 🥴
Självklart kan man ge hunden godsaker utöver maten. Mina får godsaker de också, men man måste ju tänka på mängden. Och har det en dag blivit mycket extra, ja men då kanske man skall ta ner mängden ordinarie mat som hunden får den dagen.
Jag tycker inte alls du skall känna dig hemskt. Du gjorde helt rätt, jag skulle ha gjort exakt likadant själv.
#28: Ja visst lät det mycket..för en så liten hund.
Jag har ju större hundar, men inte ens dom får så mycket extra mat/godis som den hunden, inte ens i närheten..
Dom brukar få något att gnaga på nästan dagligen, men ibland ingår det i "matransonen" när vi tex ger dom råa kycklingvingar så får dom mindre i matskålen sas eller så kan det vara samma ben dom gnagde på dagen innan..
Men ja det kanske är vi som ger våra hundar för lite att äta istället 😂
När folk klagar på att ens hund ser mager ut när dom bara ser friska ut så börjar man ju undra..
Har dom människorna tittat för mycket på feta hundar så dom tror att hundar som har en normal kroppshydda är undernärda eller vad ?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Heja Garm, starkt jobbat! 👍😃
Jag har visserligen nästan alltid haft smala hundar i god form men har fått mig en liten tankeställare nu när jag är utan hund. Vad mycket smulor och små matbitar man tappar på golvet utan att märka det annars!
Lite fågelmat här, en liten bit från äggmackan där. Mina hundar brukade inte äta upp om jag skulle tappa en hel smörgås på golvet men just småbitar och om jag hade en torr brödkant eller så. Nu måste jag plocka upp sånt jag tappat och knapra i mig de där torra brödkanterna själv…😆😁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#30: 😋mmm marabou, vad gott det låter att du knaprar i dig allt du hittar på golven själv 🤣😁
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#23 Jag reagerade framförallt på hur mycket #människofika" hunden får. Kanelbulle och kolasnittar? Ska man ge hunden något gott ger man väl typ hundgodis eller hundtuggis, inte fikabröd för människor med bara en massa skit i?
Vore kanske bäst om människorna lät bli att äta det också. 😂
Inte för att jag tror att köpt hundgodis är bättre, i de flesta fall. 😶
Grattis Garm! Bra gjort. Hoppas nu din bekant genomför förändingen också.
#29: Vissa av våra grannar anser att vi svälter hundarna. Vi har tom fått anmälan till LS.
LS höll på att skratta ihjäl sig när de såg de "kraftigt undernärda" och "utsvultna" hundarna 🤣🤣🤣
#34: Jaha vad lustigt.. Vi har varit med om exakt samma sak. En ny granne anmälde oss till LS under en sommar för flera år sen..2018 när det var så himla varmt..
Så LS kom och ringde på dörren (utan att vi visste det) och sa att dom ville kolla och känna på hundarna och när dom såg dom så sa dom typ..Nej dom ser ju riktigt friska ut..hmm eh hmm😂
Jag bara ja varför skulle dom inte se friska ut?
Då fick jag reda på att en granne sagt att hundarna varken fått mat ELLER vatten? på över en månad..
Eh om dom inte ens hade fått vatten på en månad under den sommaren dessutom så hade dom inte ens levt..Suck! 🙄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#35: Ja de kom oanmälda hit också. De trodde första att de hade kommit till fel hus, sen började de skratta när d kollade genom hundarna 🤣
Men vi hade en trevlig pratstund vid fikabordet (med 6 tiggande hundar under bordet) jag bjöd på kaffe och nybakade bullar. 😉
En liten update, om någon är intresserad :)
Sedan jag sist skrev här har det hänt saker. Daisy, chihuahuan det handlar om, har gått ner nästan 1,3 kg! Ägaren har faktiskt varit jätteduktig med den extra maten och fysiska aktiviteten. Vi gick tillsammans (hon bad mig följa med) och pratade med en annan veterinär än den vanliga i början av februari och det tog skruv! Den veterinären kunde bättre läsa av ägaren och säga rätt saker, så det gick in.
Det har gått snabbt att få Daisy ner i vikt. Nya veterinären tycker nästan det har gått lite för fort, men Daisy har mått fint under hela resan. Det är en liten bit kvar till hennes idealvikt, som beräknas vara ca 2,7 kg, och det når hon nog ganska snart.
Hunden mår väldigt mycket bättre och ägaren har fått ny kunskap. Det här har varit en bra resa :)
#37: Vad härligt att höra! Hoppas ägare och hund får många fina år tillsammans.
#37: Så underbart att höra 😃 Hoppas ägaren fortsätter att hålla hunden i trim, då har hon en trogen följeslagare i många år framåt 🥰
En liten updatering igen, om någon är nyfiken.
Det har ju gått ganska lång tid nu sedan senaste uppdateringen och Daisy väger idag 2,6 kg och är jättefin i hullet och mår prima. Hon är jättepigg och orkar gå riktigt långa promenader och har ork över till mer efter det.
Hon har alltså tappat en hel Chihuahua i vikt!
Hon får inte längre människomat eller människofika och fodergivan hålls på lagom nivå för hennes aktivitet och hon får väldigt lite extra.
Det där med att Daisy är en stor Chihuahua och skulle väga över 3 kg, som ägaren sa, var alltså fel. Visst är hon ganska hög i manken, men hon är en smärt liten dam. Det har ägaren insett nu också och har en mer hälsosam inställing till hundars matbehov.
Tack alla här för pepp och information :)
#40: Vilken härlig uppdatering! Gör en verkligen glad att höra att ägaren tagit till sig av hjälpen och ändrat livet för både sig själv, men framför allt, sin hund!
Hoppas hund och ägare får många härliga friska år tillsammans.
Vad skönt att höra. brukar kunna vara svårt att få folk att inse att deras hunder är feta blir alltid lika lycklig när man har lyckats med det nånstans och att hunden senare fått ett mer hälsosamt liv för att man förstått allvaret
Underbart att höra 😃 Sånna uppdateringar gillar vi 🥰