Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhälsabeteendevalparträning-och-inlärning
Läst 104 ggr
Magnete
2023-11-24 21:23
0

Rumsrenhet

Jag förstår mig inte på min 12 veckor gammal valp valp. Hon varken kissar eller bajsar inne om hon är ensam 2 h, men hon kan bajs på mattan inomhus 5 min efter att vi vart ute och hon TYDLIGT visat att hon vill in. Vet liksom inte vad jag ska göra eller hur jag ska undvika olyckor, känns nästan som att hon gör det för att retas. Vad ska jag göra?

Heddiz
2023-11-25 07:07
5

Hon gör absolut inte det för att retas, hundar tänker inte som oss människor!

Sen är hon bara 12 v, och det är ingenting…när det gäller ensamhet o rumsrenhets- träning, osv..

Jag har nog bara haft 1-2 valpar (av 10) som blivit rumsrena efter drygt en månad, men dom flesta har varit runt 3 månader innan dom blivit rumsrena..Och en av mina hundar, han blev inte helt rumsren förrän han var runt 5 MÅNADER..Och dessutom så bodde vi i lgh då på 5e våningen..Men jag fick ju motion i alla fall…😁

Sen har jag aldrig och skulle aldrig lämna en så liten valp ensam i 2 timmar..möjligtvis i ngr minuter….

Jag vet att alla tycker olika om hur länge man kan lämna en valp, och det är väl ok men man bör kanske veta att om man lämnar en så liten valp ensam så länge så blir dom otrygga helt enkelt…och det kommer visa sig i andra situationer tyvärr..
Som tex när ni är ute, så väntar hon tills ni har kommit in innan hon gör ifrån sig..det kan ju bero på att hon känner sig otrygg när hon är ensam..Eller/och att hon helt enkelt känner sig tryggare inne när ni är med…

En sak som brukar hjälpa är att gå till EXAKT SAMMA gräsplätt varje gång du tar ut valpen…Så att hon tillslut känner sig trygg och "hemma" på "kissplätten" också….

Men du behöver ju absolut inte ha någon sorts "panik" -- hon kommer bli rumsren, hon kommer känna sig mer och mer trygg, hon är bara 12 v..

Sen kan det ju vara bra att "jobba" med henne så att hon känner sig tryggare..
Och kan ni lämna henne kortare stunder till att börja med, så är ju det också jätte bra istället för 1-2 tim på en gång, om det går…😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

swapp
2023-11-25 07:10
2

Nej hon gör inget för att retas, hundar tänker inte så. Hon är så himla liten än så du får ha lite is i magen med rumsrenhet-träningen. Det kan ta tid men till slut fattar dom grejen :)

[skyggis_tryggis]
2023-11-25 07:56
1

När jag hade valp gick jag inte in förrän han hade bajsat. Du kanske behöver vara ute ett längre tag.

Zadeira
2023-11-25 14:17
4

Hon är 12 veckor, det är ingenting. Rumsrenhet kan ta tid.

Har hon en trygg plats ute där hon kan göra ifrån sig ifred utan stressande omgivning? Går ni in innan hon kissat och bajsat? Hur ofta går ni ut? Hur länge är ni ute?

En grundregel för valpar brukar ju vara att man behöver gå ut efter mat/dryck, lek och vila. Dvs väldigt ofta. Hellre en gång extra förebyggande.

Att en så ung hund gör ifrån sig inne är inte konstigt, så se över era rutiner kring hur ni gör och ha is i magen. Det är nog få hundar som vid 12 veckor är rumsrena, och är de det brukar det komma ett bakslag igen lite längre fram.

Att ni lämnat henne ensam i 2 timmar väljer jag att inte kommentera mer än att det inte är rekommenderat. Även om hon inte gör ifrån sig när hon är ensam handlar det om så mycket mer än det. Just att hon inte gör ifrån sig när hon är ensam kan också vara ett tecken på otrygghet, en otrygg hund brukar inte vilja släppa urin och bajs utan håller sig hellre till de kan slappna av.